Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4399
Browse
Browsing Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 77
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Ortaokullarda Okul Yöneticilerinin Öğretmenleri Etkileme Davranışları (İstanbul ili Fatih İlçesi Örneği)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2017) Korkmaz, Metin; Şimşek, HasanBu çalışma, ortaokul müdürlerinin öğretmenleri etkileme davranışlarına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerini belirleyerek, yöneticilerin etkililiklerini yorumlamak ve bu konularda önerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu araştırma ile ortaokullarda okul müdürleri ile öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyet, görev türü, yaş, meslekte çalışma süresi, kıdem, bulunduğu okulda çalışma süresi, branş gibi değişkenler arasında anlamlı bir fark olup olmadığını, öğretmenlere göre etkileme davranışlarının ortaokul müdürleri tarafından gösterilme düzeyi, okul müdürü görüşlerinin öğretmen görüşlerine ve kişisel özelliklerinin kendi görüşlerine etki edip etmediği de araştırılmıştır.Publication Open Access Ortaokullarda Çalışan Öğretmenlerin Yer Değiştirme Nedenleri ve Yer Değiştirmede Yöneticilerin Rolüne İlişkin Öğretmen Görüşleri (İstanbul İli Fatih İlçesi Örneği)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2017) Tekingündüz, Kenan; Şimşek, Hasan; 13013Bu çalışmada, İstanbul ili Fatih ilçesinde bulunan devlet ortaokullarında çalışan öğretmenlerin yer değiştirmelerinin nedenleri ve yer değiştirme isteklerinde yöneticilerin rolüne ilişkin öğretmen görüşlerini belirlenmeye çalışılmıştır. Öğretmenlerin yer değiştirme nedenleri ve bu yer değiştirmede yöneticinin rolü; cinsiyet, mesleki kıdem, çalışılan okul türü, öğretmenin branşı ve yer değiştirme sayısına göre farklılaşma durumu faktör bazında incelenmiştir. Araştırmamızda tarama modeli kullanılmıştır. Anketler 2016-2017 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili Fatih ilçesinde bulunan 24 devlet ortaokulunda görev yapan 293 öğretmene uygulanmıştır.Publication Metadata only İlkokul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Fatih ilçesi örneği)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2017) Tekingündüz, Nursel; Şimşek, HasanBu araştırma, İstanbul ili Fatih ilçesinde bulunan devlet ilkokullarındaki öğretmenlerin algılarına göre ilkokul müdürlerinin lider özellikleri ve bu özelliklerin öğretmen açısından örgüte bağlı olma düzeyini nasıl etkilediğini incelemek amacıyla yapılmıştır.Publication Open Access Öğretmenlerin Yönetime Katılım Algıları ile Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli Fatih İlçesi Örneği)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2017) Yıldız, Murat; Şimşek, Hasan; 13013İstanbul ili Fatih ilçesindeki ortaokullarda çalışan öğretmenlerin yönetime katılım algıları ile örgütsel güven düzeylerinin cinsiyete, yaşa, meslekteki hizmet yılına, branş türüne göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık gösterip göstermediği; ortaokullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile yönetime katılım algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığı incelenmektedir. Öğretmenlerin örgütsel güven ve yönetime katılım düzeylerine etki eden olumlu ve olumsuz faktörlerin tespiti eğitim süreçlerinin niteliğinin arttırılmasına katkı sağlayabilir.Publication Open Access Sınıf öğretmenlerinin değişime direnç nedenlerinin incelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2017) Akman, Arzunur; Hacıfazlıoğlu, Özge; 111622Hızla değişen ve gelişen dünyada, yalnızca değişimlere ayak uydurabilen, gelişebilen örgütler hayatta kalabilirler. Eğitim örgütleri de işlevselliğini korumak için bu değişim bağlamında kendini yenilemek ve geliştirmek zorundadır. Eğitim örgütlerinde sistemin en önemli paydaşı olan öğretmenlerin ise bu değişimlere karşı gösterdikleri direnç ve uyum süreçleri değişimin etkililiği için belirleyicidir. Bu araştırma, eğitim-öğretimin ilk basamağı olan ilköğretimde, sınıf öğretmenlerinin değişime direnç nedenlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada 247 sınıf öğretmenine anket uygulanmış ve bulgular değerlendirilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin kişisel sebepler dolayısı ile kurum değiştirmesinin yanı sıra değişen çağa uyum sağlamak için değişim yapılması gerektiği algısına sahip olduğu bulgusuna rastlanmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve bulunulan okulda çalışma süresi değişkeni ile direnç arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, kıdem değişkeni için 16-20 yıl, öğrenim durumu değişkeni için yüksek lisans ve okul türü değişkeni için belli alt boyutlarda devlet okulunda çalışan öğretmenler ile direnç arasındaki fark anlamlı bulunmuştur.Publication Open Access Özel Lise Yöneticilerinin İnovasyon Sürecine İlişkin Görüşleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2017) Erdemet, Fulya; Hacıfazlıoğlu, Özge; 11162221. yüzyıl bilgi çağına birey yetiştiren eğitim kurumlarının birincil görevlerinden