Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/6784
Browse
Browsing Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 105
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Metadata only Öğretmenlerin Okul Öncesi Eğitim Programında Karşılaştıkları Öğrenci Gelişim Güçlükleri(2001) Sarı, Enver; TORAN, MEHMET; 127979; 138242Publication Metadata only Farklı Sosyo-kültürel düzeylere sahip annelerin çocuklarını kabul ve reddetme davranışlarının incelenmesi(2004) Erkan, Nefise Semra; TORAN, MEHMET; 12619; 127979Publication Embargo Alt Sosyo-Ekonomik Düzey Annelerin Çocuklarını Kabul ve Reddetme Davranışlarının İncelenmesi (Diyarbakır Örneği)(2004) Erkan, Semra; TORAN, MEHMET; 12619; 127979İlk çocukluk yılları, bireyin tüm hayatını yönlendirecek bir etkiye sahiptir. Bu dönemde çocukların aileleri özellikle de anneleri ile olumlu etkileşim kurmaları onların çok yönlü gelişiminin temellerini oluşturur. İnsan yaşamının bu önemli yıllarında çocuğun hayatındaki en önemli kişi olması nedeniyle annelerin çocuklarını kabul ya da reddetme davranışlarının incelenmesi önem kazanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Diyarbakır ili Ergani ilçesinde yaşayan ve 5 yaşında çocuğu olan alt sosyo-ekonomik düzeydeki annelerin çocuklarını kabul ve reddetme davranışlarını incelemektir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Rohner tarafından geliştirilen Ebeveyn Kabul- Red Ölçeği (Anne Formu) kullanılarak toplanmıştır.Publication Metadata only Publication Metadata only Çocuk işçiliği ile Eğitim Yolu ile Mücadele Çocuktan Çocuğa Yaklaşımı Projesi(2009) Temel, Zeynep Fulya; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 7909; 109326; 127979Publication Metadata only Education of respect diversity at preschool period(2009) Yıldırım Polat, Aslı; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 55949Publication Metadata only Turkish Children’s Perceptions on Sustainable Development(2010) Haktandır, Gelengül; Yıldız, Tülin Güler; Yılmaz, Arif; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 109823; 31411; 109326; 127979Publication Metadata only Preschool teacher candidates metaphors about democracy(2010) Yıldırım Polat, Aslı; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 55949Publication Metadata only Comparison of Abuse Potentials of Teacher Candidates(2010) Temel, Zeynep Fulya; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 7909; 109326; 127979Protection of children and children's rights which are associated with the welfare of a society is among the most critical problems of today in the world. Abuser people are not always the antisocial people, sometimes they may be the persons close to the child. Child abuse and neglect may be experienced in the family, among the peers, as well as in the educational environment. Abuser people are often the persons recognized by the child, the adults taking place in the immediate surroundings such as home, school, and office. Children are abused by the parents at home, and by the teachers, managers and employees at school environment. At school, reasons such as teacher's personality disorder, crowded classes, social pressures, adoption of beating as a discipline method cause abuse. The role and importance of the teachers is as great as the family's in raising the child. The children spend most of their time at school and with their teachers after their families and grow by mostly looking up to them as a model. This research examined whether there is any difference between the senior year students of Child Development Education and Preschool Education programs at Gazi University Faculty of Vocational Education, as well as of Elementary Education and Social Sciences programs at Faculty of Education regarding abuse potential. The research also examined whether there are significant differences regarding gender, age, monthly income, whether receiving treatment or not, and use of medication, number of members and number of working persons in the family, and unfavorable events experienced at school in regard to the abuse potentials of senior year students. A Demographic Information Form and Milner's Child Abuse Potential Scale was applied to the senior year students so as to collect their findings in the research. © Common Ground, Z. Fulya Temel, Zeynep Kurtulmus, Mehmet Toran.Publication Metadata only An Evaluation of Convention on The Rights