Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/6784
Browse
Browsing Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education by Type "Article"
Now showing 1 - 20 of 59
- Results Per Page
- Sort Options
Publication 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi(2016-08) Alabay, Erhan; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 139651Bu çalışmada, çocukların oyuncak tercihleri toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Çalışmada 118 çocuğun oyuncak tercihleri, oyuncağı tercih etmeme nedenleri ve bu nedenlerin toplumsal cinsiyet algısı ile ilişkisi ortaya koyulmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından seçilen 22 oyuncak görseli ve yine araştırmacılar tarafından oluşturulmuş “Oyuncak Tercihi Görüşme Formu” üzerinden toplanmıştır. Araştırma sonucunda, kız ve erkek çocukların oyuncak seçimlerinin farklılaştığı ve çocukların toplumsal cinsiyetlerine uygun seçimlerde bulundukları belirlenmiştir. Çocuklarının yaşları arttıkça oyuncaklara ilişkin seçici davrandıkları ve oynadıkları oyuncak sayısının ve çeşitliliğin azaldığı belirlenmiştir. Çocukların yaşları ilerledikçe oyuncakları cinsiyetçi nedenlerden dolayı seçmedikleri; çocuğun yaşı büyüdükçe oyuncaklara ilişkin daha kalıp yargısal tercihlerde bulunduğu, bu tutumun küçük yaşlarda pek görülmediği belirlenmiştir. Ayrıca, çocukların oyuncak tercihlerinin oyuncağın rengi, aile, akran ve sosyal çevrenin bakış açısından ve ebeveynler arasındaki geleneksel rol paylaşımından etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan erkek çocuklarının oyuncaklara ilişkin daha kalıpyargısal ve cinsiyetçi yanıtlar verdikleri; kız çocuklarının tercihlerinin erkeklere oranla daha esnek olduğu belirlenmiştir.Publication Alt Sosyo-Ekonomik Düzey Annelerin Çocuklarını Kabul ve Reddetme Davranışlarının İncelenmesi (Diyarbakır Örneği)(2004) Erkan, Semra; TORAN, MEHMET; 12619; 127979İlk çocukluk yılları, bireyin tüm hayatını yönlendirecek bir etkiye sahiptir. Bu dönemde çocukların aileleri özellikle de anneleri ile olumlu etkileşim kurmaları onların çok yönlü gelişiminin temellerini oluşturur. İnsan yaşamının bu önemli yıllarında çocuğun hayatındaki en önemli kişi olması nedeniyle annelerin çocuklarını kabul ya da reddetme davranışlarının incelenmesi önem kazanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Diyarbakır ili Ergani ilçesinde yaşayan ve 5 yaşında çocuğu olan alt sosyo-ekonomik düzeydeki annelerin çocuklarını kabul ve reddetme davranışlarını incelemektir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Rohner tarafından geliştirilen Ebeveyn Kabul- Red Ölçeği (Anne Formu) kullanılarak toplanmıştır.Publication An analysis of preschool teachers’ sense of efficacy: A case of TRNC(2017-04) TORAN, MEHMET; 127979Determining the factors that affect teachers' competences has a decisive role in revealing the quality of teaching process. In this context, it is important to identify professional variables affecting the self-efficacy of preschool teachers. For this reason, it is aimed to investigate which professional variables influence preschool teachers' sense of efficacy. In the research, a descriptive research model was adopted. The working group of the study is composed of 191 preschool teachers participating in public nurseries and kindergartens in the TRNC, and also those participating to the research as a volunteer. The Professional Information Form and the Teacher’s Sense of Efficacy Scale were used as data collection tools in the study. Statistical analyses suitable for the analysis of the data were applied by applying the normality tests to the collected data. According to the findings obtained from the analysis made, except for the school type the preschool teachers graduated and the number of children, factors such as the graduated department, the place of residence, the duration of professional experience, the economic competence, and the educational environment were found to affect the self-efficacy of preschool teachers. As a result, it can be said that preschool teachers' self-efficacy is influenced by professional variables.Publication An Examination of cartoons watched by preschoolers in terms of gender stereotypes: The case of Niloya(2017) Ay, Aylin; Saray, Filiz; Kılıç, İsmihan; YAĞAN, SEVCANThis is a basic interpretive qualitative research as it aims to examine the cartoon named Niloya in terms of the gender stereotypes. 