biri öğrencilerin gerekli bilgi ve beceriler ile donatılmasını sağlamaktır. Teknolojinin gelişimi ve yeni öğretim tekniklerinin gelişmesi ile ortaöğretim kurumları da çağı yakalamak ve nitelikli eğitim ortamı sağlamak için yenileşim ve değişim içine girmek durumundadır. Bu çalışma, eğitimde inovasyonun gerekliliği, tanımı ve okul liderlerinin bu süreçteki katkısı ve etkisi ile inovasyon süreç aşamalarını teorik anlamda bir bakış açısı vermekle beraber, bu süreci deneyimlemiş yöneticiler ile yapılan görüşmeler yoluyla araştırmacılara ve inovasyon sürecine girmek isteyen okul yöneticilerine bir ışık tutması amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın genel amacı özel ortaöğretim kurumlarında, inovasyon sürecinde olan okul liderlerinin sürece etkisi, katkısı ve okul yöneticilerinin inovasyon süreci sırasında karşılaştıkları zorluklar ve zorlukların üstesinden gelme deneyimlerinin paylaşılmasıdır. Temel amaç, durumu özgün ortamı içinde değerlendirmek, betimlemek ve yorumlamaktır. Bu genel amaç doğrultusunda alt problemler oluşturulmuştur. 1. alt problem okul yöneticilerinin inovasyon algısı; 2. alt problem inovatif okul lideri profili; 3. alt problem inovasyon sürecinde karşılaşılan zorluklar; 4. alt problem inovasyon sürecinde yaşanan zorlukların üstesinden gelme yolları olarak belirlenmiştir. Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada, bütüncül çoklu durum deseni kullanılarak, inovasyon sürecinde olan okul yöneticileri ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile çalışılmıştır. Alanyazın bölümünde konu ile ilgili önceki çalışmaların bir derlemesi yapılmıştır. Görüşmeler ile kayıt altına alınan veriler, temalar ve alt temalar belirlenerek betimleme ve yorumlama çalışmalarına geçilmiştir. Araştırmada, katılımcı okul yöneticileri, okul örgütünün varolan kültürünün, misyon ve vizyonunun ve öğretim yaklaşımlarının gözönüne alınarak, 21.yüzyıl becerilerini edinmiş öğrencilerin, yetişkin olduklarında hayatlarını sürdürebilme becerilerini kazanmaları için, güncelleme yapılmış, varolan eğitim sistemini yenilikler ile donatılarak yeni bir eğitim sistemi oluşturulması konusunu vurgulamışlardır. Araştırmada, katılımcı okul müdürleri, inovasyon tanımının eğitime girmesi ile ticari kazanç sağlamaya çalışan insanların okul müdürlerinin önüne getirdikleri sözde teknolojik çözümlerin ve okul örgütünde bunların reklam amaçlı kullanımının inovasyon tanımının içine girmediği konusunda hemfikir olmuş ve reklam amaçlı sadece görsel ve gösteriş için kullanılan yaklaşımın, eğitim kalitesine katkısı olmadığını, okul paydaşlarının yararına olmadığını, sadece zaman ve para tüketimi olduğunu vurgulamışlardır. Bu araştırmada ele alınan bulgular doğrultusunda inovasyon sürecindeki ve inovasyon sürecine girmeyi planlayan kurumlara ve inovasyon konusunda çalışma yapmak isteyen araştırmacılara ışık tutması amacı ile öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: inovasyon, okul müdürü, eğitim, lise, liderlik, yönetim.Publication Open Access İlkokullarda öğretmen-yönetici çatışmaları ve çözüm yöntemleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Bilgir, Derya; Şimşek, Hasan; 13013Öğretmen ve yöneticiler arasında yaşanan çatışmalar hem öğretmenlerin hem de yöneticilerin performanslarını olumsuz yönde etkileyecektir. Okul içinde yaşanan çatışmalar, öğrenme ortamını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu durum öğrencilerin okula karşı olan tutumlarını olumsuz yönde etkileyebilir ve ders başarılarını düşürebilir. Öğrencilerin başarılı olabilmelerinde okul içinde etkili iletişimin olması ve çatışmasız bir ortamın yaratılması gerekmektedir. Bunun sağlanabilmesi için öncelikle okullarda yaşanan çatışma nedenlerinin tespit edilmesi gerekmektedir. Bu araştırma İlkokullarda öğretmen-yönetici arasında yaşanan çatışma türlerini, çatışmaların temel nedenlerini ortaya koymak ve çatışma çözümünde izlenen çözüm yöntemlerini belirlemek amacıyla kurgulanmış bir durum çalışmasıdır. Araştırma öğretmen görüşlerine dayalı olarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve yönetici arasında özellikle veliden kaynaklı çatışmalar yaşandığı bununla beraber iletişimin en önemli çözüm kaynağı olduğu tespit edilmiştir.Publication Open Access Okul-Aile İşbirliğinin Geliştirilmesine Yönelik Yönetici Görüşleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Özdemir, Yusuf; Hacıfazlıoğlu, Özge; 111622Okul, görevi sadece eğitim ve öğretimi gerçekleştirmek olmayan aynı zamanda bulunduğu çevrenin, velinin ve okulda yer alan öğretmenin, öğrencinin, yardımcı personelin istek ve beklentilerini de karşılayabilen bir yapıdır. Okul Aile Birlikleri (OAB) okul yapısının önemli bileşenleri arasındadır. Bu yapılar hem eğitim kalitesinin artırılması hem de finans kaynağı olması açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı eğitimin en önemli yapı taşı bir olan okullarımızın önemli mekanizmalarından biri olan okul aile birliklerinin etkililiğini yöneticiler gözünden ele almaktadır. Bu araştırmada elde edilen bulgular, okul-aile birliği işbirliği sürecinde yaşanan sorunların üstesinden gelmeye yönelik okul yöneticilerine özgün bakış açıları sunmakla beraber, bu konuda ileride yapılacak araştırmalara ışık tutması açısından da önemlidir. