Publication:
Okul müdürlerinin kullandıkları güdüleyici dil ile öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki

Thumbnail Image

Date

2020

Authors

Ergüven, Hasan

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Araştırmanın amacı, okul müdürlerinin güdüleyici dil kullanımı ile öğretmenlerin örgütsel mutlulukları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada öğretmenlerin güdüleyici dil düzeylerinin, örgütsel mutluluk düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmış ve bu düzeylerin yaş, kıdem, mezun olunan fakülte, cinsiyet değişkenlerine göre değişip değişmediği incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili Çan ilçesinde görev yapan 543 lise, ortaokul, ilkokul, okul öncesi ve özel eğitim öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşılması planlandığından örneklem seçimine gidilmemiştir. Buna göre araştırmada evrende yer alan bütün okullar ile temasa geçilmiş olup, katılmaya istekli olmayan, izinli veya görevlendirilmiş olanlar vb. sebeplerle araştırmaya katılım gösteremeyen öğretmenler haricinde Çanakkale'nin Çan İlçesindeki görev yapmakta olan 275 kadın, 189 erkek toplam 464 öğretmen katılım sağlamıştır. Araştırmada örneklemin evreni temsil oranı %85,5'tir. Araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu", "Okul Müdürlerine Yönelik Motivasyonel Dil Ölçeği" ve "Örgütsel Mutluluk Ölçeği" ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde One Way ANOVA, t-testi, Kruskal Wallis H testi, korelasyon analizi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenlerin algıları açısından okul müdürlerinin güdüleyici dil kullanım düzeylerinin düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel mutluluk düzeyi; cinsiyet, yaş, kademe, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken; öğrenim durumları değişkenine göre anlamlı bir fark göstermektedir. Öğretmenlerin güdüleyici dil algıları yaş, mesleki kıdem, bulundukları okuldaki mesleki kıdem, öğrenim durumları değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken; cinsiyet ve kademe değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermektedir. Araştırma verilerine göre; öğretmenlerin örgütsel mutluluk algıları ve güdüleyici dil algıları arasında anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Regresyon analizi sonucuna göre; güdüleyici dil düzeylerinin örgütsel mutluluklarına da pozitif etki yaptığı söylenebilir.
The aim of the study is to reveal the relationship between school principals 'use of motivational language and teachers' organizational happiness. The research is in relational scanning model. Teachers' motivational language levels, organizational happiness levels and whether these levels vary according to age, seniority, faculty of graduation, gender were examined in the study. The universe of this research consists of 543 high school, middle school, primary school, pre-school and special education teachers working in Çan district of Çanakkale province in the 2019-2020 academic year. Since it was planned to reach the entire population in the study, no sample selection was made. Accordingly, all schools in the universe of the research were contacted. Except for the teachers who could not participate in the research due to reasons such as not being willing to participate, being on leave or on assignment, a total of 464 teachers, 275 women and 189 men, who are working in Çan District of Çanakkale, participated. The population representation ratio of the sample in the study is 85.5%. The data of the study were collected by "Personal Information Form", "Motivational Language Scale for School Principals" and "Organizational Happiness Scale". One Way ANOVA, t-test, Kruskal Wallis H test, correlation analysis and regression analysis were used to analyze the collected data. As a result of the research; It was concluded that school principals' level of motivational language use was low in terms of the perceptions of teachers participating in the study. It was found that the organizational happiness levels of the teachers participating in the study were high. Perceived level of organizational happiness by teachers; While it does not show a significant difference according to the variables of gender, age, level, professional seniority, professional seniority in their school; It shows a significant difference according to the educational status variable. Teachers' motivational language perceptions did not show a significant difference according to the variables of age, professional seniority, professional seniority at their school, and educational status; It shows a significant difference according to gender and grade variables. According to the research data; It is concluded that there is a significant, positive and moderate relationship between teachers' perceptions of organizational happiness and their motivational language perceptions. According to the regression analysis results; It can be said that motivational language levels have a positive effect on organizational happiness.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Citation