İşletme Yüksek Lisans Programı / Business Administration Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/74
Browse
120 results
Search Results
Item Open Access Kültürel Zekanın Bilişsel Esneklik Üzerine Etkisi ve Bir Saha Çalışması(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) DOĞAN, KÜBRA; Andaç ToksoySon zamanlarda dünyada teknolojinin ilerlemesiyle birlikte çeşitli dönüşümler oluşmuş ve bunun sonucu olarak dünya her şeyin hızlı bir şeklide yayıldığı bir köy haline gelmiştir. Bu köyün bir küreden oluşmuş olması küresel köy kavramını ortaya atmıştır. Özellikle sürekli bir yolculuk, seyahat halinde olan insanlar gerek iş gerek eğitim gerekse de gezi amaçlı yaptıkları mekânlar arası bu geçişler kültürlerin duyulması, öğrenilmesi, kaynaşması ile karşı karşıya kalmıştır. Bunun sonucu insanlar girdiği her ortama uyum sağlama, oranın vatandaşıymış gibi davranması gereği kültürel zeka ortaya çıkmıştır. 21. yüzyılın başlangıcından beri kullanılan bu kavram diğer zeka türleri ile ilişkili olup en çok da Gardner'in çoklu zeka kuramı ve Coleman'ın duygusal zeka kuramı ile yakından ilgilidir. İş yaşamının zorlu süreci de olaylara çok çabuk ve yeni yaklaşımlar getirmenin diğer şekli olan bilişsel esneklik ile kültürel zeka tanımları arasındaki benzerlik dolayısıyla bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir. Yapılan bu çalışmada Muğla ilinde çalışan kişilerin kültürel zeka seviyeleri, Bilişsel esneklik seviyeleri araştırılmış ve asıl amaç olan bu iki kavram arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Bunun için Kültürel Zeka Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Sosyodemografik Sorular kullanılmıştır. Toplam 313 kişi ankete katılmış ve bu anket sonuçları SPSS 29000'de cronbach alfa katsayıları, bağımsız gruplarda t testi, anova testi , korelasyon testleri, post hoc testleri ve regresyon testi analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre katılımcıların KZ, BE seviyeleri yüksek bulunmuştur. Katılımcıların eğitim seviyesi ile KZ seviyesi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmanın asıl konusu olan KZ ve BE arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuş ve regresyon denklemi kurulmuştur.Item Open Access Lider- Üye Etkileşiminde Ego Durumları ve Yaşam Pozisyonlarının İletişim Kalite Düzeyine Etkisi: Özel Sektör Saha Çalışması(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) CİHAN, EBRAR HATİCE; Kemal Özkan YılmazOrganizasyonların en temel kaynaklarından biri insandır. Organizasyon faaliyetlerinin yürütülmesi için şirketler insanlara ihtiyaç duymaktadır. Bu kaynaklar ise işlenirken birbiri içerisinde iletişim halindedirler. Hemen her organizasyon kendi içerisinde yatay veya dikey hiyerarşiye sahiptir. Bu nedenledir ki organizasyonlarda kaynakların yönetiminden sorumlu yöneticiler, liderler ve koçlar bulunmaktadır. Araştırmaya konu olan yönetici ve liderler, astlarıyla iletişimlerinde sıklıkla çatışma/ problem yaşamaktadırlar. Transaksiyonel Analiz kavramı bu çatışmaları ve sorunları azaltmayı sağlayan araçlardan biridir. Günlük yaşamda da lider-üye etkileşiminde de kişiler birbirleriyle olan iletişimlerinde ego durumlarını kullanmaktadırlar. Bu araştırma lider-üye etkileşiminde ego durumlarını anlamayı, yaşam pozisyonlarını öğrenmeyi ve iletişimdeki kalite düzeyini artırmayı amaçlamaktadır. Yapılan araştırmada verileri toplamak için anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. Araştırmada Lider-Üye Etkileşim Ölçeği, Ego Durumları Ölçeği ve Yaşam Pozisyonları Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenilirlikleri ve geçerlilikleri test edilmiş ve kullanıma uygun olduğu tespit edilmiştir. Ölçeklerin analizinde aralarındaki ilişkiyi ölçmek için Regresyon ve Korelasyon analizleri yapılmıştır. Bağımlı değişkenlerin bağımsız değişkenlere etkisini ve aralarındaki farklılıkları ölçmek için MANOVA, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Katılımcıların lider-üye etkileşimini ölçmek için verilen cevapların ortalaması alınmış liderlerin gözünden lider-üye etkileşim düzeyi 4,34 bulunarak çok yüksek olduğu tespit edilmiştir. Üyelerinden