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış, olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılarak okul yöneticilerinin okul aile birliği hakkındaki görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile çalışılmıştır. Görüşmeler ile kayıt altına alınan veriler, alt temalar ve temalar belirlenerek betimleme ve yorumlama çalışmalarına geçilmiştir. Görüşmeler sonucunda üç tema ortaya çıkmıştır: "Okul yöneticilerinin OAB'nin finansal işlevlerine ilişkin görüşleri; okul yöneticilerinin OAB-çevre ilişkilerine yönelik görüşleri ve okul yöneticilerinin OAB yapısı ve işleyişi hakkındaki görüşleri". Araştırmaya katılan okul yöneticileri genel olarak okul aile birliklerinin finans sağlama yararları üzerinde durmuştur. Eğitim giderlerinin devlet ya da yerel yönetimler tarafından sağlanması gerektiği üzerinde çoğunluk görüşünü sağlayan yöneticiler, bu sayede okul aile birliği yapılarının daha çok eğitim faaliyetleri üzerinde yoğunlaşabileceğini düşünmektedir. Okul yöneticileri, okul-çevre ilişkisinde çevre katkısının son derece düşük olduğunu dile getirmiştir. Okul aile birliği yönetim kurulu yapısının yeniden şekillendirilmesi ve pro-aktif veli katılımının sağlanmasına yönelik görüşler aktarılmıştır. Araştırmaya katılan okul yöneticileri tarafından "Profesyonel Okul Aile İşbirliği Modelinin" oluşturulmasına yönelik öneriler de sunulmuştur.Publication Open Access Özel Eğitim Öğretmenlerinin Yöneticilerine Yönelik Algıladıkları Etkili Liderlik Özellikleri ve Okula Bağlılık Düzeylerinin İş Motivasyonlarıyla İlişkisinin İncelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2018) Yanık, Feyzullah; Türktan, Şebnem; 221066Bu araştırmanın amacı devlet okullarında çalışan özel eğitim öğretmenlerin algıladıkları etkili yönetici liderlik özellikleri ve okula bağlılık düzeylerinin iş motivasyonları ile ilişkisinin incelenmesidir. Bu araştırma 2016-2017 eğitim- öğretim yılında İstanbul ili Avrupa yakasında zihinsel engelli öğrencilere hizmet veren 20 resmi özel eğitim okulunda görev yapan 240 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin algılarına göre yöneticilerin etkili liderlik özellikleri belirlemeye yönelik olarak Etkili Liderlerin Nitelikleri Ölçeği, okula bağlılıklarını belirlemek üzere Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve iş motivasyonlarını belirlemek üzere İş Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için betimsel istatistiklerden, algılanan etkili liderlik özellikleri, okula bağlılık ve iş motivasyonunun demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlenmesinde t testi ve ANOVA'dan algılanan liderlik ve bağlılık düzeyi ile iş motivasyonu arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda resmi özel eğitim uygulama merkezlerinde çalışan öğretmenlerin etkili liderlik özellikleri ile ilgili algılarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna, etkili liderlik özellikleri algısının mesleki kıdeme, branşa ve lisansüstü eğitim alma durumuna göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin etkili liderlik özelliği ile ilgili algılarının iş motivasyonu üzerindeki etkisini belirlemek için regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Etkili liderlik özellikleri algısının dışsal motivasyonun anlamlı yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Etkili liderlik özelliğinin iş motivasyonu ve bağlılık düzeyleri üzerinde cinsiyet, mesleki deneyim değişkeni, eğitim düzeyi değişkeni, branş değişkenlerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Örgütsel Bağlılık boyutunda araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, öğretmenlerin devam bağlılığı, normatif bağlılık ve genel örgütsel bağlılık algılarının orta düzeyde, duygusal bağlılığa yönelik algılarının ise yüksek düzeyde olduğu, cinsiyet, mesleki kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, duygusal bağlılığın lisansüstü eğitim alma durumuna göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık algılarının iş motivasyonu üzerindeki etkisini belirlemek için regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; örgütsel bağlılık bileşenlerinden sadece duygusal bağlılığın içsel motivasyonun anlamlı yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Devam bağlılığı ve duygusal bağlılığın birlikte dışsal motivasyonun anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin iş ile ilgili dışsal motivasyonları orta düzeyin üzerinde, içsel motivasyon ve genel motivasyonları ise yüksek düzeyde olduğu, içsel, dışsal ve genel iş motivasyon algısının cinsiyet, kıdem, branş ve lisansüstü eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Publication Open Access İstanbul Eyüp İlçesi Devlet Ortaokullarında Okul ve Aileler Arasında Yaşanan Sorunlar Hakkında Yönetici Görüşleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Şen, Emel; Şimşek, Hasan; 