İnşaat Mühendisliği Yüksek Lisans Programı / Civil Engineering Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4949
Browse
Browsing İnşaat Mühendisliği Yüksek Lisans Programı / Civil Engineering Master's Degree Program by Publisher "İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Betonarme ve çelik bağ kirişli betonarme perdelerin performans analizi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı, 2020) Serinkan, Batuhan; Coşkun, ErdalBu çalışmada betonarme ve yapma çelik profil ile yapılan bağ kirişlerine sahip olan bağ kirişli boşluklu betonarme perdelerin performans analizi yapılmıştır. Öncelikle bağ kirişlerinin boyutları ve malzemeleri değiştirilerek yapıda oluşturduğu yer değiştirmeler araştırılmıştır. Bağ kirişli boşluklu betonarme perdelerin performans analizi ile elde edilen taşıma kesme kuvvetine göre seçilerek bağ kirişlerinin yönetmeliklerde öngörülen çapraz donatılar ve gömülü derinlikleri hesaplanmıştır. Bu çalışmada SAP2000 paket programı ile bağ kirişleri kesme kapasitelerine göre boyutlandırılarak, analizleri yapılmış, yer değiştirmeleri hesaplanmıştır. Analiz edilen betonarme bağ kirişleri TBDY-2018 Deprem Yönetmeliği ve çelik bağ kirişleri Amerikan Yönetmelikleri (ACI 318-14, ANSI/AISC 341-16 ) tasarım esaslarına göre karşılaştırılarak öngörülen donatılar ve çelik profil boyutları elde edilmiştir. Elde edilen karşılaştırmalarda, bağ kirişli boşluklu betonarme perdelerin yapı davranışına etkisi belirlenmiştir. Boşluklu perdelerin, betonarme bağ kirişlerinde kesme kuvvetlerine karşı dayanım sağlayacak çapraz donatıların, inşaat esnasında donatı sıklığı, montaj zorluğu ve tasarımdaki gibi verimli bir şekilde performans gösterememesine neden olmasından dolayı betonarme perdenin içine gömülü çelik profil ile yapılan bağ kirişlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu nedenle yapısal çelik elemanlar, hesaplanan maksimum kesme kuvveti için boyutlandırılmıştır. Çelik bağ kirişleri; montaj kolaylığını sağlamak, daha düşük boyutlarda bağ kirişlerinin tasarlanması ve betonarme bağ kirişi ile aynı işlevi görebilmesi için tasarlanmıştır.Publication İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı, 2019) Adamu, İsmail İyal; Yazıcı, GökhanSismik yalıtım, yapının doğal titreşim periyodunu değiştirmek suretiyle deprem hareketlerinden daha az etkilenmesini amaçlayan bir depreme dayanıklı tasarım yaklaşımıdır. Bu çalışmada, üçlü sürtünmeli sarkaç mesnetlerine oturan yapıların deprem yükleri altında davranışı incelenmektedir. İlk olarak, sismik yalıtımın çalışma prensipleri ve sismik yalıtım mesnetlerinin tasarım prensipleri açıklanmıştır. Bunu takiben, TBDY 2019 ve ASCE 7-16 yönetmeliklerinin sismik yalıtımlı yapılar için öngördüğü tasarım prosedürleri değerlendirilmiştir. Sismik yalıtımlı bir model yapı için taban kesme kuvveti, kat kesme kuvvetleri, kat ivmeleri ve kat ötelemelerinin sabit tabanlı durum için elde edilen değerlere göre azalımı ve üçlü sürtünmeli sarkaç mesnetlerinin histeresis çevrimleri, büyüklükleri 6.5 ≤ M ≤ 7.1 arasında değişen 10 uzak fay ve 11 yakın fay deprem için değerlendirilmiştir. Sabit tabanlı ve sismik yalıtımlı yapı modellerinin sonlu eleman modelleri OpenSEES yazılımı aracılığıyla oluşturulmuş ve analiz edilmiştir. Buna ek olarak, üçlü sürtünmeli sarkaç mesnetlerinin dış kayma yüzeylerindeki sürtünme katsayısındaki değişimin taban kesme kuvveti ve izolatör yer değiştirmelerinin üzerindeki etkileri parametrik bir çalışmayla incelenmiştir.Publication Seismic protection of storage rack systems with base isolation(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı, 2020) Yahya, Mir Mohammad Amer; Yazıcı, GökhanÇelik raf sistemleri, depolar ve mağazalar gibi halka ve çalışanların erişimine açık yerlerde farklı tipte ürünleri depolamakta yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu sistemlerin yapısal bileşenleri, burkulmaya maruz olabilecek ince cidarlı açık kesitli çelik elemanlardan oluşmaktadır ve bu sistemlere etkiyen hareketli yükler sistemin zati ağırlığından oldukça büyük olabilmektedir. Bu sebepler çelik raf sistemlerinin deprem yükleri etkisi altında analizini ve boyutlandırılmasını güçleştirmektedir. Buna ek olarak, bu sistemlerin deprem etkisiyle hasar görmesi, depolanan ürünlere gelebilecek hasarlar veya hizmetleri aksamasına bağlı oluşacak ekonomik kayıplara ek olarak çalışanların ve müşterilerin yaralanmaları veya ölümüne neden olabilmektedir. bu makalede, depolama raflarının tabanında Tek Sürtünme İzolatörlerinin kullanımı yapılmıştır. Yalıtılmış rafın yer değiştirmesi ve hızlanması sabit tabanlı rafla karşılaştırıldı. Ayrıca, 6 uzak saha ve 6 yakın saha depreminde farklı yükleme türlerinde raf yapısının davranışı gözlenmiştir. Raf yapısı SAP2000 ticari yazılımı kullanılarak modellenmiştir ve sonuçlar sunulmuştur.Publication Yatayda ve düşeyde düzensiz olan yapı sistemlerinin deprem hesabında yatay yük artımı yöntemi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yapı Bilim Dalı, 2021) Bozkurt, Hüseyin; Karadoğan, Hüseyin FarukBu çalışmada düşeyde düzensizlikleri olan 3 katlı betonarme bir binanın ilk aksındaki çerçevenin ve tasarımı yapılan 3 boyutlu sistemin doğrusal olmayan davranış sırasında burkulmaya karş güvenliğinin değişimi ve TBDY 2018' göre yapı düzensizliklerinin kontrolleri üzerinde durulmaktadır. Çerçevenin çeşitli çözümlemelerinde SAP 2000 programı kullanılmıştır. Öncelikle mesnetlenme koşullarının dinamik davranış özellikleri üzerindeki etkilerinin irdelenmesi üzerinde durulmuştur. Bu amaçla önce çerçevenin zemine ankastre mesnetlendiği kabul edilmiş; daha sonra zemine bağlanma koşulları değiştirilerek farklı durumlar için çerçevenin serbest titreşim özellikleri bulunmaktadır. Çerçeve farklı yükleme durumları ele alınarak mevcut yapı yönetmeliklere uygun hesaplamalar ile boyutlandırılmış ve donatılmıştır. Tüm kolon ve kiriş kesitlerinin Moment-Eğrilik grafiklerinin oluşturulması için XTRACT yapı programından yararlanılmış ve bilgiler gerektiğinde SAP 2000'e aktarımı sağlanmıştır. Çerçevenin deprem davranışının daha detaylı olarak incelenmesi için düşey yükler sabit tutulup yatay yük artımları ile çözümlemeler yapılmakta ve bu hesaba Statik İtme Analizi denilmektedir. Bu hesap analizinde yatay yük artımları sırasında yapıdaki her plastik mafsal oluşma sıralamasına bağlı olarak, tek plastik mafsallı durumdan başlayıp, mafsal sayısı artırılmaya devam edilerek çözümleme yapılmaktadır. Buradaki amaç sistemin göçme veya limit yüküne eriştiği çok mafsallı duruma kadarki serbest titreşim ve burkulma özellikleri gözden geçirilmesi, yatay yük artımları gerektiği kadar küçültülerek her defasında tek bir plastik mafsalın ortaya çıkması durumuna özen gösterilmesidir. Her evrede sistemin burkulma yük parametreleri de hesaplanarak limit yüke ulaşmadan göçme yaşanıp yaşanmadığı gözlenmektedir. Bu işlemler sırasında iki farklı yol izlenmektedir. İlkinde sistemdeki plastik mafsalların oluştuğu kesitlere hiç moment taşımayan mafsallar atanmış ve burkulma yük parametreleri hesaplanmıştır. İkincisinde ise yaklaşık olarak kabul edilen bir plastik mafsal boyu kadarki kısımda elemanın eğilme rijitliği moment - eğrilik bağıntısından yararlanılarak azaltılmış ve tüm çözümlemeler yinelenerek karşılaştırmalar yapılmıştır. Sistemde yatay yük artım analizi iki yönde de yapılmaktadır. Bu olgunun önemi ise, limit yük, serbest titreşim ve burkulma karakteristiklerinin incelenmesine olanak sağlamasıdır. Final olarak betonarme çerçeve sistemine sahip düzensiz yapıların doğrusal olmayan değişimlerinin hem 2 boyutlu hem de 3 boyutlu sistemler üzerinde ilerleyip varılan sonuçlar ile sistemlere yapılması gereken yapısal müdahalelere ihtiyaç duyulduğu vurgulanmıştır.