gözünden lider üye etkileşimi ise 3,96 bulunmuş ve genel yüksek olarak değerlendirilmiştir. Katılımcılardan alınan yanıtlara göre; lider etkileşim boyutu ile üye etkileşim boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde ilişki tespit edilmiştir. Lider etkileşimi artarken üye etkileşiminin azaldığı görülmüştür. Lider-üye etkileşimi ile demografik değişkenlerin bazılarında anlamlı farklılıklar görülmüştür. Medeni durum ve cinsiyet değişkenlerinde bir farklılık görülmezken, yaş ve deneyim değişkenlerinde farklılıklar görülmüştür. Lider-üye etkileşiminde katılımcıların genelinin 5 ego durumu boyutunu da benzer oranda kullandıkları görülmüştür. Lider-üye etkileşimi ve yaşam pozisyonları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Katılımcıların yaşam pozisyonu OKEY olduğunda lider-üye etkileşimindeki kalite arttığı tespit edilmiştir. Yaşam pozisyonu OKEY olmayan katılımcıların ise lider-üye etkileşiminde kalite düzeyinin azaldığı tespit edilmiştir.Item Open Access Kurumsal Bağlılığın Çalışan Performansına Etkisinde Örgütsel Güvenin Aracılık Rolü: Bir Aile İşletmesi Örneği(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) İBRAGİMOVA, SHOİRA; Andaç ToksoyBu araştırmanın amacı, çalışan yetişkinlerde kurumsal bağlılık, örgüte güven ve bireysel performans arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu amaca uygun olarak ele alınan değişkenlerin birbirleri ile birlikte değişim ilişkisi, sosyo-demografik değişkenlerle arasındaki ilişkiler incelenecektir. Araştırma, nicel bir araştırma olup ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma İstanbul ilinde Aile işletmelerindeki çalışanlar üzerine gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre aile işletmelerinde çalışanların duygusal bağlılıkları yüksek çıkmıştır. Aynı zamanda örgüte bağlılık ve güven performansları arasında yüksek ilişki ortaya çıkmıştır. Diğer yandan yaşa, eğitim durumuna, işyerindeki yakın arkadaşlığa ve eğitim durumuna göre farklılıklar ortaya çıkmıştır.Item Open Access The Green RM Practices and Their Impacts on the Corporate Image of Uae Organisations(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) HAFEZ, AHMAD AL; Çiğdem KayaGreen HRM, the practice of integrating a sustainability philosophy into not only human resource selection, promotion, and training but also into the working practices of employees therein, has remained a somewhat under-investigated subject matter. Specifically, the current work, through its methodological approach, has focused on assessing those green HRM practices that are used by clothing and retail organizations operating in the UAE; the effects of such on the corporate image of said companies; and the manner in which green HRM helps such businesses improve their corporate image.Item Open Access He Role of Marketing Strategies on Local and International Students' Enrollment: A Case of Five Private Universities in Istanbul City(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) PATMAN, MOHAMMAD PASOON; Kemal Özkan YılmazEducation has become a global service, and every country is attempting to give it to its population as a tool for socioeconomic growth. Educational institutes generate profitable focuses and find unique ways and preferences that satisfy the demands of students and parents as part of private sector involvement. The purpose of this study is to examine how marketing tactics affect student enrollments at Istanbul's five private universities. The study assists the administration of the various colleges in identifying the most effective marketing plans to entice more students to the institution. Marketing strategies i.e. Word of Mouth, and Advertisements (Newspaper, University Website, and Facebook) are tested in relation to Student Enrolment. Datawerecollected in hard form and as well as soft form through Google Form using simple random sampling from5 private universities functioning in Istanbul, Turkey. 