13013; İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim DalıÖğrencilerin başarısında okul ortamı sorunlarının en alt düzeyde olmasının ve mevcut sorunların kısa zamanda çözülmesinin önemi büyüktür. Bununla beraber okullarda yaşanan sorunların en önemlilerinden biri okul ve aile arasında yaşanan çatışmalardır. Bu araştırmanın amacı, yönetici görüşleri doğrultusunda okul ve aileler arasında yaşanan sorunlarla ilgili mevcut durumu betimlemek ve okullarda yaşanan okul aileler arasındaki sorunların yöneticilerin işlerini nasıl etkilediğini belirlemektir. Çalışmanın evreni 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ili Eyüp İlçesine bağlı devlet ortaokullarında görev yapan okul yöneticilerinden meydana gelmektedir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak tarama (ölçek) seçilmiştir. Araştırmanın veri kaynağını ölçeklerle toplanan veriler oluşturmaktadır. Analizler SPSS20 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul ve aileler arasında yaşanan sorunlarda velilerin, öğretmenlerin ve okulun etkisi bulunmakla beraber yöneticilerin sorunlara ilişkin görüşleri ve performansları, çalışma koşullarına göre farklılık göstermemektedir.Publication Open Access İstanbul'da Özel Bir Okulda Görev Yapan Eğitim Yöneticilerinin İnovasyon Kavramı Hakkındaki Görüş ve Önerileri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Sağlam, ÖzgeGelişen yüzyılda artık herkesin olmazsa olmazı, teknolojik aletler ve onların kullanımıdır. Günlük hayatta akıllı telefonların kullanımı, bilgisayarlar, tabletler gibi birçok teknolojik alet zamanımızın büyük bir kısmını işgal etmektedir. Özellikle küçük yaşlardaki çocuklar teknolojinin içine doğduklarından her türlü teknolojik aleti rahatlıkla kullanabiliyor, bilgiye anında ulaşıyor ve eğitimleri online almak istiyorlar. Tüm bu gelişmeler ve yeni neslin ihtiyaçları da çeşitli alanlarda yapılan yenilik ve değişimi beraberinde getiriyor. Bu araştırmanın amacı, özel bir okul yöneticilerinin eğitimde inovasyon ile ilgili görüş ve önerilerini incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum (vaka) analizinin kullanıldığı bu çalışma, İstanbul' da bulunan iki kampüse sahip ve bünyesinde inovasyon merkezleri bulunduran özel bir okulda görev yapan okul yöneticileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya bu özel okulun bir kampüsünden, 3 okul yöneticisi, diğer kampüsünden ise 2 okul yöneticisi katılmıştır. Kavramsal çerçeve doğrultusunda araştırmanın veri toplama aracı olan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Araştırma amacıyla yapılan görüşmeler sonucunda, ilk bakışta yöneticilerin inovasyon kavramı hakkında bir farkındalığa sahip oldukları ve bu farkındalığın tüm kuruma yayılması adına yapmış oldukları çalışmalar göze çarpmaktadır. Fakat araştırma sorularına verilen cevaplar incelendiğinde, kurumun henüz inovasyonu benimseyemediği, kurulan inovasyon merkezi içerisinde henüz inovatif çalışmaların sergilenmediği ve daha çok bu merkezin teknolojik araçların kullanımı için hazırlanmış bir derslik gibi kullanıldığı gözlenmiştir. Fakat yöneticilerin araştırma sorularına vermiş oldukları cevaplara bakıldığında henüz 2016 yılında kurulan bu merkezin gelişmesi ve üretim yapılması için gereken tüm desteğinin sağlandığı kanısına varılmıştır. Dolayısıyla henüz iki yıldır hizmet veren bu merkezin gelişerek değişeceğine hiç şüphe yoktur.Publication Open Access Öğretmenlerin Profesyonel Gelişim Süreçlerini Destekleyecek Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Antalya'da Bir Özel Okul Örneği(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Aykal, Fatma Yasemin; Doyran, Feyza; 159249Bilgilerin çok hızlı güncellendiği öğrencilerin teknolojiden kaynaklı donanımlarının ve algılarının çok hızlı geliştiği günümüzde, öğretmenlere öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilmek için büyük sorumluluklar düşmektedir. Değişen ve gelişen dünyanın beklentilerini karşılamak için bireylerin artık yalnızca akademik alanda donanımlı olmaları yetmemektedir. Eleştiren, sorgulayan, değerleri olan, iletişim becerisi yüksek, özgüven sahibi olarak yetişmiş çocuklar, geleceğin dünyasında bir birey olarak ayakta kalacaktır. Akademik bilgilerin, öğretim yöntem tekniklerin, yaklaşımların hızla değiştiği günümüzde, öğrenciyle kurulan iletişimin, onların bireysel farklılıklarına uygun davranmanın önemini gören, öğrencilerinin eğitim hayatlarında rol model olan öğretmenlerin yetiştirdikleri çocuklar geleceğe sağlam bakacaklardır. Bu çalışmanın konusu bir özel okulun ilk ve ortaokulunda görev yapan öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerini destekleyecek eğitim ihtiyaçlarının araştırılmasıdır. Hedef, öğretmenlerin deneyimlerini aktardıkları görüşmelerle, öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerindeki desteklenmesi gereken eğitim ihtiyaçlarının ve bu alandaki öğretmen beklentilerinin neler olduğu ile nasıl karşılanması gerektiğini belirlemektir. Bu araştırmada amaç, Antalya'daki bir özel okulun ilk ve ortaokulunda görev alan tüm