Sanat Yönetimi Yüksek Lisans Programı / Art Management Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/81
Browse
Browsing Sanat Yönetimi Yüksek Lisans Programı / Art Management Master's Degree Program by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access 1980'li yıllarda (1980?1990) Türkiye sanat ortamının değerlendirilmesi: Bu bağlamda dönemin, özellikle resim alanında üretilen işlere yansıması(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007-01) Ötkünç Öztürk, YıldızTürkiye'de 1980-1990 yılları arasında plastik sanatlar ortamını değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışma, on yıllık süreci toplumsal ve kültürel iklimin değişimi bağlamında ele alıp incelediği için tarihsel bir arka plan sunumunu da gerekli kılmıştır. Bu nedenle, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan önceki sosyo-kültürel gelişmelerin çözümlenmesi ve 1923'ten önceki dönemin mercek altına alınması tez kapsamına alınmıştır. Üç ana başlıktan oluşan çalışmanın alt bölümlerinde, incelenen dönemlerin alt yapısını ve arka planını daha net görebilmek amacıyla, sosyo-ekonomik ve siyasi duruma da değinilmiştir. Tezin birinci bölümünü Cumhuriyet'in kuruluşundan önce yaşanan kültürel değişimler oluşturmaktadır. Bu çerçevede, Osmanlı İmparatorluğu'nun Batılılaşma sürecine girişi ve bu dönüşümlerin Osmanlı Devleti üzerinde yarattığı kültürel ve toplumsal evrim incelenmiştir. Batılılaşma sürecini etkileyen en önemli itici güç kapitalist dünya ekonomisiyle bütünleşme eğilimidir. 18. yüzyılda Lale Devri'yle başlayan bu yönelişin, 19. yüzyıldan bu yana askeri ve bürokratik kanat tarafından yürütülmekte olduğu görülmektedir. Osmanlı bürokrasisi içinde Batı'yla yakın temaslar, III. Ahmet döneminde başlamış, III. Selim, II. Mahmut ve II. Abdülhamit iktidarlarında hızlanarak devam etmiştir. Lale Devri'nde, özellikle peyzaj ve mimarlık alanlarında değişimler söz konusuyken, sonraki dönemde Batılı tarzda plastik değerlere ilgi duyulmaya başlanmıştır. Bu süreçte, Tanzimat ve ardından Meşrutiyet'in ilanıyla Batılılaşma çabalarının kurumsal niteliğe dönüştürülmeye çalışıldığı görülür. Ancak, bu çabalar ve eğilimler, yönetici sınıfla halk arasındaki düşünsel ve sosyo-ekonomik uçurumların azaltılmasından çok derinleşmesine neden olmuştur. Dolayısıyla, yönetici elitin yaptığı yenilikler toplumun çoğu tarafından benimsenmemiş, çeşitli tepkilere yol açmıştır. İkinci bölümde ise 1923-1980 yıllarında Türkiye'nin kültür ve sanat ortamındaki gelişmeler incelenmiştir. Alt bölümlerde, Cumhuriyet'in ilanıyla birlikte, ülkede yaşanan köklü kültürel siyasal değişimler, tarihsel dönemlere ayrılarak ele alınmıştır. Bu bağlamda ilk olarak, çok partili siyasal döneme kadar incelenen bölümde, Cumhuriyet'in kültür siyasaları ve kurumsallaşma adımları irdelenmiştir. Osmanlı gibi geleneksel ve içe kapalı bir toplumu miras alan Cumhuriyet'in önder kadrosu, başından itibaren yüzünü Batı'ya dönmüş ve hedeflerini bu yönde koymuştur. 1950'lerden sonra Demokrat Parti'nin iktidara gelişiyle beraber, devletin kültür alanında yaptığı atılımlar yavaşlamış, sanatçı-devlet işbirliği gittikçe zayıflamıştır. Yeni hükümetin sanata ve sanatçıya desteğinin azalması sonucu, bu boşluğu özel sektörün doldurmaya çalıştığı görülür. Özellikle 1970'lerin ortasından başlayarak yoğun bir biçimde açılan özel galeriler, 1980'lerle birlikte bu alandaki etkisini daha fazla hissettirmiştir. Üçüncü bölüm, çalışmanın ana eksenini oluşturmaktadır. ?Türkiye'de 1980-1990 Döneminde Plastik Sanatlar Ortamı? başlığı altında ilk önce, 80'lerin dünya konjonktürüyle birlikte, yeni-liberal ekonomik programın uygulamalarına değinilmiştir. Ardından bu paradigma değişiminin toplumsal yaşamda ve kültürel alanda bıraktığı izlerin sanat ortamına