390 respondents answered the questionnaire.The research results showed a significant relationship between the constructs under investigation and showed a positive relationship among all variables.Item Open Access Covid-19 Pandemi Sürecinde Örgütsel Değişim ve Bir Vakıf Üniversitesi Örneği(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) ÇITIR, ZUHAL; Mahmut PaksoyDeğişim yaşamın her alanında olduğu gibi örgütler için de varlıklarını sürdürebilmek ve pozitif yönde gelişimlerini tamamlayabilmeleri için engellenemez bir olgu olarak tanımlanmaktadır. Örgüt için en önemli adımlardan birisi örgütsel değişimin, doğru zamanda, doğru adımlar atılarak ve planlı bir şekilde yürütülebilmesidir. Ancak bu süreç doğru şekilde yürütüldüğünde başarılı bir örgütsel değişim süreci gerçekleşmiş olacaktır. Örgütsel değişim kavramı, örgütsel değişimin adımları, örgütsel değişime direnç ve direncin çözümleri, liderlerin değişim sürecindeki önemi, kriz dönemi ve değişim yönetimi kavramları literatürde öne çıkan konular arasındadır. Bu kapsamda; örgütsel değişim sürecindeki çeviklik ve dayanıklılığın önemi, değişime doğru zamanda doğru tepkilerin verilebilmesi, kriz döneminde planlanamayan bir değişim sürecinde değişim yönetimi adımlarını inceleyerek, plansız bir değişimin de etkili liderler, kısa vadeli doğru planlar ile başarıya ulaşabilmesinin saptanması çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Örgütsel değişim, çeviklik, dayanıklılık, değişime karşı direnç ve kriz kavramlarının açıklanması, birbirlerine olan etkileri, aralarındaki ilişkinin incelenmesi çalışmanın İçeriğini Oluşturmaktadır. Çalışmanın araştırma kısmı İstanbul İlinde bir Vakıf Üniversitesinin Covid 19 Pandemisi dönemindeki davranışlarının ve araştırmaya konu olan Üniversiteye ait Covid 19 Pandemisi öncesi, Covid 19 Pandemisi sırasında, Covid 19 Pandemisi sonrasındaki verilerin analiz edilmesi ve yorumlanması şeklinde yapılmıştır. Araştırmaya konu olan Üniversitenin kendi örgüt üyelerine uyguladığı memnuniyet anketleri, Covid 19 Pandemi öncesi oluşturulan stratejik plan hedefleri incelenmiş buna göre kriz dönemindeki adımlarının hedeflerine ulaşmadaki etkilerine bakılmıştır. Ayrıca nitel bir araştırma yöntemi olarak Üniversitenin Covid 19 Pandemi dönemindeki üst düzey yöneticileri ve süreç yöneticilerinden oluşan beş kişi ile mülakat yapılmıştır. Sorular, Üniversitenin sürece ilişkin açıklama ve işlemlerinin yer aldığı görsel, basılı kaynaklar, literatür taramasında ortaya çıkan bazı başlıkların incelenmesi ile Türkiye ve Dünya basınında yayınlanan Covid 19 Pandemisine ilişkin açıklamalar, Covid 19 Pandemi sürecindeki diğer örgütlerin yapıları incelenerek düzenlenmiş, oluşturulan sorular ile ilgili olarak akademisyenlerden görüşler alınmıştır. Daha geniş kapsamlı yapılması planlanan mülakatların, sorulara aynı ya da benzer yanıtların verilmesi sonucunda sınırlandırılarak beş kişi üzerinde durulmuştur. Mülakata katılan kişilerin yetkinlikleri kapsamında sorularda bazı farklılıklar oluşmuştur. İnceleme sonucunda; Üniversitenin beklenmeyen bir kriz karşısında değişim yönetimini pozitif yönde yürüttüğü, kriz ve değişim süreçlerini kısa vadeli planlar ve öngörülü kararlar ile dış çevre uyumunu sağladığı buna bağlı olarak da kriz öncesi dönemdeki hedeflerini başarılı şekilde gerçekleştirerek hem krizi hem de değişim sürecini doğru yönlendirdiği görülmüştür. Üniversitenin hizmet kalitesinde herhangi bir düşme yaşanmadan değişim ve kriz sürecini yürüttüğü, değişim sürecinde gelecek için kurum hafızasına önemli bir tecrübe katarak gelişim planı oluşturduğu izlenmiştir. Tüm bu başarılı değişim ve kriz dönemine rağmen Üniversitenin başarılarını dış paydaşları ve hedef kitlelerine de etkili şekilde yansıtamadığı, uzaktan eğitim sürecindeki başarısına rağmen Resmi açıklanan istatistik kayıtlarda farklı şekilde yapılan değerlendirmelerde olmamasından anlaşılmaktadır. Ayrıca Araştırmaya konu Üniversitenin geçmiş yıllarda ve pandemi döneminde başarıyla atlatmış olduğu krizler, yenilik ve değişim adımlarından oluşan ve tecrübelerini kalıcı hale getirerek bir sonraki duruma hazırlıklı olmak adına kayıtlı bir plan ve iş akış süreçlerinin olmadığı görülmüş ve çalışmanın sonunda bir Yönerge taslağı benzer örgütlerde de kullanılabilecek şekilde