50 episodes of the cartoon were watched and the data collected were subjected to a content analysis. It has been emerged that the characters found in the cartoons have proper behaviors and appearances in terms of gender stereotypes and that the cartoon contributed to the production of gender stereotypes. It was seen in the cartoon that housework such as cooking, cleaning, childrearing is always done by the mother and work such as driving, gardening and keeping the animals is done the father and the grandfather. In the episodes watched, it was observed that female characters wear pink and purple dresses while male characters have colors like blue, yellow, green on their clothes. It was also found that play and toy preferences of girls and boys in the cartoon are conformed with the gender stereotypes. When considering that majority of children watch cartoons and identify themselves with this character, it can be said that the problem of gender inequality needs to be solved in the cartoon and the messages within the content should be reorganized to achieve women-men equality.Publication An Examination of Turkish preschool curriculum’s effect on children’s concept acquisition(Elsevier, 2012) Temel, Zeynep Fulya; TORAN, MEHMET; 127979; 7909The aim of this study is to examine the effect of Turkish preschool curriculum on children’s concept acquisition. The research was carried out assessing children on three occasions, on September 2008, January 2009, and June 2009, respectively. Research was conducted on 24 children who were 5 years old, and schooled according to Turkish preschool curriculum. Bracken Basic Concept Scale-revised (BBCS-R), which has six subtests, was used as data collection instrument. For analyzing the data suitable statistic method was used. The results show that Turkish preschool curriculum has positive effect on children concept acquisition.Publication Are There Any Changes in Mothers' Attitudes? Analysis of the Impact of the Covid-19 Quarantine on Child-Rearing Attitudes(Pergamon-Elsevier Science Ltd., 2022) TORAN, MEHMET; Özden, BülentThe present study aims to examine the impact of the time spent by mothers at home with their children during the quarantine period that was implemented due to the COVID-19 pandemic on the mothers' child-rearing attitudes, taking into consideration some variables and the experiences of mothers. The study was designed using embedded mixed design, in which qualitative and quantitative research methods were used together. The quantitative research group consisted of 673 mothers and the qualitative research group consisted of 16 mothers. The research data was gathered online using the Lime Survey platform, and the interviews with the mothers were also held online. Demographic information form, the Child Rearing Attitude Scale, and a semi-structured interview form were used as data collection tools. Moderator variable analysis was used for the quantitative research data and descriptive analysis was used for the qualitative research data in support of the quantitative data. The findings revealed that the mothers' child-rearing attitudes changed depending on the variables concerning the children; however, the quarantine period instituted due to COVID-19 had an impact on the mothers' child-rearing attitudes depending on the variables of age and number of children. The qualitative findings obtained from the interviews supported the quantitative findings. However, it was revealed that the mothers' attitudes towards their children underwent changes during the quarantine period under COVID-19.Publication Challenges of COVID-19: Preschool Teachers’ Views and Experiences During the Quarantine(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2022) Güneş, Gökhan; TORAN, MEHMETThe purpose of the study is to analyze the evidence gathered from the preschool teachers’ experiences during the COVID-19 pandemic quarantine. The study was carried out with 11 teachers who have professional experience ranging between 3 to 19 years from private and public preschools. The study was specified according to criterion sampling strategy under the purposeful sampling method. The data gathered via open-ended questions and the phenomenology method, one of the qualitative research designs, was used. The qualitative content analyses technique was applied for analyzing the data. It was reached remarkable themes about the preschool teachers’ pedagogical challenges during the COVID-19 pandemic based on the analysis of data. The themes and their subthemes are as follows: The theme “challenges in the distance education process” contains the sub-themes of children, teachers, and parents, the theme “views about educational policy in new normal” contains the sub-themes of technological infrastructure problems, unpreparedness, and negative attitudes, the theme “expectations for the improvement of distance education” contains the sub-themes of teacher training, effective family involvement activities, and technology-based programs.Publication Changing Face of Plays: A Comparative Research of Childhood Plays of Older Adults and Plays of Today’s(2018) Alabay, Erhan; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 139651The aim of this research is to compare favourite childhood plays of adults aged 60 plus and favourite plays of children between 6 to 10 years old. The research is structured in basic qualitative research methods. Participants of the research, living in İstanbul Province, are composed of 99 adults aged 60 plus and 99 childr en aged between 6 and 10. In this study, demographic information form