yansıması incelenmiştir. Bu bağlamda 1980'lerde, sanat ortamındaki değişimleri hazırlayan koşullar irdelenmiştir. Ayrıca, bu dönemde, devlet ve özel galerilerde düzenlenen bazı sergilere değinilmiştir. Ekler bölümünde ise, sanatçılarla yapılan röportajlar sunulmuştur. Bu görüşmelerde sanatçıların, 80'li yılların Türkiye sanat ortamına ilişkin gözlem ve yorumlarına yer verilmiştir. Anahtar Sözcükler: Çağdaş sanat, görsel sanatlar, yeni liberalizm, modernizm.Publication Open Access Dansçı erkeğe yönelik önyargılı bakışın "Sinop köçekleri" örneği üzerinden incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007-02) Kurt, Berna; Şermin TekinalpBu çalışmanın konusu, tarihsel bağlamda köçeklik geleneği, geleneğin günümüzde sürdürülme biçimi ve bu geleneğin toplumsal algılanışıdır. Hedef, dans sanatında erkek dansçıya yönelik önyargıyı tarihsel bir bağlamda incelemektir. Araştırmada, dans sanatı tarihsel olarak ele alınmış, Batılı erkek dansçının konumu incelenerek bu tarihselliğe toplumsal cinsiyet unsuru eklenmiştir. Daha sonra, vaka incelemesi olarak köçeklik geleneğiyle ilgili yazılı kaynaklar ele alınmış, batılı gezginlerin gözlemlerindeki oryantalist bakış irdelenmiştir. Köçeklik geleneğiyle ilgili kişisel deneyimleri bulunan kimselerle görüşülmüş; sözlü tarih yönteminin belli unsurlarından yararlanılarak bu kişilerin kendi sözlerini söylemelerini sağlamak hedeflenmiştir. Görüşmelerde ve yazılı kaynaklarda ortaya çıkan eşcinsellik korkusu içeren yaklaşımlar ayrıntılı bir biçimde ele alınmıştır. Araştırma, erkek dansçıya yönelik önyargılı bakışın farklı tarihsel koşullarda ve coğrafyalarda sürekliliğe sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çalışmayla, kalıplaşmış görünen toplumsal cinsiyet kimliklerinin değişkenliğini ortaya çıkarmak ve dans sanatında daha özgür anlatım biçimlerinin yaratılabileceğini göstermek amaçlanmıştır.Publication Open Access Çağdaş Türk bestecilerinin operalarının incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007-08) Atak, Papatya; Mesut İktuBu çalışmada dünyada ve ülkemizde çok sesli müzik sanatının tanımları, kısa kısa nasıl bir gelişme gösterdikleri ve opera sanatının gelişmesinde nasıl etkiledikleri incelenmiştir. Operanın tanımı ve tarihçesi kısa kısa dönemlerle incelenerek, gelişmesinde nasıl bir yoldan geçtiği anlatılmıştır. 1923 yılı Cumhuriyet dönemi opera sanatının gelişimi ve bu gelişimdeki Atatürk'ün rolü ortaya konmuştur. Kısaca Atatürk'ün ısmarladığı Özsoy operası ile başlayıp bunu takip eden operalarımızdan bahsedilmiştir. Cumhuriyetimizin kuruluş döneminde yaşayan ve çoksesli müziği bize tanıtan Türk Beşlerinin öneminden ve müziğimize yaptığı katkılarından bahsedilip 2. ve 3. kuşak bestecilerimizin isimleri verilmiştir. Operası olan Çağdaş Türk Bestecilerinden Ahmed Adnan Saygun, Cemal Reşit Rey, Necil Kazım Akses, Nevit Kodallı, Ferit Tüzün, Sabahattin Kalander, Cengiz Tanç, Okan Demiriş, Çetin Işıközlü ve Selman Ada'nın hayatları, bizlere bıraktıkları; Ahmed Adnan Saygun'un Özsoy, Kerem, Taşbebek, Köroğlu ve Gılgameş operaları, Cemal Reşit Rey'in Çelebi, Necil Kazım Akses'in Bayönder, Nevit Kodallı'nın Van Gogh ve Gılgameş operaları, Ferit Tüzün'ün Midasın Kulakları, Sabahattin Kalender'in Deli Dumrul ve Nasrettin Hoca operaları, Cengiz Tanç'ın Deli Dumrul, Okan Demiriş'in IV. Murat, Karyağdı Hatun ve Yusuf ile Züleyha operaları, Çetin Işıközlü'nün Ağrıdağı Efsanesi/Gülbahar, Dudaktan Kalbe ve İnanna, Selman Ada'nın Ali Baba ve 40 Haramileri ile Aşk-ı Memnu operalarının librettoları incelenerek son bölümde kısa bir değerlendirme yapılmıştır.Publication Metadata only Yedi sanat dalında sanat yönetimi (Edebiyat, resim, heykel, mimari, müzik, tiyatro, sinema)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2008) Kılıçaslan, Bülent; Güz, NüketPublication