Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4399
Browse
Browsing Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program by Author "Ergüven, Hasan"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Okul müdürlerinin kullandıkları güdüleyici dil ile öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2020) Ergüven, Hasan; Kara, Sultan Bilge KeskinkılıçAraştırmanın amacı, okul müdürlerinin güdüleyici dil kullanımı ile öğretmenlerin örgütsel mutlulukları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada öğretmenlerin güdüleyici dil düzeylerinin, örgütsel mutluluk düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmış ve bu düzeylerin yaş, kıdem, mezun olunan fakülte, cinsiyet değişkenlerine göre değişip değişmediği incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili Çan ilçesinde görev yapan 543 lise, ortaokul, ilkokul, okul öncesi ve özel eğitim öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşılması planlandığından örneklem seçimine gidilmemiştir. Buna göre araştırmada evrende yer alan bütün okullar ile temasa geçilmiş olup, katılmaya istekli olmayan, izinli veya görevlendirilmiş olanlar vb. sebeplerle araştırmaya katılım gösteremeyen öğretmenler haricinde Çanakkale'nin Çan İlçesindeki görev yapmakta olan 275 kadın, 189 erkek toplam 464 öğretmen katılım sağlamıştır. Araştırmada örneklemin evreni temsil oranı %85,5'tir. Araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu", "Okul Müdürlerine Yönelik Motivasyonel Dil Ölçeği" ve "Örgütsel Mutluluk Ölçeği" ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde One Way ANOVA, t-testi, Kruskal Wallis H testi, korelasyon analizi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenlerin algıları açısından okul müdürlerinin güdüleyici dil kullanım düzeylerinin düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel mutluluk düzeyi; cinsiyet, yaş, kademe, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken; öğrenim durumları değişkenine göre anlamlı bir fark göstermektedir. Öğretmenlerin güdüleyici dil algıları yaş, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki mesleki kıdem, öğrenim durumları değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken; cinsiyet ve kademe değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermektedir. Araştırma verilerine göre; öğretmenlerin örgütsel mutluluk algıları ve güdüleyici dil algıları arasında anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Regresyon analizi sonucuna göre; güdüleyici dil düzeylerinin örgütsel mutluluklarına da pozitif etki yaptığı söylenebilir.