Publication: Değerler eğitimi devamlılığı: okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Yaşamımıza yön veren değerlerin kaybolmasını önlemek ve sağlıklı bireyler yetiştirmek değerler
eğitiminin önemini arttırmıştır. Bu araştırmanın amacı, 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ile 2018 Hayat
Bilgisi Öğretim Programını (1,2 ve 3. Sınıf) ele aldığı değerler bakımından karşılaştırmak ve birbirini
tamamlama durumunu belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim
Programının doküman analizi yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda her iki programın ele aldığı değerler bakımından sorumluluk, özdenetim gibi bazı
değerler ile birbirini tamamladığı, sevgi, saygı gibi bazı değerlerin birbirini tamamlamadığı belirlenmiştir.
Ayrıca her iki öğretim programının adalet, dostluk gibi bazı değerlere kazanımlarında hiç yer vermediği
görülmüştür.
Preventing the degeneration of values that direct our lives and raising healthy individuals increased the importance of values education. The purpose of this study is to compare the 2013 Preschool Education Program and the 2018 Life Science Teaching Program (1, 2 and 3) in terms of values it covers and to determine completion status of each other. A case study was used among qualitative research methods. The data of study were collected by examining the 2013 Preschool Education Program and 2018 Life Science Teaching Program by document analysis method. Content analysis was used to analyze the data. Finally, it has been determined that some values such as responsibility, self-control, and some values such as love, respect, do not complement each other in terms of values of the both programs. Additionally, it is seen that both curricula do not give any value to some values such as justice and friendship.
Preventing the degeneration of values that direct our lives and raising healthy individuals increased the importance of values education. The purpose of this study is to compare the 2013 Preschool Education Program and the 2018 Life Science Teaching Program (1, 2 and 3) in terms of values it covers and to determine completion status of each other. A case study was used among qualitative research methods. The data of study were collected by examining the 2013 Preschool Education Program and 2018 Life Science Teaching Program by document analysis method. Content analysis was used to analyze the data. Finally, it has been determined that some values such as responsibility, self-control, and some values such as love, respect, do not complement each other in terms of values of the both programs. Additionally, it is seen that both curricula do not give any value to some values such as justice and friendship.
Description
Keywords
Okul Öncesi Eğitim Programı, Hayat Bilgisi Öğretim Programı, Değerler Eğitimi, Preschool Education Program, Life Science Curriculum, Values Education