Open Access Çağdaş Sanat Yapıtlarında Kültürel Kimlik(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008-06) Ersen, Nuran Leyla; Devrim ErbilBu çalışmada kültürel kimlik kavramından yola çıkılarak, küreselleşmeyle bağlantılı gelişen yerel-evrensel bireşim ve çelişkisinin kimlik ve kültürel kimlik kavramına yansıyışlarının Türkiye'de ağırlıklı olarak 1990'lardan itibaren güncel sanat düzleminde incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak kültür, kimlik, kültürel kimlik, küreselleşme, çok kültürlülük ve çağdaş sanat gibi tezin başat kavramları açımlanarak, küreselleşme kimlik siyasalarının toplumsal etkisi irdelenerek, tümevarım yöntemiyle bu kavramların özellikle 1990 sonrası Türkiye çağdaş sanatına yansıyışları araştırılmıştır. Tezde öncelikle kültür, kimlik, kültürel kimlik, çokkültürlülük kavramlarına değinildikten sonra, çağdaş sanatın temel özellikleri irdelenerek örnek yapıtlarla ele alınmıştır. Bunun ardından, Türkiye'de çağdaş sanat yapıtlarının ortaya çıkışı toplumsal gelişmelerle bağlantılı olarak açıklanmıştır. 1990 sonrası Türkiye'sinde güncel sanat yapıtlarının küreselleşme kimlik siyasalarndan etkilenip etkilenmediği sorgulanmıştır. Uluslarası sanat piyasasında varolabilmek için küresel sanat yapıtı ölçütünün ve buna bağlı olarak güncel sanatta tektipleşmenin sözkonusu olup olmadığı irdelenmiştir. Türkiye'de güncel sanat yapıtlarında kimlik ve kültürel kimliğe dair öğelerin varolma durumu araştırılmıştır. Çağdaş sanatçılarımızdan ağırlıklı olarak kültür, kimlik, kültürel kimlik, kültürel düzgüler ve toplumsal ortak bellek konuları üzerine çalışmalar gerçekleştiren Gülsün Karamustafa, Kutluğ Ataman, Şener Özmen ve Hale Tenger'den örnek yapıtlar seçilmiştir. Örnekleme yöntemiyle ele alınan bu yapıtlarda tezin başat kavramlarının çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir.Publication Open Access Türk Sineması ve Plastik Sanatlar: 1990 Sonrası İstanbul'un Kültür Yaşamına Bakış(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008-06) Duru, Batu; Nükhet GüzBu çalışmanın amacı İstanbul'un sürekli değişen kültür yaşamının son yirmi yılını bienaller ve film festivalleri üzerinden incelemektir. Çalışmamızın giriş bölümünde amaç ve kapsam belirlenerek, Türkiye'deki kültürel sermayenin oluşum aşamaları, kurumlar ve kişiler düzeyinde incelecektir. Birinci bölümde Türk plastik sanatlar ortamının dünya sanat piyasasıyla buluşma noktası olan İstanbul Bienallerinin son 20 yılı incelenecektir. Başlangıcında günümüze geçirdiği değişimler ve İstanbul'un günlük yaşamı ve sanat piyasasıyla kurduğu ilişkiler irdelenecektir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise İstanbul Film festivallerin tarihsel süreci incelenecek, Türk film piyasasının Dünya film endüstrisinde yer bulabilmesi için film festivallerinin yeri ve önemi incelenecektir. Üçüncü bölümde İstanbul sanat piyasasının gelişimi, Dünya ve küresel iş ve sanat piyasalarıyla ilişkileri incelenecektir. Çalışmanın sonuç bölümünde bienaller ve film festivallerinin İstanbul'u küresel sanat piyasasına açılması için ne anlam ifade ettiği, İstanbul dönüştürme gücüne sahip olup olmadığı ve halka inip inmediğine cevap verilecektir.Publication Open Access Sahne Sanatlarında Yönetim ve Etkili İletişim(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009-01) Gürten, Ela; Mesut İktuSahne Sanatlarında Yönetim ve Etkili letisim? adlı çalısmamızda, sahne sanatlarının yönetim sistemini anlatarak, iletisim bilimi ve etkili iletisim yöntemleri ısıgında sanat yönetimi ele alınmıstır. Giris bölümünde sanat yönetiminin önemi ve iletisim ile olan iliskisine deginilmis ve sanat yöneticisinde bulunması gereken etkili iletisim becerisi anlatılmıstır. Birinci