düzenlenerek ekler kısmında sunulmuştur.Item Open Access The Effect of Automation on Job Performance Elements and Job Security of Sweet Industry Workers: An Application in Jordan(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) ALABSİ, SADAM; Burçin AtasevenThis research presents a better understanding of the effect of Automation on job performance elements and job security for better-managing employees' job security and performance in the sweet sector in Jordan. The research population was the sweet companies in Jordan. One hundred seventy-four organizations were considered as the research population. The research adopted a quantitative approach, and the data was obtained via a non-probability purposive selection sampling technique. Questionnaires were distributed by emails; 184 were filled. Data analyses were performed, and the results were revealed using descriptive statistics, correlation, and multiple regression analysis techniques. The research findings provided conclusions about the effect of Automation on the employees' perception of job security and job performance. The findings showed strong correlations among Automation, employee job security, and job performance elements. Automation was inversely and significantly related to job security and positively and significantly to job performance elements. This research assists businesses in general and sweet organizations in particular in understanding the influence of Automation on employee job security and job performance elements and therefore managing better employees in the workplace, which will significantly assist in improving ideal work conditions. Future studies can concentrate on organizational and operational performance. Moreover, further research may investigate the impact of the mediation of organization policies and practices.Item Open Access The Effect of Successful Branding on Consumer Behavior and Loyalty(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) HAJJI, CHAIMA EL; Kemal Özkan YılmazThe study explores the relationship between successful branding and consumer behavior and customer loyalty. Branding is essential in today's rapidly evolving marketplace, affecting customer behavior and purchasing decisions. This research interprets the factors influencing consumer behavior and purchasing decisions and their association with successful branding. The approach utilizes a quantitative research method. The sample comprises 250 respondents, with a comprehensive questionnaire as the data collection tool. SPSS software (IBM SPSS Statistics 28) quantifies the data using frequency, reliability, EFA validity, t-test, correlation, and regression. The study reveals a positive relationship between successful branding, consumer behavior, and customer loyalty. This finding is beneficial for marketing professionals to understand branding's significance, allowing them to make informed decisions about brand management, marketing campaigns, and customer engagement methods. The research aids practitioners to enhance branding efforts and foster long-term customer relationships. Effective branding is crucial for influencing consumer behavior and encouraging client loyalty. The relationship between branding and customer outcomes is explored using quantitative techniques and SPSS software analysis. The study offers marketers information to improve brand management strategies and nurture enduring client relationships.Item Open Access Yalın Liderlik Kavramı ve Örgüt Kültürünün Yöneticilerin Yalın Liderlik Özellikleri Göstermelerine Etkisi: Bir Saha Araştırması(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) KURT, SENEM; Kemal Özkan YılmazGelişen ekonomik sarsıntılar ve dengesizlikler işletmeleri tüm israflarından kurtulup çalışanlarını süreç iyileştirme ve iş geliştirme konularında iç danışmanları haline getirebilecekleri en etkin sistem olan yalın felsefeyi tercih etmeye itmektedir. Yalın felsefenin bir gerekliliği olarak ve bu gerekliliği aşarak kendi başına kavram olmayı başarabilen yalın liderlik kavramı ile işletmeler organizasyon yapılarında etkin liderlik