of The Child in The System of Turkish Preschool Education(2010) Yağcıoğlu, Sedat; TORAN, MEHMET; 127979; 111875Publication Metadata only Child acceptance-rejection behaviors of lower and upper socioeconomic status mothers(Scientific Journal Publishers, 2010) Erkan, Nefise Semra; TORAN, MEHMET; 12619; 127979In this study we sought to show the difference between the child acceptance-rejection behaviors of lower and upper socioeconomic status mothers, and establish whether or not their acceptance-rejection behaviors were affected by their age, and the number and sex of their children. A total of 246 mothers living in Diyarbakır, 123 with lower and 123 with upper socioeconomic status, was enrolled in the study. Data were gathered by using a personal information form and the Parental Acceptance-Rejection Questionnaire-Mother Form (Rohner, Saavedra, & Granum, 1980). The results revealed a significant difference between lower and upper socioeconomic status mothers' child acceptance-rejection behaviors (t = 7.709; p < 0.05). While the mothers' age (r = .202; p < 0.05) and number of children (r = .238; p < 0.01) were positively correlated to their acceptance-rejection behaviors, their children's sex did not make a significant difference to the mothers' acceptance-rejection behaviors.Publication Metadata only Preschool teachers and headmasters opinions about democracy education(2010) Ören, Meral; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 59958Publication Open Access Preschool Teacher Education Program to Bring Pre Service Preschool Teachers in Professional Ethics Values(2011) Alan, Ümran; Özden, Muhammet; YAĞAN, SEVCAN; 59692; 130120; 55019As an application area of ethics, professional ethics can be define as the accepted rules, approaches, attitudes and behavior that one must consider and individualize while professing a job and share with others in same profession. All profession groups have their own ethical principles. Parallel to this as an profession Pre-school Teaching has its own ethical principles. However when Program in Pre-school Education is analyzed it is seen that there is not any course that primarily aims to get students comprehend professional ethic principles. Especially, the internalization and application of professional ethic by the pre-school teachers working with young children will contribute the comprehension of ethic rules by next generations. In this context, it is important for pre-school teachers to know and internalize professional ethic principles. The basic aim of this survey model employed study determine the ideas and opinions of 4th grade Pre-school Education Program students and the factors and courses that served to form those ideas and opinions. Towards this basic aim focus group interview was done with 10 4th grade preschool education program students. The purposes of choosing focus group interview for data gathering is provide students exchange their consideration with their friends and researchers and examine the subject detailed. Data will be analyzed by descriptive analysis technique and results will be presented and discussed in the congress.Publication Metadata only Cailoou a Cartoon All Children Admire(2011) Akman, Berrin; Özer, Gizem; Kaya, Ayşegül; Zorlu, Gülşen; Erol Sahillioğlu, Dilek; YAĞAN, SEVCAN; 3201; 55019; 35062The advent of technology, reduction of playgrounds and parents` intensive working hours has led children watch television. Cartoons are known to be the most watched program while children watching television. The development and expansion of the cartoons industry resulted in cartoon characters to be well-known and accepted in the variety of society. In this context, the basic reason for this study is to determine the reasons of the Caillou, which followed by many children in recent times and well-known in various sectors in Turkey, is preferred by children. For this purpose, the data were collected in the range of 36-72 months of 126 children in the province of Zonguldak, Sinop and Ankara during the 2010-2011 academic year`s spring semester. The data were collected through semi-structured interview generated by researches and pictures of children. The researchers primarily wanted from children to draw their favorite cartoon character and then tell something about the drawing. Subsequently, researchers conducted semi-structured interviews with