bölümde etkili iletisim süreci ve islevleri çerçevesinde iletisim kavramı, iletisim sürecindeki aktörler ve islevleri ile iletisim türleri anlatılmıstır. Ayrıca bu bölümde kisilerarası iliskilerde iletisimin rolü ele alınmıstır. İkinci bölümde sanat kavramı, sanatın ögeleri ve sahne sanatları ayrıntılı olarak incelenmistir. Üçüncü bölümde sanat yöneticisi kavramı ve sanat yöneticisi-sanatçı-seyirci iletisimi ele alınmıstır. Ayrıca yine bu bölümde sanatın yönetim sistemi, sanatın pazarlanması ve sanat yönetiminde devletin fonksiyonu ayrıntılı olarak anlatılmıstır. Çalısmamızın sonuç bölümünde ise, sanatın ve yönetim biliminin iletisimle olan iliskisine ve sanat yöneticisi profiline iliskin degerlendirmeler yapılmıstır. Anahtar Kelimeler: Sanat Yönetimi, iletisim, Sahne Sanatları, Sanat Yöneticisi, Opera, Bale, Tiyatro, Kültürel ÖrgütlerPublication Open Access İstanbul Filarmoni Derneği'nin çoksesli müziğimize katkıları(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009-02) Bilget, Halil Mehmet; Mesut İktuÇalışmamızın konusu İstanbul Filarmoni Derneği'nin kuruluşundan bugüne kadar olan sürecin bütün olarak ele alınmasıdır. Bu süreç içerisinde İstanbul Filarmoni Derneği'nin ülkemizin çok sesli müzik hayatındaki yeri ve önemi de çalışmamız içerisinde yer alır. Derneğin kuruluşu, çalışmaları, gelişimi de çalışma konumuzdur. Çalışmamız sırasında en önemli kaynağımız İstanbul Filarmoni Derneği'nde çalışma fırsatı bulmuş kişiler olmuştur. Yaptığımız röportajlar ışığında bilgiler toplanmış, derneğin arşivi ve dönemin sanat etkinliklerini konu edinmiş müzik dergileri taranmıştır. Ulaşabildiğimiz kaynaklar ve bilgiler toplanarak tez çalışmamız oluşturulmuştur. Çalışma, kuruluşundan itibaren yetiştirdiği amatör öğrenciler, gençler ve profesyonel sanatçılarla Türkiye çoksesli müziğinde her zaman söz sahibi olan İstanbul Filarmoni Derneği'nin öyküsüdür.Publication Open Access 2010 Avrupa Kültür Başkenti Kapsamında, Kültür ve Sanat Projelerinin Sosyolojik Yapı İçerisindeki Yeri ve Etkilerinin Araştırılması İncelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2010-06) Kısaoğulları, Aysun; Fethiye ErbayBu çalışmada İstanbul'u 2010 Avrupa Kültür Başkenti olmaya götüren süreç ve bu bağlamda Mayıs 2010'a kadar gerçekleştirilen kültür-sanat projelerinin sosyolojik yapıya olan etkisi araştırılmıştır. Kültür ve sanat kavramlarının kısaca tanımları yapılmış, bu kavramların günümüzdeki durumlarına değinilmiştir. Sanatın yönetimsel boyutu, Sanat projelerinde Ortaklık ve Sponsorluk modellerinden bahsedilmiştir. Avrupa kültürü ve Türkiye'nin Avrupa ile kültür etkileşimi incelendikten sonra Türkiye'de Kültür Politikaları incelenmiş ve değerlendirilmiştir. ?Avrupa Kültür Başkenti? kavramı tanımlandıktan sonra İstanbul'un ?Avrupa Kültür Başkenti? projesine seçilme nedenleri; şehrin var olan kültürel değerleri, kültür ve sanattaki gelişimi ve şehrin kentsel dönüşümü çerçevesinde incelenmiştir. İstanbul'un 2010 Avrupa Kültür Başkenti seçilme aşamaları incelendikten sonra diğer Avrupa Kültür Başkentleri olan Pecs ve Essen şehirlerinin de bu süreçteki dönüşümleri açıklanmıştır. Son bölümde ise İstanbul'un 2010 Avrupa Kültür Başkentliği sürecinde aktif rol oynayan dört kurum (2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Kültür A.