temelleri oluşturmayı hedeflemektedirler. Günümüzde işletmeler yalın felsefe düşüncelerini benimsememiş dahi olsalar yöneticiler sayesinde yalın felsefe işletmelerde kullanılabilir olmaktadır. Yalın liderlik temelleri ile yöneticiler sürekli iyileştirme kültürünü işletmeye yayma, yerinde analizlerde bulunma ve hedeflere yönelik bütünün yönetimine eğilmektedirler. Bu sayede maliyet yönetimini maksimize ederek, sorunların çözümümde ve sahada daha etkin yer almasını sağlayıp verimliliği artırmayı hedeflemektedirler. Günümüz koşullarında işletmeler de yöneticilerden bu tip bir liderlik beklenir hale gelmiş iken aslında yöneticilerin bu liderlik türünü benimseyip, uygulamaya koyabilmesi ve başarılı olabilmesi ise örgütün bugüne kadar benimsediği örgüt kültürüne bağlıdır. Bunun nedeni ise çalışanların ve örgütün benimsemiş olduğu kültür tipi yalın liderlik için uyumlu bir alt yapıya sahip olmalıdır. İşletmeler genellikle klan, adhokrasi, hiyerarşi ve pazar örgüt kültürü tiplerini benimsemektedirler. Klan örgüt kültüründe liderlik örgüt çalışanlarına ilgi ve değer gösterilen, ekip çalışmasının önemli olduğu, ben değil biz kavramının etkin olduğu, daha esnetilebilir süreçlerin bulunduğu ve bu süreçlerin yönetildiği, örgütün geniş bir aile yapısı olarak nitelendirildiği örgüt kültürüdür. Adhokrasi kültürü ise organik yapılı, girişimci, esnek, yenilikçi ve yaratıcı örgütsel kültürü ifade ederken yöneticisinin de tanımında bulunan kavramları benimsemiş olması gerekmektedir. Hiyeralşi ve pazar kültürleri ise ortak noktaları olarak durağanlık ve kontrole dayalı örgüt kültürlerini ifade etmektedirler. Yalın liderlik adhokrasi ve klan örgüt kültürünü benimsemiş işletmelerde kültür kaynaklı çalışanlara değer verilen dinamik bir işletme olacağından daha çok uygulanabilir olmakta iken hiyeralşi ve Pazar kültürünü benimsemiş işletmelerde durağanlık esas olduğundan yöneticilerin yalın liderlik özellikleri göstermeleri güç ve zordur. Bu çalışmada örgüt kültürü ile yöneticilerin yalın liderlik özellikleri göstermeleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı araştırılmak için yola çıkılmıştır. Bu amaç doğrultusunda yalın liderlik ölçeği, örgüt kültürü ölçekler, sosyo demografik sorular ve çalışılan kurum bilgileri ile ilgili sorular kullanılmıştır. Toplam 250 kişi onlie ankete katılmıştır ve anket sonuçlarından oluşan veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları (sayı, yüzde, min-maks değerleri, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Kullanılan ölçeğin güvenilirliğini test etmek amacıyla "Güvenilirlik Analizi" yapılmıştır. Normal dağılıma sahip veriler ile niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki bağımsız grup arasındaki fark için bağımsız t testi, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi uygulandı. Ölçekler ve alt boyutlar arasındaki ilişkiyi test etmek için ise Pearson katsayısı kullanılarak korelasyon uygulanmıştır. Ölçeklerin birbirlerine olan etkisi ise doğrusal regresyon yöntemi ile incelenmiştir. Yapılan Regresyon analizi sonucu ile örgüt kültürü ve yalın liderlik arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu sonucuna varılmıştır.Item Open Access The Impact of Job Stress and Enployee's Commitment on Job Performance: An Analysis of Edible Oil Industry(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) ALİ, SYEDA AİMAN; Çiğdem KayaThis study talks about the impact of job stress and employee's commitment on job performance. There are elements within job stress and employee's commitment that influence Job Performance monumentally and beforehand in Pakistan; limited studies have done on these noteworthy factors based on Edible Oil Industries. The relationship among job stress, employee's commitment and job performance is also not analyzed yet in various industries of Pakistan including Edible Oils. The study has revealed that even though job stress is perceived as a really damaging phenomenon, but it does impact job performance positively when it is not excessive. It is also revealed that employee's commitment too impacts job performance positively and monumentally.