öğretmenlerinin mesleki gelişim süreçlerini destekleyecek eğitim ihtiyaçları ile ilgili görüşlerinin alınarak, deneyimlerinin incelenmesidir. Bu amaca yönelik problemler belirlenmiştir. Araştırmanın problemleri, bir özel okulun ilk ve ortaokulunda görev yapan öğretmenlerin profesyonel gelişim algısı, öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini destekleyici eğitimler, öğretmenlerin mesleki gelişim konusundaki ihtiyaçları ve bu süreçte okul yöneticilerinden beklentileri olarak belirtilmektedir. Bu araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Desen olarak ise, "iç içe geçmiş tek durum deseni" (Yıldırım, Şimşek, 2016) kullanılarak, bir özel okulun ilk ve ortaokulunda görev yapan tüm öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi uygulanmıştır. Alan yazın bölümünde konu ile ilgili önceki çalışmaların bir derlemesi yapılmıştır. Görüşmeler ile kayıt altına alınan veriler, temalar ve kodlar belirlenerek, betimleme, analiz ve yorumlama çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın başlıca bulgularından biri, günümüz öğretmeninin yeterliklerinin alan bilgisiyle sınırlanmamasına, çok çeşitli bilgi ve becerileri içermesi gerektiğine dikkat çekmesi olmuştur. Çoğunlukla öğretmenler, bu çeşitliliğe ulaşabilmek için profesyonel gelişim süreçlerinde yeterince destek almadıklarını, profesyonel gelişimin devamlı olması gerekliliğini savunmuşlardır. Bu araştırmanın başlıca bulgularından bir diğeri, araştırmaya katılan öğretmenlerin, aldıkları eğitimlerin performanslarını olumlu etkilediğini, profesyonel gelişimleri desteklemek için ihtiyaç duydukları eğitimlerin kendi ihtiyaçlarına göre belirlenmesini ifade etmeleri, mesleki anlamda gelişimlerine en çok katkının öğrencilerin yaş grubuna uygun yaklaşım sergileme, doğru iletişim kurabilme, ders içeriklerinin zenginleştirilmesi olduğuna değinmeleri olmuştur. Öğretmenler ihtiyaç duydukları eğitimlerin sunuş yönteminin de küçük gruplarla uygulamalı gerçekleştirilen atölye çalışmaları olduğunu belirtmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğrenci ve öğretmen öğrenmesi açısından da zengin içeriğe dayalı uygulamalı gerçekleştirilen öğrenmenin kalıcı ve eğlenceli olduğu vurgulanmıştır. Araştırmaya, katılan öğretmenlere göre önemli olan başka bir bulgu ise, öğretmenlerin okul yöneticilerinden birçok beklentisi olduğunun görülmesi olmuştur.. Öğretmenlerin, okul yöneticilerinden en büyük beklentisi, öğretmen ihtiyaçlarını dinlemeleri olup, anlayışlı, destekleyici olmalarını, motive etmelerini, iyi iletişim kurmalarını da önemli bulmuşlardır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler, yöneticilere öğretmenlerin gelişimlerini destekleyecek çalışmalarda fazlasıyla görev düştüğüne değinmişlerdir. Bu araştırmada, ele alınan bulgular doğrultusunda ilk ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının planlanmasında öğretmenler, okul yöneticileri ve araştırmacılara yol göstermek amacıyla öneriler üretilmiştir. Anahtar Sözcükler: mesleki gelişim, eğitim ihtiyacı, mesleki yeterlik, eğitim ihtiyacını destekleyici çalışmalar, eğitim ihtiyacı belirleme, hizmet içi eğitim.Publication Open Access Ortaokul Yöneticilerinin Cam tavan Sendromuna İlişkin Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumunun İncelenmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Orbay, İlkay; Mertoğlu, Münevver; 165897Bu araştırma, ortaokullarda çalışan okul yöneticilerinin cam tavan sendromuna ilişkin algılarının tespiti ve bu algıların farklı demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunun incelenmesi amacı ile yapılan tarama modelli bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında eğitim-öğretim faaliyetini sürdüren İstanbul ili Avrupa yakasındaki ortaokullar ve imam hatip ortaokullarında görevli okul yöneticileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Avrupa yakasındaki toplam resmi ortaokul ve imam hatip ortaokulu sayısının %10'unu temsil edecek şekilde, random yoluyla seçilen dört ilçedeki 74 ortaokul ve imam hatip ortaokulunun müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Bu araştırmada verilerin toplanması amacı ile yargısal ölçmelerden yararlanılmış ve Likert tipi ölçme aracı tercih edilmiştir. Karaca (2007)'nın "Kadın Yöneticilerde Kariyer Engelleri: Cam Tavan Sendromu Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma" başlıklı tezinde geliştirdiği ve kullandığı veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci kısımda araştırmaya katılanlara ait demografik değişkenlere ilişkin sorular, ikinci kısımda ise cam tavana ilişkin sorular bulunmaktadır. 