Ş., Kültürel İrtibat Noktası) tanıtılmış ve bu kurumların gerçekleştirdiği kültür ve sanat projeleri, her bir disiplin içinde sayısal verilere dayanarak açıklanmış ve sosyolojik yapıya etkileri örneklerle değerlendirilmiştir.Publication Open Access Türkiye'de çağdaş sanat piyasasında 'alternatif' oluşumlar: Sanatçı inisiyatifleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2010-08) Sırma, Yıldız; Fethiye ErbayBu çalışma; ülkemizde, 1990'lı yılların sonlarında itibaren kendilerinden ?Sanatçı İnsiyatifleri? olarak sözedilmeye başlanan sanatçı gruplarının; günümüz çağdaş sanat piyasasındaki `alternatif' konumları irdelemektedir. Konuyla ilgili olarak pek fazla kaynak olmadığı için, araştırma; öncelikle bu tezde adı geçen grupların kendi söylemlerinden yola çıkılarak gerçekleştirilmiştir. Sanatçı inisiyatiflerinin uğraş alanı olan Çağdaş Sanat'ta 1960'lardan itibaren yaşanan yenilikler; küreselleşmeyle birlikte dünyadaki pek çok sanatçıyı etkilemiştir. Bu nedenle, çağdaş sanatın geldiği son noktayı ve sanatçı inisiyatiflerinin ortaya çıkış sürecini daha iyi anlayabilmek için; bu sürece katkısı olan bazı kavramlara da (örneğin postmodernizm, Kavramsal Sanat, Fluxus, küreselleşme olgusu vb.) yer verilmiştir. Çalışma; sanat piyasasında, genel eğilimin hala tuval üzerine yapılan uygulamalara odaklandığını, güncel sanat yapıtlarına (yerleştirme, dijital sanat, performans, happening vb) yeterince ilgi gösterilmediğini göstermiştir. Bu nedenle, bu tür çalışmalar, kendilerine yaşam alanı olarak; şimdilik, sanatçı inisiyatiflerini seçmiş görünmektedir. Dolayısıyla; günümüz sanatçı piyasasında, sanat alıcıları için gerçek bir alternatif olmadıkları ancak alışılagelen sanat kurumlarına kıyasla, çağdaş sanatla uğraşan genç sanatçılara, özgürce çalışma ve sergileme imkanı sunarak alternatif oldukları anlaşılmaktadır.Publication Open Access Türkiye'de sanat galerilerinin gelişiminin sanat yönetimine etkisi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2011) Okutur, Emriye; Fethiye Erbay; This thesis from the art galleria that one of the was opened in 1945 also which is came from Ottoman exhibition events. This act was reviewed with today's modern art gallery. This development and the need for change arising from the "Arts Management" was also examined in this context. In this thesis gained that realistic and scientific qualifications in the interviews which is made with art gallery founder and managements.Bu tezimiz de; Türkiye'de 1945 yılında açılan ilk sanat galerisinden, daha önce Osmanlıya dek uzanan sergi etkinliklerinden; günümüzdeki modern sanat galerine geçiş tarihsel akışı ile incelendi. Bu gelişimin ve değişimin gereksinimi olarak doğan ?Sanat Yönetimi? kavramı da bu bağlamda incelenmiştir. Tezimiz de sanat galerisi kurucu ve yöneticileriyle yapmış olduğuz röportajlar doğrultusunda daha gerçekçi ve bilimsel bir nitelik kazanmıştır.Publication Open Access Okan Demiriş ve IV. Murat Operası'nın incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı / Rejisörlük Bilim Dalı, 2011-01) Taniş, Başak; Mesut İktuOkan Demiriş'in ?IV. Murat? operası, Osmanlı tarihinin en ilginç dönemlerinden birini, tarihsel veriler ışığında, geleneksel Türk müziği ezgilerine de yer vererek çoksesli şekilde ortaya koyan bir eserdir. Bu çalışma kapsamında, birinci ve ikinci bölümlerde, besteci Okan Demiriş'in ve libretto yazarı A. Turan Oflazoğlu'nun yaşamları araştırılmış ve belli başlı eserlerinin dökümleri sunulmuştur. Üçüncü bölümde, IV. Murat operası incelenirken; eserin geçtiği mekan, başlıca karakterler ve bunlara bağlı olarak dönemin sosyopolitik durumunun yanı sıra, sert bir hükümdar olan IV. Murat'ın sanata karşı ilgisinden de bahsedilmiştir. Bu bölümde ayrıca, Türk müziğinin esere olan etkisiyle ilgili söyleşiler ve eserin konusuyla librettosu da yer almıştır. Dördüncü bölümde, IV. Murat operasının ortaya çıkışına katkı sağlayan ve ilk defa sahneye konduğu dönemde görev alan sanatçılarla yapılan söyleşiler bulunmaktadır. Beşinci bölümde, eser hakkında basında çıkan yazılardan örnekler verilmiştir. Sonuç kısmında ise, tez çalışması boyunca yapılan araştırma ve görüşmeler sonucunda elde edilen bilgiler ışığında, esere genel bir bakış yer