Publication: Tarihi Gelişim Süreci İçerisinde Alışveriş Merkezleri
Date
2007-03
Authors
Demirkan, Mustafa
Taş - Dişkaya, Sinem
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları
Abstract
Tarih boyunca her dönem ve uygarlıkta, içinde ürün dolaşımının gerçekleşeceği mekanlara gereksinim duyulmuştur. Alışveriş mekanlarının zaman içindeki dönüşümü incelediğinde, 20. yüzyıla kadar olan dönemde, kentlerdeki alışveriş yerlerinin en temel karakteristiğinin "kent dokusu ile bütünleşme olduğu görülmektedir. Antik dönem kentlerinde agoralar ile başlayıp, Osmanlı döneminde kapalıçarşılara, Ortaçağ kentlerinde ise meydanlara, sokaklara yerini bırakan alışveriş merkezlerinin günümüzdeki biçimlerine dönüşümü 19.yy'da pasajlar ve büyük mağazalarla gerçekleşmiştir. Bu mekanlarda kent mekanı ile alışveriş mekanı iç içe geçer, kentin çekirdeğinde yer alır ve çok işlevli bir kamusal mekan, iletişim mekanı oluşturur. Tarihi gelişim süreci içerisinde alışveriş merkezlerinin işlevsel şemasında form, işlev, malzeme, doku, renk ve mekansal kurgu dönüşümleri anlatılmıştır.
Throughout history, in all periods and civilizations, there has been a need for places in which the exchange of good were to be made. ıt is observed that during the period up to 20th Century, the most basic characteristic of shopping places in cities is "integration with the urban structure". Starting with agoras in the Antique period then leaving their places to covered bazaars in the Ottoman period and then to public squares and streets in Middle Age cities, today's shopping centers were formed as arcades and big shops in the 19th century. In those places, the shopping area is stuated and integrated with in the city centre and constitutes a multi-functional public and communication place. The transformation of from processing, material, structure, colour and design is explained in the functional scheme of shopping centers during the historical development process..
Throughout history, in all periods and civilizations, there has been a need for places in which the exchange of good were to be made. ıt is observed that during the period up to 20th Century, the most basic characteristic of shopping places in cities is "integration with the urban structure". Starting with agoras in the Antique period then leaving their places to covered bazaars in the Ottoman period and then to public squares and streets in Middle Age cities, today's shopping centers were formed as arcades and big shops in the 19th century. In those places, the shopping area is stuated and integrated with in the city centre and constitutes a multi-functional public and communication place. The transformation of from processing, material, structure, colour and design is explained in the functional scheme of shopping centers during the historical development process..
Description
Keywords
Agora, Stoa, Kapalıçarşı, Pasajlar, Mekan Tasarımı, Alışveriş Mekanı, İletişim Mekanı, Bazaar, Passages, Interior Design, Shopping Venue, Communication Space