5'li Likert tipi olarak düzenlenmiş olan ikinci kısım toplam 38 sorudan oluşmaktadır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS 16.0 programında değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizlerde non parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular cam tavan sendromunu kadınların daha fazla yaşadığını göstermiştir. Cam tavana ilişkin araştırmaların daha geniş kitlelerde ve farklı değişkenlerle tekrarlanması önerilebilir.Publication Open Access Matematik Öğretmenlerinin Algıladıkları Okul İklimi ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Köksal, Serkan; Türktan, ŞebnemBu araştırmanın amacı, İstanbul'un merkez ilçesi olan Sultangazi'de matematik öğretmenlerinin algıladıkları okul iklimi ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evreni, 2017–2018 eğitim-öğretim yılında Sultangazi ilçesinde görev yapan özel ve devlet eğitim kurumlarındaki ortaokul ve lise matematik öğretmenlerini oluşturmaktadır. Evrende 63 okuldan toplam 264 ölçek değerlendirmeye alınmıştır. Yapılan araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin sosyo-demografik durumları ile mesleki bilgilerini içeren bir "Bilgi Formu", '' Örgütsel iklim Ölçeği'' ve "Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu'' kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde nicel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Kişisel bilgilerin analizi için yüzde ve frekans değerleri kullanılmıştır. Ayrıca matematik öğretmenlerinin okul iklimi ile tükenmişlik düzeylerine ilişkin görüşleri betimsel istatistikler, aritmetik ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Okul iklimi ve matematik öğretmenlerinin tükenmişliğine ilişkin görüşlerin cinsiyet, medeni durumu, okul türü, öğrenim düzeyi, eğitim kademesi, okul kademesi ve kadro durumu göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi için t-testi; yaş, okuldaki hizmet yılı ve gelir durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi için de tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile scheffé testi kullanılmıştır. Okullarda, okul ikliminin öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığını belirlemek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan matematik öğretmenlerine göre okul müdürleri daha çok destekleyici müdür davranışını ve daha az kısıtlayıcı müdür davranışını sergilemektedir. Okuldaki öğretmenler ise daha fazla işbirlikçi öğretmen davranışını ve daha az umursamaz öğretmen davranışını sergilemektedir. Regresyon sonucunda ortaya çıkan ilişkiye göre destekleyici müdür davranışı arttıkça matematik öğretmenlerinin duygusal tükenmeleri azalmakta, kişisel başarıları artmaktadır. Okuldaki öğretmenlerin işbirlikçi öğretmen davranışı arttıkça matematik öğretmenlerinin duygusal tükenmeleri ve duyarsızlaşmaları azalmaktadır. Okuldaki öğretmenlerin işbirlikçi öğretmen davranışı arttıkça matematik öğretmenlerinin kişisel başarıları artmaktadır.Publication Open Access Özel Okul Yöneticilerinin Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Eğitimine İlişkin Görüşleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Aktürk, Osman Yücel; Hacıfazlıoğlu, Özge; 111622Bu araştırmanın amacı üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul ekosistemi içerisinde akademik ve sosyal uyum süreçlerinde yaşadıklarını; öğretmen, veli, kurum politikaları ve akran ilişkileri boyutlarıyla özel ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin deneyimlerine dayalı görüşlerini incelemektir. Bu çalışma ülkemizde özel okul yöneticilerinin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin öğrenim süreçlerindeki deneyimlerini, ilgili boyutların tümünü ele alarak inceleyen ilk çalışmalardan biri olma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın katılımcılarını yedi özel okul müdür yardımcısı ve iki özel okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada özel ilkokul ve ortaokullarda görev alan okul yöneticilerinin, kurumlarında öğrenim gören üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul deneyimlerine ilişkin görüşleri 'Nasıl?' ve 'Ne?' sorularına yanıt aranarak incelemiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseni kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örneklemesi yöntemi kullanılarak araştırma grubuna girecek okullar ve yöneticiler belirlenmiştir. Araştırmada olgubilim araştırmalarının başlıca veri toplama araçlarından olan görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak okul yöneticileri ile görüşülmüştür. Yapılan görüşmeler kelime işlemci programına aktarılarak içerik analizine tâbi tutulmuştur. İçerik analizi neticesinde kodlar belirlenmiş, kodların analiz edilmesi ile alt tema ve temalar oluşturulmuştur. Bulguların aktarımında katılımcıların ilgili ifadelerine doğrudan alıntılarla yer verilmiştir. Okul yöneticilerinin görüşlerine göre üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin kişilik özellikleri ve ihtiyaçları birbirinden farklılık göstermektedir. Bundan dolayı bu öğrencilerin okul iklimi içerisinde akademik ve sosyal gelişiminin desteklenebilmesi noktasında farkındalığı düşük öğretmenler ile karşılaştıklarında eksik kalınabiliyor. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin üstünler konusundaki hazırbulunuşluk düzeyleri ve iş etiğine verdikleri önem çerçevesinde yöneticilerin öğretmen niteliği ile ilgili beklentileri olduğu ortaya çıkmıştır. Konu ile ilgili okul yöneticileri üstün zekâlılar öğretmenliği mezunu öğretmenlerin istihdamının yaygınlaşması gerektiği görüşünü öne sürmüşlerdir. Okul yöneticilerinin aile boyutunda deneyimleri farklılık göstermektedir. Farklı aile profillerini göz önüne alarak, okul yöneticilerinin okul-aile işbirliğinin sağlanmasına yönelik farklı yöntemler izledikleri görülmüştür. Bu araştırma, okullardaki üstün ve özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesine yönelik okul yöneticilerine özgün bakış açıları sunmakla beraber, ileride gerçekleştirilebilecek araştırmalara yönelik öneriler de sunmaktadır.Publication Open Access Bilim ve Sanat Merkezleri Yöneticilerinin Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Yollarına İlişkin Görüşleri: İstanbul Örneği(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2018) Çoban, Gizem Sebahat; Hacıfazlıoğlu, Özge; 111622Zaman içerisinde sürekli değişim ve gelişim gösteren ülkelerin eğitim sistemlerinde de gözle görülür farklılıklar olmaktadır. Gelişen çağa ayak uydurmaya çalışan bireylerin ve toplumun eğitim ihtiyaçları da zamanla farklılık göstermektedir. Günümüzde algıları daha açık, bilgiye daha kolay ulaşabilen, farkındalığı yüksek bireylere sahip olan toplumlarda özel yetenekli kişi sayısında artış görülmektedir. Bu artış da özel yetenekli bireylerin ihtiyacına yanıt verecek eğitim programlarının oluşmasını beraberinde getirmiştir. Çeşitli politik sebeplerle sürekli değişime uğrayan eğitim sistemimizde son yıllarda olumlu bir atak yapılarak Bilim ve Sanat Eğitim Merkezleri kurulmuştur. Bilim ve Sanat Merkezleri, özel yetenekli öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına cevap vermeye çalışan uygulamalı ders içerikleri ve eğitim programıyla dikkat çekmektedir. Bu araştırmada temel amaç, İstanbul'da bulunan Bilim ve Sanat Merkezleri'ni (BİLSEM) yönetme görevi verilen yöneticilerin, yaşadıkları sıkıntılar ve bu sıkıntıların üstesinden nasıl geldiklerine yönelik deneyimlerini ele almaktır. Araştırmada nitel araştırmada, iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Bu çalışma İstanbul ilindeki 2017-2018 eğitim öğretim döneminde faaliyet halinde olan 8 BİLSEM müdürü ile yapılmıştır ve her bir katılımcıyla birden fazla görüşme yapılarak yürütülmüştür. Araştırma dört alt problem ile incelenerek, veriler 4 tema 15 alt tema olacak şekilde düzenlenerek, yorumlanmıştır. Bu araştırma, Bilim ve Sanat Merkezleri'nde görev yapan yöneticilerin, profesyonel gelişim fırsatlarının yaratılmasına ilişkin olan ihtiyacı ortaya çıkarmıştır. Araştırma aynı zamanda göstermiştir ki, bu merkezlerde işbirliğine dayalı bir öğrenme ortamının yaratılabilmesi için her türlü öğrenme ortamları, altyapı ve yazılımların sağlanması gerekmektedir. Araştırma aynı zamanda özel yetenekli öğrencilerin gelişiminde, potansiyelini en üst düzeye çıkarmakta ailelerle yapılacak işbirliğinin de altını çizmektedir. Anahtar Kelimeler: BİLSEM, Liderlik, Yönetim, Liderliğe GeçişPublication Open Access Meslek Lisesinde Görevli Okul Yöneticilerinin Meslek Öğretmenlerinin Performanslarını Artırmaya Yönelik Kullandıkları Yöntemler Üzerine Nitel Bir Araştırma(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Suna, İsmail; Yalman, DuyguAraştırma Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi okul yöneticilerinin okullarında görev yapan meslek öğretmenlerinin performansını artırmak için kullandıkları yöntemleri incelemek üzere nitel bir araştırmadır. Araştırmada sahası İstanbul ili Güngören İlçesi'nde yer alan Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleridir (MTAL). Katılımcılar 5'i müdür olmak üzere ağırlıkla okul yöneticiliğinde deneyimli, farklı eğitim örgütlerinde aktif çalışan ve lisansüstü eğitim diplomasına sahip 12 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılmak üzere meslek öğretmenlerinin İş ve iş dışı performans grafiklerinde etken faktörler düşünülerek görüşme soruları hazırlanmış ve bu amaçla okul yöneticileri ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verileri elde etmek için akıllı mobil telefona ek olarak dijital ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Ses kayıtları alınmadan önce katılımcılarda kayıtlarla ilgili oluşabilecek etik kaygıları gidermek amaçlı katılımcılara gerekli açıklamalar yapılmış ve güvenceler verilmiştir. Sadece bir okul müdürünün talebi üzerine mülakat, not alma yönetimi kullanılarak yapılmış ve alınan notlar katılımcıya teyit ettirilmiştir. Okul yöneticilerinin aynı zamanda kurumlarında işgören insan kaynağını da harekete geçirmekle yükümlü profesyonel eğitim liderleri olması gerektiği varsayımından yola çıkılarak ortaya konan bu araştırmada 12 katılımcının tamamı gerek eğitim sistemi gerekse de okullarında görev yapan meslek öğretmenleri ile olan ilişkileri, öğretmenleri harekete geçirmek amaçlı kişisel deneyimlerini samimi olarak tanımlamışlardır.Publication Open Access Öğretmenlerin Yıldırma(mobbing) ile İlgili Görüşleri ve Baş Etme Yöntemleri(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Koçak, Betül; Doyran, FeyzaPsikolojik bir şiddet türü olan yıldırma, insanların bir arada çalıştığı her kurumda oldukça sık görülen, kişi ve kurum sağlığı üzerinde