almaktadır. Bestecinin geleneksel Türk müziği kaynaklı melodileri evrensel çoksesli müzik formuna sokabilmesi sayesinde, ilk oynanışından beri, ülkemizde en sık sahnelenen Türk operası unvanını kazanan IV. Murat Operası, Turan Oflazoğlu'nun çok beğenilen tiyatro oyunun müzikal bir yansıması olarak da çok takdir almıştır.Publication Open Access Türkleri konu alan operalardan G. Rossini'nin II. Mehmet (Fatih Sultan Mehmet) operası'nın incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2011-06) Gökçe, Beste; Durmuş Dündar16. yüzyılın sonlarında doğan ve gelişim gösteren opera sanatı, ülkemizde de Osmanlı Dönemi'nde sahnelenmeye başlamıştır. Tanzimat Fermanı'nın ilanıyla açılan tiyatrolarda oynanan temsiller, Cumhuriyet'in ilanının ardından konservatuvarların açılması ve ulusal operalarında bestelenmesi ile devam etmiştir. Tarih boyunca Türkleri konu alan pek çok opera bestelenmiştir. İtalya'da klasik dönemden romantik döneme geçiş sürecinde rol oynamış en önemli bestecilerden olan G. Rossini de Türkleri konu alan pek çok eser bestelemiştir. Bestecinin 1820 yılında yazdığı iki perdelik II. Mehmet Operası'nın incelendiği bu çalışmada, eserin yaratılış süreci ve sahnelenmesi ele alınmıştır. Araştırmanın içeriğinde II. Mehmet Operası'nın dünya prömiyeri (1820), Rossini Opera Festivali'nde sahnelenmesi (2008), Amerika prömiyeri (1988), Türkiye prömiyeri (1990) ve I. İstanbul Uluslararası Opera Festivali'nde sahnelenmesi (2010) reji anlayışı başta olmak üzere, dekor ve kostümleri ile oyuncuları da detaylandırılarak incelenmiştir. Bu çalışmada, opera besteyeleyen ünlü bestecilerinin eserlerine Türkleri konu etmelerindeki nedenler detaylandırılmış ve Osmanlı Dönemi'nin en önemli padişahlarından biri olan Fatih Sultan Mehmet hakkında yazılmış en önemli eser olarak görülen II. Mehmet Operası irdelenmiştir. Eserin yaratıcısı Rossini'nin yaşamı hakkında geniş bilgi içeren araştırmada, II. Mehmet Operası'nın farklı anlayışlarda sahnelenmesi çözümlenmiştir. Elde edilen verilerle çalışmanın dilimizde yazılan ilk kaynak olma niteliği sonucuna ulaşılacağı düşünülmektedir.Publication Open Access Türkiye'de 2000 yılından sonra kurulan özel sanat müzelerinin sanat ve sosyal ortama etkisi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2011-10) Turan, Ebru; Erbay, FethiyeBu çalışmada, müzelerin sanat eserlerini muhafaza edip sergileyen birer yapı olmanın çok ötesinde, kültür, çevresel tasarım ve turizm alanlarına yaptığı katkılarla kimlik bilincimizin oluşumunda oynadığı roller özel sanat müzeleri bağlamında incelenerek ortaya konulmaya çalışılmış ve müzeciliğin benimsenmesi, eski eserlere ve güncel sanata değer verilmesi konuları üzerinde durulmuştur.Tez iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde tanımlamalar yapıldıktan sonra Türkiye'de müzeciliğin tarihsel gelişimi ele alınarak 1980 yılından sonra kurulan özel müzeler işlenmiştir.İkinci bölüm ise çalışmanın esasını teşkil eden, 2000 yılından sonra kurulan Sabancı Müzesi, Pera Müzesi, İstanbul Modern Sanat Müzesi, Doğançay Müzesi ve Rezan Has Müzesi'nin İstanbul'da yarattığı sanatsal ve sosyal etkinin rolü ve önemi üzerinde durulmuştur. İkinci bölümün son kısmı röportajlara ayrılmıştır. Röportaj soruları, 2000 yılından sonra İstanbul'da kurulan özel sanat müzelerinin sanat ve sosyal ortama etkisini daha objektif bir şekilde ortaya koyabilmek için sanatçıların, müze yetkililerinin ve müze ziyaretçilerinin uzmanlık alanları dikkate alınarak oluşturulmuştur.Bu tez çalışması ile özel sanat müzelerinin, unutulmaya yüz tutmuş kültürel değerlerin ortaya çıkarılması, sanat eğitiminin her kitleye ulaşıp yaygınlaştırılması, yabancı sanatseverleri ülkemize çekerek sanatsal turizmin canlandırılması ve eski yapıların onarılmasıyla çevresel