Publication: 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi
Loading...
Date
2016-08
Authors
Alabay, Erhan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmada, çocukların oyuncak tercihleri toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir.
Çalışmada 118 çocuğun oyuncak tercihleri, oyuncağı tercih etmeme nedenleri ve bu
nedenlerin toplumsal cinsiyet algısı ile ilişkisi ortaya koyulmuştur. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından seçilen 22 oyuncak görseli ve yine araştırmacılar tarafından
oluşturulmuş “Oyuncak Tercihi Görüşme Formu” üzerinden toplanmıştır. Araştırma
sonucunda, kız ve erkek çocukların oyuncak seçimlerinin farklılaştığı ve çocukların
toplumsal cinsiyetlerine uygun seçimlerde bulundukları belirlenmiştir. Çocuklarının
yaşları arttıkça oyuncaklara ilişkin seçici davrandıkları ve oynadıkları oyuncak sayısının
ve çeşitliliğin azaldığı belirlenmiştir. Çocukların yaşları ilerledikçe oyuncakları cinsiyetçi
nedenlerden dolayı seçmedikleri; çocuğun yaşı büyüdükçe oyuncaklara ilişkin daha kalıp
yargısal tercihlerde bulunduğu, bu tutumun küçük yaşlarda pek görülmediği
belirlenmiştir. Ayrıca, çocukların oyuncak tercihlerinin oyuncağın rengi, aile, akran ve
sosyal çevrenin bakış açısından ve ebeveynler arasındaki geleneksel rol paylaşımından
etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan erkek çocuklarının oyuncaklara ilişkin daha
kalıpyargısal ve cinsiyetçi yanıtlar verdikleri; kız çocuklarının tercihlerinin erkeklere
oranla daha esnek olduğu belirlenmiştir.
In this study, toys preferences of children in the context of gender are examined. 118 children’s toys preferences, the reasons of not preferring the toys and the relations between those reasons and gender perception are revealed in the study. The research data were collected thorough 22 toy image chosen by the researchers and the “Interview Form of Toy Preference” created by researchers. At the end of the study, it’s found that children make their preferences according to their genders. Children are selective about toys with the increase of their ages. It’s also identified that children make judicial and sexist preferences about toys when their ages increase. Moreover, it is found that toy preferences are affected by family, tradinational role sharing between parents, peer and social environment as well as toy color. On the other hand, it is found that boys give more judicial and sexist responses than girls.
In this study, toys preferences of children in the context of gender are examined. 118 children’s toys preferences, the reasons of not preferring the toys and the relations between those reasons and gender perception are revealed in the study. The research data were collected thorough 22 toy image chosen by the researchers and the “Interview Form of Toy Preference” created by researchers. At the end of the study, it’s found that children make their preferences according to their genders. Children are selective about toys with the increase of their ages. It’s also identified that children make judicial and sexist preferences about toys when their ages increase. Moreover, it is found that toy preferences are affected by family, tradinational role sharing between parents, peer and social environment as well as toy color. On the other hand, it is found that boys give more judicial and sexist responses than girls.
Description
Keywords
Okul Öncesi Dönem, Oyuncak, Oyuncak Tercihi, Toplumsal Cinsiyet, Preschool Term, Toy, Toy Prefence, Gender