and structured interview form for participants were used. Data were analysed through content analysis method. In the wake of findings, while 85.86% of the adults have stated that when they were children, they loved outdoor plays, it is seen that 36.37% of today’s children love outdoor plays. Additionally, 91.92% of adults loved group plays, 75.76% of them loved plays with vehicles and 63.64% loved plays that require movement whereas 56.57% of children prefer plays that do not require movement, 49.50% of them prefer individual plays and 31.32% prefer plays with vehicles. Besides, it has been detected that 34.34% of today’s children primarily love and prefer plays related with technology.Publication Child acceptance-rejection behaviors of lower and upper socioeconomic status mothers(Scientific Journal Publishers, 2010) Erkan, Nefise Semra; TORAN, MEHMET; 12619; 127979In this study we sought to show the difference between the child acceptance-rejection behaviors of lower and upper socioeconomic status mothers, and establish whether or not their acceptance-rejection behaviors were affected by their age, and the number and sex of their children. A total of 246 mothers living in Diyarbakır, 123 with lower and 123 with upper socioeconomic status, was enrolled in the study. Data were gathered by using a personal information form and the Parental Acceptance-Rejection Questionnaire-Mother Form (Rohner, Saavedra, & Granum, 1980). The results revealed a significant difference between lower and upper socioeconomic status mothers' child acceptance-rejection behaviors (t = 7.709; p < 0.05). While the mothers' age (r = .202; p < 0.05) and number of children (r = .238; p < 0.01) were positively correlated to their acceptance-rejection behaviors, their children's sex did not make a significant difference to the mothers' acceptance-rejection behaviors.Publication Children’s Questions and Answers of Parents: Sexual Education Dilemma(2018) Alabay, Erhan; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 139651The main aim of this study is to determine questions of 36 to 72-month-old children have about sexuality and to examine the answers given by parents. In the first stage of the study, 84 parents were contacted in order to determine children’s most frequently asked questions on sexual development. In the second stage, top two questions from this list were selected and directed to 80 parents, all of whom were sampled from a separate pool. As a result of this study, it was discovered that children mostly question the physical features of girls and boys, and the pregnancy period. When parents' responses were examined, it was determined that a small portion of the responses were based on scientific grounds and that parents often provided answers based on avoidance-based and religious beliefs. Also, parents' gender, age, number of children, gender of their children, learning status and income do not make any difference.Publication Çocuk işçiliği ile eğitim yolu ile mücadele Çocuktan çocuğa yaklaşımı(2012) Temel, Zeynep Fulya; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 7909; 109326; 127979Publication Çocuk katılımı farkındalık ölçeği (ÇKFÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması(2017-10-02) Polat, Berrak Deniz; Alkan Ersoy, Özlem; TORAN, MEHMET; 127979Bu çalışmanın amacı, çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin çocuk hakları bağlamında katılım hakkı ile ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. İlk olarak literatür taranarak oluşturulan 98 maddelik ölçme aracı alanında uzman 7 kişiye gönderilmiştir. Yorum ve görüşleri doğrultusunda ölçeğe 43 madde değiştirilmeden olduğu gibi geçmiş, 2 madde eklenmiş, 10 madde öneriler doğrultusunda düzenlenmiş, maddeler yakınlık derecesine göre sıralanmış ve 55 maddelik 5’li likert tipi bir ölçek ön formu oluşturulmuştur. 55 maddeden oluşan taslak ölçek 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul ilinde bulunan iki vakıf üniversitesindeki çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenliği bölümlerinde okuyan toplam 481 gönüllü öğrenciye uygulanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, güvenirlik analizleri, test-tekrar test gibi çeşitli analizler yapılmıştır. Bu analizler sonucunda 18 madde ve 5 alt ölçekten oluşan Çocuk Katılımı Farkındalık Ölçeği; çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin çocuk hakları bağlamında katılım hakkı ile ilgili görüşlerini belirlemede geçerli ve güvenilir olduğunu kanıtlar niteliktedir.Publication Çocuklar ve Kitaplar: Piaget’nin Oyun Kuramına Göre Bir Değerlendirme(2017) Dilek, Aytaç; TORAN, MEHMET; 127979Çocuk, yaşama hazırlanma sürecinin her aşamasında çeşitli eğitsel uyarıcılarla karşı karşıya gelmektedir. Çocuklara yönelik hazırlanan resimli hikâye kitaplarının da bu eğitsel uyarıcılar arasında kabul edildiği bilinmektedir. Bu bağlamda, bu araştırmayla resimli hikâye kitaplarında yer alan çocuk oyunlarının Piaget’nin oyun gelişimi kuramına göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi ile kurgulanmıştır. Araştırmanın veri seti, benzeşik (homojen) örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın veri setini 2012-2015 yılları arasında yayımlanmış 200 resimli hikâye kitabı ve üzerinde “4-6 yaş aralığı için tavsiye edilmektedir” ibaresini taşıyan kitaplar oluşturmaktadır. Araştırmanın temel problemine uygun olarak incelenen 200 adet resimli hikâye kitabından 18’inde oyun olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın veri setinden elde edilen sonuca göre 4-6 yaş aralığındaki çocuklara yönelik olarak yayımlanmış resimli hikâye kitaplarında yer alan oyunların Piaget’nin oyun gelişimi kuramına göre ya çocukların normal gelişimlerinin gerisinde ya da normal gelişimlerinin ilerisinde oyun türlerinden olduğu, çocukların oyun gelişimlerine uygun oyun türlerine çok az yer verildiği bulunmuştur. Bulgular çocuklar için üretilen resimli hikaye kitaplarının Piaget’nin oyun gelişimi kuramı bağlamında çocukların oyun gelişimine uygunluğunun yeterli düzeyde olmadığı yorumlanmıştır.Publication Çocukların Dijital Oyun Kullanımına İlişkin Annelerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi(2016-12) Ulusoy, Zeynep; Aydın, Büşra; Deveci, Tuğba; Akbulut, Aslınur; TORAN, MEHMET; 127979Çocukların oyun tercihlerinde çocukların çevrelerindeki yetişkinlerin rolü olmakla birlikte annelerinin de büyük bir rolü olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple çocukların dijital oyunları kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 5 yaş çocuğa sahip çocukları İstanbul’da özel ve devlete bağlı anaokullarına devam eden araştırmaya gönüllü olarak katılan anneler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi benimsenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak annelerle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmanın analizleri sonucu elde edilen bulgulara göre çocukların ilgileri, annelerin kendilerine ya da ev işlerine zaman ayırması, oyun aracı olarak kolaylıklar kullanılması ve özellikle eğlenceli olması dijital oyunların tercih edilme nedenleri arasında görülmektedir.Publication Comparison of Abuse Potentials of Teacher Candidates(2010) Temel, Zeynep Fulya; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 7909; 109326; 127979Protection of children and children's rights which are associated with the welfare of a society is among the most critical problems of today in the world. Abuser people are not always the antisocial people, sometimes they may be the persons close to the child. Child abuse and neglect may be experienced in the family, among the peers, as well as in the educational environment. Abuser people are often the persons recognized by the child, the adults taking place in the immediate surroundings such as home, school, and office. Children are abused by the parents at home, and by the teachers, managers and employees at school environment. At school, reasons such as teacher's personality disorder, crowded classes, social pressures, adoption of beating as a discipline method cause abuse. The role and importance of the teachers is as great as the family's in raising the child. The children spend most of their time at school and with their teachers after their families and grow by mostly looking up to them as a model. This research examined whether there is any difference between the senior year students of Child Development Education and Preschool Education programs at Gazi University Faculty of Vocational Education, as well as of Elementary Education and Social Sciences programs at Faculty of Education regarding abuse potential. The research also examined whether there are significant differences regarding gender, age, monthly income, whether receiving treatment or not, and use of medication, number of members and number of working persons in the family, and unfavorable events experienced at school in regard to the abuse potentials of senior year students. A Demographic Information Form and Milner's Child Abuse Potential Scale was applied to the senior year students so as to collect their findings in the research. © Common Ground, Z. Fulya Temel, Zeynep Kurtulmus, Mehmet Toran.Publication Değerler eğitimi devamlılığı: okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına(2019) ÖZER, MERVE; 273995Yaşamımıza yön veren değerlerin kaybolmasını önlemek ve sağlıklı bireyler yetiştirmek değerler eğitiminin önemini arttırmıştır. Bu araştırmanın amacı, 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ile 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programını (1,2 ve 3. Sınıf) ele aldığı değerler bakımından karşılaştırmak ve birbirini tamamlama durumunu belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının doküman analizi yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda her iki programın ele aldığı değerler bakımından sorumluluk, özdenetim gibi bazı değerler ile birbirini tamamladığı, sevgi, saygı gibi bazı değerlerin birbirini tamamlamadığı belirlenmiştir. Ayrıca her iki öğretim programının