olumsuz sonuçlar yaratan bir problemdir. Toplumun en önemli sacayaklarından eğitim kurumlarında da var olan bir sorundur. Bu sebeple bu çalışmanın amacı, eğitim kurumlarında öğretmenlerin yıldırma hakkındaki görüşlerini belirlemek, yıldırma davranışlarına, taraflarına, süreçlerine, etki, sonuç ve baş etme yollarına ilişkin detaylı bir inceleme yapmak ve konuya metaforlar yoluyla da derinlik katmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) yaklaşımı ile desenlenen araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum (convenience sampling) örneklemesi yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ilinin Kağıthane ilçesindeki farklı devlet okullarının ilkokul ve ortaokul düzeyinde görevli sınıf ve branş öğretmenleri arasından gönüllülük esasına göre belirlenmiş 25 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerle yüz yüze görüşmeler yoluyla elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan çıkan sonuçlara göre, yıldırma öğretmenlerin tamamı tarafından bilinen, gözlemlenen ve baş edilmeye çalışılan bir olgudur. Eğitim kademesinde yer alan her bireyin birer yıldırmacı adayı olabildiği ama en çok konumun da etkisiyle idarecilerin yıldırmacı rolünde yer aldığı görülmüştür. Yıldırmanın psikolojik ve fiziki sağlığa yönelik davranışlarla kendini gösterdiği ve bu alanlar üzerinde olumsuz sonuçlar yarattığı belirlenmiştir. Başta sorunlu kişilik yapısına sahip bireyler olmak üzere çok çeşitli nedenleri olabilen yıldırmayla baş etme konusunda daha çok pasif eylemlerin tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda kullanılan metaforlar da görüşleri destekleyecek şekilde araştırmada yer almıştır. Bulgu ve sonuçlardan hareketle muhatap kişilere birtakım öneriler sunulmuştur.Publication Open Access Yabancı Diller Okulunda Çalışan Takım Liderlerinin Okul Etkililiği Üzerine Görüşleri: Bir Durum Çalışması(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2018) Akpınar Yılmaz, Meltem; Doyran, FeyzaBu araştırma, bir yabancı diller okulundaki takım liderlerinin, takım çalışmasına dayalı okul sistemi ve bu sistemin okul etkililiği üzerindeki algılarını saptamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırma ile, organizasyon yapısı değiştirilerek takım sistemi ile yönetilen bir okuldaki takım liderlerinin görüşlerine başvurularak yetki paylaşımının önemine vurgu yapmak ve yönetim takımlarını ön plana çıkarmak hedeflenmiştir. Temel amaç, durumu kendi ortamında inceleyerek değerlendirmek, detayları ile betimlemek ve yansıtmaktır. Bu amaç dahilinde alt problemler oluşturulmuştur. 1. alt problem takım sisteminden önceki eski yönetim sürecine ilişkin takım lideri görüşleri; 2.alt problem şu anki yönetim süreçlerine ilişkin takım lideri görüşleri; 3.alt problem takım çalışmasına ilişkin görüşler; 4.alt problem okul etkililiğine ilişkin görüşler; 5. alt problem takım sisteminin okul etkililiği üzerindeki etkileri; 6. alt problem kaliteli eğitim ortamının sağlanmasına ilişkin çözüm önerileri olarak belirlenmiştir. Yapılan araştırma, nitel bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada, bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır ve takım liderlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırmaya ilişkin detaylı literatür taraması yapılmıştır ve alanyazında yansıtılmıştır. Görüşmeler ses kaydı yoluyla kayıt altına alınarak taranmış ve görüşme metinlerinden anlamlı kod ve temalar oluşturularak durum betimlemiş ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, eğitim yönetimi alanına yeni bir bakış açısı getirmek ve eğitim yöneticilerine mesleki gelişim yönünden katkılar sağlamak hedeflenmektedir. Ayrıca, bu araştırmanın bulguları, yabancı diller okullarına dair iyileştirme girişimlerine katkıda bulunma potansiyeline sahiptir.Publication Open Access Devlet liselerindeki okul yöneticilerinin cam tavan sendromuna yönelik algıları (İstanbul ili Büyükçekmece ilçesi örneği)(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2019) Ersoy, Gizem; Günay, ŞebnemBu araştırma devlet liselerinde çalışan okul yöneticilerinin cam tavan algılarının demografik değişkenlerce değişkenlik gösterip göstermediğini tespit etmeye yönelik yapılmış tarama modelli bir araştırmadır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul İli Büyükçekmece İlçesindeki lise düzeyinde okullarda çalışan okul yöneticileriyle yapılmış, evrenin tamamına ulaşılabileceği için örneklem alınmamıştır. Veriler toplanırken "Cam Tavan Sendromu Ölçeği" kullanılmıştır. Anketin birinci kısmında demografik değişkenler yer alırken ikinci kısımda 5'li likert tipi ve 38 maddeden oluşan sorulara yer verilmiştir. Toplanan veriler SPSS programıyla irdelenmiş, bu sırada Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testlerinden faydalanılmıştır. Oluşturulan tabloların yorumlanmasıyla araştırma sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler kadınların yönetici olma yolunda cam tavan sendromu yaşadıklarını ortaya koymuştur. Araştırma farklı evren ve örneklemlerde farklı veri toplama amaçlarıyla tekrarlanabilir.