tasarıma katkılar sağlanması ile İstanbul'da sanatsal ve sosyal ortamda yarattığı etkiler değerlendirilmiştir.Publication Open Access Türk edebiyatının kurumsallaşması, diğer sanatlarla etkileşimi ve yönetimi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2011-11) Elal, Bahadır; Erbay, FethiyeBu çalışmada edebiyat sanatının diğer sanatlarla etkileşimi ve yönetimi incelenmektedir. Çalışmada konu Türk Edebiyatı çerçevesinde ele alınmıştır. Birinci bölümde sanat, yönetim, sanat yönetimi, edebiyat gibi temel kavramlar tanımlandıktan sonra sanat türlerinin oluşumu sanat türleri ve edebiyatın bunlar arasındaki yeri belirlenmektedir. Edebiyat sanatının türleri, bunların kendine has özelliklerinin incelenmesinin ardından Türk Edebiyatının başlangıcından günümüze geçirdiği evreler araştırılmıştır. Bu bölümün sonundaysa edebiyatın diğer sanatlarla etkileşiminin hangi yönlerden olduğu, nerede başlayıp, nerede bittiği bir fikir oluşturacak ölçüde örneklendirilerek incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde edebiyat kurumlarının ekonomik yönü, yayıncılık alanında yapılanlar, çeşitli kurumlar ve birbiriyle ilişkileri ile bunlara örnek teşkil etmesi nedeniyle 2010 İstanbul Avrupa Kültür Başkenti kapsamında yapılanlarla çeşitli çalışmalar örnek olarak incelenmektedir. Çalışmanın sonunda bir edebiyat yöneticisi ile tezin ana başlıklarını ve edebiyat alanındaki yönetim faaliyetleri hakkında tarafımızca gerçekleştirilen bir röportaj eklenmiştir.Publication Open Access İstanbul Sağlık Müzesi'nin sanat yönetimi açısından incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2012) Kaynak, Aysun; Erbay, Fethiye19. yüzyılın başlarında kurulan Sıhhi Müze /Sağlık Müzesi, halkın hijyen hakkında bilgilendirilmesi, bulaşıcı hastalıklara karşı korunması ve sağlık bilincinin geliştirilmesi amacıyla İstanbul'da kurulmuştur. Sağlık Müzesi, yaygın eğitim anlayışını merkezine alarak müze atölyelerinde bilgilendirme amaçlı üretilen resim, mulaj ve çeşitli canlandırmalar ile sergilemeler gerçekleştirmiştir. 1988-89 yıllarında gördüğü tadilat sonrasında kapatılmıştır. İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü 2007 yılından itibaren yeniden kurulması için çalışma başlatmıştır. İstanbul Sağlık Müzesi'nin sanat yönetimi açısından incelendiği bu çalışmada sağlık ve sanat kavramları, bilim müzeleri içerisinde sağlık müzelerinin tarihsel gelişim süreci, sağlık ve sanat ilişkisi ele alınmıştır. Avrupa'daki halk sağlığı ve tıp tarihi müze örneklerinin başında gelen Alman Hijyen Müzesi Dresden ve Alman Tıp Tarihi Müzesi Ingolstadt örnekleri incelenmiştir. Sağlık Müzesi'nin tarihi, koleksiyonu ve sergileme yaklaşımı araştırılmıştır. Kuruluş çalışmaları devam eden İstanbul Sağlık Müzesi'nin konsept tanım çalışmalarına, küratörlük yaklaşımlarına, eğitim program ve etkinliklerine çok disiplinli sanat yönetimi yaklaşımıyla öneriler sunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Sağlık, Sanat, Müze, Sağlık Müzesi, Müze Eğitimi, Konsept, KüratörlükPublication Open Access Carl Orff'un müzik yaşamı ve sahne kantatı Carmina Burana(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2012-02) Topçu, Ömer Yusuf; Mesut İktuBu çalışma, Alman müziğinin en önemli bestecilerinden Carl Orff'un müzikal yaşamı ve Carmina Burana Kantatı'nın incelemesini içeren bilgiler sunmaktadır. Birinci bölümde Carl Orff'un müzik yaşamı, ikinci bölümde Carmina Burana Kantatı'nın müzikal örneklerle incelemesi yer almaktadır. Eklerde ise Carl Orff'un Carmina Burana Kantatı'nın Harvard Üniversitesi Kütüphanesi, New York Halk Kütüphanesi ve Yale Üniversitesi Kütüphanesi'nden sağlanmış orijinal el yazısı partisyon örnekleri, Kantat hakkındaki yorumlar ve Kantat'ın şimdiye kadar yapılmış kayıtlarının bir listesi