children. Survey method was used for the study and the data interpreted via descriptive analysis technique. According to the findings of the study why children specified that they like Calliou the most because of his games and his toys and the most unpopular feature of his wrongdoing behaviour form time to time. Children, who participate the survey, answered for the question of which character they want to be; the girls said that Caillou`s sister Rozi and the boys stated that they wanted to be Caillou. This finding of the research may be explained that children indentify the main hero of the cartoon with their sex.Publication Embargo An Examination of Turkish preschool curriculum’s effect on children’s concept acquisition(Elsevier, 2012) Temel, Zeynep Fulya; TORAN, MEHMET; 127979; 7909The aim of this study is to examine the effect of Turkish preschool curriculum on children’s concept acquisition. The research was carried out assessing children on three occasions, on September 2008, January 2009, and June 2009, respectively. Research was conducted on 24 children who were 5 years old, and schooled according to Turkish preschool curriculum. Bracken Basic Concept Scale-revised (BBCS-R), which has six subtests, was used as data collection instrument. For analyzing the data suitable statistic method was used. The results show that Turkish preschool curriculum has positive effect on children concept acquisition.Publication Metadata only Sürdürülebilir gelişme kavramı ve okul öncesi eğitim programına yansımaları(2012) YAĞAN, SEVCAN; 55019Sürdürülebilir gelişme, bugün yaşayanların gereksinimlerini karşılarken, gelecek kuşakların gereksinimlerini karşılama düzeylerini tehlikeye atmamaları olarak tanımlanmıştır. Bu bağlamda sürdürülebilir gelişmenin doğrudan okul öncesi eğitimi ile ilişkili olduğu açıktır. Okul öncesi eğitim çocukların bir bütün olarak (sosyal-duygusal-dil-zihinsel-psikomotor alanlar) gelişimini desteklediğinden ve çoğu öğrenmelerin temelinin bu dönemde atıldığı düşünüldüğünde okul öncesi eğitimin sürdürülebilir gelişme kavramı ile sıkı bir ilişki içinde olması kaçınılmazdır Bu çalışmanın temel amacı, 2006 Okul Öncesi Eğitim Programının sürdürülebilir gelişme kavramı bağlamında değerlendirilmesidir. Bu amaçla, 2006 Okul öncesi Eğitim Programı sürdürülebilir gelişme kavramı bağlamında değerlendirilmiş ve 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında “Çevre Eğitimi”, “Sorumluk Eğitimi”, “Farklılıklara Saygı Eğitimi” gibi bölümlerin Sürdürülebilir Gelişme ile bağlantılı olduğu ve ayrıca programda yer alan bazı amaç ve kazanımların sürdürülebilir gelişme kavramı ile ilişkili olduğu belirlenmiştir.Publication Metadata only Examining Effects of the Montessori Approach on Children’s Concept Acquisition(2012) Temel, Zeynep Fulya; TORAN, MEHMET; 7909; 127979Publication Metadata only Çocuk işçiliği ile eğitim yolu ile mücadele Çocuktan çocuğa yaklaşımı(2012) Temel, Zeynep Fulya; Kurtulmuş, Zeynep; TORAN, MEHMET; 7909; 109326; 127979Publication Metadata only Anasınıfı Çocuklarının Oyun ve Oyun Arkadaşı Tercihlerinde Cinsiyet Unsurunun İncelenmesi(2012) Taş, Işıl; YAĞAN, SEVCAN; 55019; 105892Publication Metadata only Sürdürülebilir gelişme kavramı ve okul öncesi eğitim programına yansımaları(2013) YAĞAN, SEVCAN; 55019Sürdürülebilir gelişme, bugün yaşayanların gereksinimlerini karşılarken, gelecek kuşakların gereksinimlerini karşılama düzeylerini tehlikeye atmamaları olarak tanımlanmıştır. Bu bağlamda sürdürülebilir gelişmenin doğrudan okul öncesi eğitimi ile ilişkili olduğu açıktır. Okul öncesi eğitim çocukların bir bütün olarak (sosyal-duygusal-dil-zihinsel-psikomotor alanlar) gelişimini desteklediğinden ve çoğu öğrenmelerin temelinin bu dönemde atıldığı düşünüldüğünde okul öncesi eğitimin sürdürülebilir gelişme kavramı ile sıkı bir ilişki içinde olması kaçınılmazdır Bu çalışmanın temel amacı, 2006 Okul Öncesi Eğitim Programının sürdürülebilir gelişme kavramı bağlamında değerlendirilmesidir. Bu amaçla, 2006 Okul öncesi Eğitim Programı sürdürülebilir gelişme kavramı bağlamında değerlendirilmiş ve 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında “Çevre Eğitimi”, “Sorumluk Eğitimi”, “Farklılıklara Saygı Eğitimi” gibi bölümlerin Sürdürülebilir Gelişme ile bağlantılı olduğu ve ayrıca programda yer alan bazı amaç ve kazanımların sürdürülebilir gelişme kavramı ile ilişkili olduğu belirlenmiştir.