Publication:
Örgütsel bağlılığı etkileyen faktörler ve tekstil sektöründe bir araştırma

Thumbnail Image

Date

2013-08

Authors

Şimşek, Bahadır

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı / İşletme Bilim Dalı

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Örgütlerin faaliyetlerini etkin bir ?ekilde sürdürebilmelerinde en önemli unsurlardan biri, örgütüne yüksek düzeyde bağlılık gösteren çalı?anların varlığıdır. Örgütsel bağlılığı yüksek olan çalı?anlar, bulundukları örgütün amaç ve değerlerini benimsemekte, örgüt için büyük çaba sarf etmekte ve örgütte kalmak için daha fazla istek duymaktadırlar. Çok sayıda ara?tırma, örgütlerin varlığını sürdürmesinde ve geli?mesinde çalı?anların örgüte olan bağlılığının etkili olduğunu göstermektedir. Örgütsel bağlılığı etkileyen birçok faktörün olduğu ve hangi faktörlerin örgütsel bağlılığa daha çok etkisinin olduğu konusunda ise farklı sonuçlar elde edilmi?tir. Bu çalı?mada, tekstil sektöründe çalı?anların örgüte bağlılıklarını etkileyen faktörlerin demografik bilgilere göre tespit edilmesi amaçlanmı?tır. Bu doğrultuda, Allen ve Meyer tarafından geli?tirilen "Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeği" kullanılmı?tır. Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeğinde kullanılan duygusal bağlılık, çalı?anların örgütün üyesi olmaktan mutlu olduklarını ve örgüte güçlü ?ekilde bağlı olduklarını gösteren duygusal bir yönelmeyi ifade etmektedir. Devamlılık bağlılığı ise, çalı?anların çalı?tığı örgütten ayrılması durumunda ortaya çıkacak ekonomik kayıpları dü?ünerek örgüt üyeliğini sürdürmesini ifade etmektedir. Normatif bağlılık ise, çalı?anların ahlaki olarak örgütte kalması gerektiğini dü?ünerek örgüt üyeliğini devam ettirmesini ifade etmektedir. Toplam 608 çalı?anın katılımıyla gerçekle?tirilen ankette katılım oranı % 6,2 olarak gerçekle?mi?tir. Ara?tırmada elde edilen verilerin analizinde Sosyal Bilimler için ?statistik Paketi (SPSS) kullanılmı?tır. Bu çerçevede, deği?kenler arasındaki ili?kilerin belirlenmesinde korelasyon analizi, t-testi, varyans analizi ve Scheffe testi istatistiksel yöntemleri kullanılmı?tır. Ayrıca, bazı anket sorularının yorumlanmasında betimleyici istatistiklerden yararlanılmı?tır. Anket verilerinin değerlendirilmesi sonucunda, çalı?anların duygusal ve devamlılık bağlılık düzeylerinin yüksek, normatif bağlılık düzeyinin ise dü?ük olduğu belirlenmi?tir. Duygusal bağlılık alt boyutu ile görev yeri, medeni durum, ya?, eğitim durumu ve hizmet süresi arasında ili?kiler tespit edilmi?tir. Devamlılık bağlılığı boyutu ise, cinsiyet, ya? ve hizmet süresi bağlamında anlamlı bulunmu?tur. Normatif bağlılık boyutu ile sadece cinsiyet arasında anlamlı bir ili?ki söz konusudur. Unvandaki hizmet süresinin ise, hiç bir bağlılık boyutu ile istatistiksel olarak anlamlı bir ili?kiye sahip olmadığı anla?ılmı?tır. Sözü edilen üç bağlılık boyutu arasında ise herhangi bir anlamlı ili?ki bulunmamaktadır. Ara?tırma sonuçlarına göre, normatif bağlılığı arttırmak, duygusal ve devam bağlılığını yüksek tutmak için bazı önerilerde bulunulmu?tur. Ayrıca çalı?anların bağlılığını artırmak için birim yöneticilerine bazı tavsiyelerde bulunulmu?tur. Anahtar Kelimeler: Bağlılık, Örgütsel Bağlılık, Duygusal Bağlılık, Devamlılık Bağlılığı, Normatif Bağlılık, Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Modeli

Description

One of the most significant factors to organizational effectiveness is the presence of highly committed employees. Highly committed employees embrace the objectives and values of their organization, exert high levels of effort for the organization, and thus intend to stay longer in the institution. Many studies reveal that high levels of employee commitment help an organization survive, remain competitive and grow. On the other hand, the literature review obtain different results which show that there exist a number of factors affecting employees? organizational commitment and that which ones of these factors have more effect on organizational commitment.This study aims to determine the relationship between employees' organizational commitment and their demographics information. The three-component model of organizational commitment developed by Allen and Meyer was conducted as the topic is highly relevant to the mentioned method. Affective commitment, as one of these three components, suggests that an employee is contented to be a part of the corporate and tends to have a positive emotional attachment to the organization. Continuance Commitment reflects one?s desire to continue his organizational membership after he considers his economic losses if he leaves the organization. Normative commitment reflects an employee?s commitment to the organization based on perceived obligation towards the organization, which may be particularly derived from the norms of ethics. The participation rate is 6.2% in the survey out of the whole target group of 608. The data obtained was analyzed in Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Such specific statistical methods as correlation analysis, T-test, variance analysis, and Scheffe Test were also administrated to determine the relation between the variables. Besides, some descriptive statistical tools were employed to describe the main features of the study.As a result of the analysis of the collected data, the study reveals that the employees? affective and continuance commitment levels are high, while their normative commitment levels are low. Some significant relationships have been discovered between job location, marital status, age, and tenure. As for Continuance commitment, the study finds that there is a significant correlation between gender, age, and tenure, while normative commitment, the last component of organizational commitment, has a significant relationship only with gender. On the other hand, tenure has no significant statistical relationship with any of the three components of commitment. Finally, there is no significant relationship detected among the three components of organizational commitment.According to the research results, some recommendations have been made in order to increase normative commitment and to keep up the levels of affective and continuance commitment. Furthermore some suggestions have been offered to the unit managers in order to increase the employees? current commitment to the organization. Key Words: Commitment, Organizational Commitment, Affective Commitment, Continuance Commitment, Normative Commitment, Three-Component Model of Organizational Commitment.

Keywords

Bağlılık, Commitment, Duygusal Bağlılık, Affective Commitment, Mesleki Bağlılık, Occupational Commitment, Tekstil Sektörü, Textile Sector, Örgütsel Bağlılık, Organizational Commitment, İşe Bağlılık, Job Involvement

Citation