bulunmaktadır.Publication Open Access Türkiye'de ödenekli tiyatroların sanat ortamındaki yeri ve sorunlarının araştırılması(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2012-04) Yılmaz, Kerem; Fethiye ErbayDevlet Tiyatrosu Hakkında Kanun Madde 2 kapsamında, Devlet Tiyatroları'nın kuruluş amacı; ?Halkın tiyatro gereksinimini karşılamak, tiyatro kültürünü yükseltmek, yerli ? yabancı tiyatro oyunlarını tanıtmak, tiyatro sevgisini yaymak ve güzel sanatlara duyulan ilgiyi arttırma biçiminde açıklanmaktadır. Ancak günümüz itibariyle ödenekli tiyatroların (Devlet Tiyatroları ve Şehir Tiyatroları), Kanun'da öngörülen madde kapsamında ifade edilen bu işlevleri ne denli yerine getirebildiği tartışma konusudur. Bu bağlamda çalışmada, Türkiye'de ödenekli tiyatroların sanat ortamındaki yeri ve sorunlarının araştırılması, ödenekli tiyatroların Ülkemizde sahip olduğu misyon ve yaşadığı sorunlar, hem kuramsal çerçevede hem de Devlet Tiyatroları, Şehir Tiyatroları, özel tiyatrolar ve amatör toplulukların çalışanlarının bakış açıları tez kapsamında ele alınmakta ve bu yönde belirlemelerde bulunulmaktadır.Publication Open Access 2000 sonrası İstanbul'da sanat piyasasını yönlendiren etmenler(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2013-01) Sağbaş, Şöhret; Üstünipek, MehmetBu tezde, İstanbul'daki plastik sanatlar piyasasının 2000 sonrasındaki durumu ele alınmıştır. Plastik Sanatların, günümüz koşullarında bir piyasa halini alması, küresel sanata adaptasyonu ile birlikte piyasa aktörlerinin revizyonları üzerinde durulmuştur. Güncel sanatın, İstanbul sanat piyasalarını ne ölçüde ve nasıl etkilediği, bu etki sonucunda İstanbul sanat piyasasına yön veren müzayede evleri, sanat galerileri, sanat fuarları, bienaller, müzeler, koleksiyonerler, küratörler, sanatçılar, sanat kurum/dernek/birlikleri vb aktörlerin durumları analiz edilmiştir.Publication Open Access Kültür yönetimi bağlamında sokak müziği ve sokak müzisyenleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, 2013-03) Özden, İbrahim Fethi; Ayşe Can BaysalSokak müziği, bir alt müzik türüdür. Hem müzikal, hem de kültürel ve sosyal bir gerçekliktir. Sokak müziği adından da anlaşılacağı üzere sokakta yapılan müziktir. Bu tez çalışmamda sokak müziğinin kültürel ve sosyal nedenlerine değinilerek, toplumsal etkileri incelenmiş ve sokak müziği üzerine yapılan tanım, yaklaşım ve röportajlara yer verilmiştir. Son bölümde de sokak müziği ve müzisyenleri hakkında düşünceleri öğrenmeyi amaçlayan ve yüzelli kişiye uygulanan anket sonuçları ?spss? programı kullanılarak istatistik haline getirilip değerlendirilmiştir,. Dünyanın her yerinde sokak müziği yapanlarla karşılaşmak mümkündür. Özellikle büyük metropollerde sokak müziği yapanlara sıkça rastlanır. Türkiye'de de son yıllarda sokak müziği gelişmekte ve sokak müzisyenlerinin sayısında artış görülmektedir. Sokak müzisyenleri için İstanbul Beyoğlu örneğinde olduğu gibi bazı yerler revaçtadır. Bunda Beyoğlu Belediyesi'nin sokak müzisyenlerine müziklerini yapmaları için izin vermesinin payı büyüktür. Sokak müziğine, bu müziğin kalitesinin düşük olduğu ve sanatsal içerik taşımadığı yönünde eleştiriler yapıladursun, bu müzik metropollerde hızla gelişmektedir. Sokak müziği, çeşitli müzik türlerini ve enstrümanlarını içerebilmektedir. Etnik kökenli bazı gruplar da, etnik kimliklerini ortaya koymak amacıyla sokakta müzik yapmaktadırlar. Kullanılan enstrümanlar da çok çeşitli olabilmektedir. Bunlar etnik kökenli bazı enstrümanlar olabildiği gibi, modern müzik enstrümanları da olabilmektedir. Sokak müziğinin kalitesi ve sanatsal içeriği tartışılmasına rağmen, sokak müziği tüm dünya metropollerinde hızla gelişmeye devam etmekte ve edecektir.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »