İşletme Yüksek Lisans Programı / Business Administration Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/74
Browse
Browsing İşletme Yüksek Lisans Programı / Business Administration Master's Degree Program by Subject "Affective Commitment"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Örgütsel bağlılığı etkileyen faktörler ve tekstil sektöründe bir araştırma(İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı / İşletme Bilim Dalı, 2013-08) Şimşek, Bahadır; Paksoy, MahmutÖrgütlerin faaliyetlerini etkin bir ?ekilde sürdürebilmelerinde en önemli unsurlardan biri, örgütüne yüksek düzeyde bağlılık gösteren çalı?anların varlığıdır. Örgütsel bağlılığı yüksek olan çalı?anlar, bulundukları örgütün amaç ve değerlerini benimsemekte, örgüt için büyük çaba sarf etmekte ve örgütte kalmak için daha fazla istek duymaktadırlar. Çok sayıda ara?tırma, örgütlerin varlığını sürdürmesinde ve geli?mesinde çalı?anların örgüte olan bağlılığının etkili olduğunu göstermektedir. Örgütsel bağlılığı etkileyen birçok faktörün olduğu ve hangi faktörlerin örgütsel bağlılığa daha çok etkisinin olduğu konusunda ise farklı sonuçlar elde edilmi?tir. Bu çalı?mada, tekstil sektöründe çalı?anların örgüte bağlılıklarını etkileyen faktörlerin demografik bilgilere göre tespit edilmesi amaçlanmı?tır. Bu doğrultuda, Allen ve Meyer tarafından geli?tirilen "Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeği" kullanılmı?tır. Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeğinde kullanılan duygusal bağlılık, çalı?anların örgütün üyesi olmaktan mutlu olduklarını ve örgüte güçlü ?ekilde bağlı olduklarını gösteren duygusal bir yönelmeyi ifade etmektedir. Devamlılık bağlılığı ise, çalı?anların çalı?tığı örgütten ayrılması durumunda ortaya çıkacak ekonomik kayıpları dü?ünerek örgüt üyeliğini sürdürmesini ifade etmektedir. Normatif bağlılık ise, çalı?anların ahlaki olarak örgütte kalması gerektiğini dü?ünerek örgüt üyeliğini devam ettirmesini ifade etmektedir. Toplam 608 çalı?anın katılımıyla gerçekle?tirilen ankette katılım oranı % 6,2 olarak gerçekle?mi?tir. Ara?tırmada elde edilen verilerin analizinde Sosyal Bilimler için ?statistik Paketi (SPSS) kullanılmı?tır. Bu çerçevede, deği?kenler arasındaki ili?kilerin belirlenmesinde korelasyon analizi, t-testi, varyans analizi ve Scheffe testi istatistiksel yöntemleri kullanılmı?tır. Ayrıca, bazı anket sorularının yorumlanmasında betimleyici istatistiklerden yararlanılmı?tır. Anket verilerinin değerlendirilmesi sonucunda, çalı?anların duygusal ve devamlılık bağlılık düzeylerinin yüksek, normatif bağlılık düzeyinin ise dü?ük olduğu belirlenmi?tir. Duygusal bağlılık alt boyutu ile görev yeri, medeni durum, ya?, eğitim durumu ve hizmet süresi arasında ili?kiler tespit edilmi?tir. Devamlılık bağlılığı boyutu ise, cinsiyet, ya? ve hizmet süresi bağlamında anlamlı bulunmu?tur. Normatif bağlılık boyutu ile sadece cinsiyet arasında anlamlı bir ili?ki söz konusudur. Unvandaki hizmet süresinin ise, hiç bir bağlılık boyutu ile istatistiksel olarak anlamlı bir ili?kiye sahip olmadığı anla?ılmı?tır. Sözü edilen üç bağlılık boyutu arasında ise herhangi bir anlamlı ili?ki bulunmamaktadır. Ara?tırma sonuçlarına göre, normatif bağlılığı arttırmak, duygusal ve devam bağlılığını yüksek tutmak için bazı önerilerde bulunulmu?tur. Ayrıca çalı?anların bağlılığını artırmak için birim yöneticilerine bazı tavsiyelerde bulunulmu?tur. Anahtar Kelimeler: Bağlılık, Örgütsel Bağlılık, Duygusal Bağlılık, Devamlılık Bağlılığı, Normatif Bağlılık, Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Modeli