adalet, dostluk gibi bazı değerlere kazanımlarında hiç yer vermediği görülmüştür.Publication Development of Pre-Service Early Childhood Teachers' Technology Integrations Skills Through a Praxeological Approach(Springer, 2022) Kulaksız, Taibe; TORAN, MEHMETHow to improve and what should be carried out for pre-service teachers' technological competencies for teaching purposes is still an important issue on the agenda of the higher education field. In light of this, we aimed to reflect the individual and collective technology integration knowledge and skills construction process of pre-service early childhood education teachers with democratic participation. We utilized the praxeological approach as a method and learning approach to reveal the reflections of the instructional technologies course. The participants in this study were 52 sophomore pre-service teachers in the early childhood education department. We collected the data from various sources such as interviews, portfolios, researchers' field notes, e-mails, online course evaluation form. We carried out the thematic analysis method to analyze the data. The findings indicated that three main themes emerged as initial challenges, learning process, and learning outcomes during enhancement of pre-service early childhood teachers' technology integration knowledge and skills. As a result, the praxeological approach used in instructional technologies courses in teacher education programs leads to a crucial digital transformation to be ready to become future teachers.Publication Dikenli Gül: Türkiye’de Kırsal Kesimde Okul Öncesi Öğretmeni Olmaya İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma(Anı Yayıncılık, 2019) YAĞAN, SEVCANKöy okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları öğretmenlik deneyimlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji ile desenlenmiştir. Çalışmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır, Ordu, Van, Bursa, Şanlıurfa ve Ağrı illerine bağlı bir köyde okul öncesi öğretmeni olarak görev yapan 9 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri Skype programı aracılığıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda köyde öğretmenlik yapmanın manevi tatmini yüksek ancak öğretmenin mesleki gelişimine katkı sağlayan oldukça zorlu bir yolculuk olduğu; köy okullarında öğretmenlerin hem veliler hem de çocuklar ile dil ve iletişim problemleri yaşadığı; ısınma, su, elektrik, uygun olmayan sınıf ortamları ve materyal eksiklikleri olduğu dile getirilmiştir.Publication Does preschool education help immigrant children reach their native Peers’ Academic levels? A case of Turkish immigrant children in Sweden(2016-12) TORAN, MEHMET; 127979The disadvantages associated with immigration put the children of immigrant families at risk for academic failure. This study investigates the efficacy of educational support provided by the Swedish preschool system to the children of the Turkish families who migrated to Sweden. In this study non-equivalent control group design was used. The sample of the study consists of a total of 45; 5 years old preschool children, 23 Swedish children and 22 Turkish children receiving native language support. During the research both groups continued attending regular public preschool program. Bracken Basic Concept Scale – Revised Form was used as a data collection tool. The results demonstrated that the Swedish preschool education programme was effective in supporting Swedish and Turkish children’s concept acquisition and school readiness. Nevertheless, the programme was not able to close the gap significantly between the Turkish and Swedish children’s concept acquisition and school readiness observed prior to program implementation.Publication Does Sense of Efficacy Predict Classroom Management Skills? An Analysis of The Pre-school Teacher’s Professional Competency(Taylor and Francis Online, 2019-03-08) TORAN, MEHMET; 127979Professional competency of the pre-school teacher plays a quite determinant role in enhancing the quality of pre-school education. This determinant role of the professional competency of the pre-school teacher is of great importance in teacher’s planning and practice. The research aims to determine the extent to how teacher’s sense of efficacy accounts for their classroom management skills. Two hundred twenty-three pre-school teachers who work at pre-school institutions participated in the study. Embedded mixed design, where both quantitative and qualitative methods were employed, was used in this study. It has been found that the level of teacher’s sense of efficacy belief is a predictor of the classroom management skills of pre-school teachers. Quantitative analysis showed the relation between self-efficacy of pre-school teachers and their perceptions of classroom management skills in relational with the professional variables. It has also been noted that the findings of detailed interviews support the quantitative results.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »