Publication: Üniversite öğrencilerinin Instagram kullanımı ile beden algısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Date
2021
Authors
Kurtyiğit, Doğa
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Sosyal medya platformlarının bireylerin beden algıları ve sosyal onay ihtiyacı üzerindeki etkileri gün geçtikçe artmaktadır. Sosyal medya kullanımının artması bireylerin etkileme gücünü, beden algısını değiştirmekte ve onaylanma ihtiyacı üzerinde birtakım değişikliklere neden olmaktadır. Bu bağlamda bu araştırmada sosyal medya platformları üzerinden beden algısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişki araştırılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, İstanbul'da yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinde okuyan toplamda 339 kişi üzerinden anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda Instagram kullanıcılarının beden algısının ve sosyal onay ihtiyacının a) beden algısının ve başkalarının yargılarına duyarlılık alt boyutu ile arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu b) beden algısı ile sosyal geri çekilme alt boyutu ile arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve c) beden algısı ile olumlu izlenim bırakma alt boyutları ile arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
The effects of social media platforms on individuals' perceptions of body and need for social desirability are increasing day by day. With the increase in the use of social media, the power of individuals to influence, changes their body perception and causes some changes over social desirability. In this study, the relationship between body perception and social desirability through social media platforms is investigated. In line with this purpose, it was conducted by making a survey on a total of 339 people, including state and foundation universities in Istanbul. The result of the research is that the Instagram body perception and the need for social approval a) it has a significant negative relationship with body perception and sensitivity to others' judgments sub- dimension b) there is a significant positive relationship between body image and social withdrawal sub-dimension and c) a positive and significant relationship was found with the body perception and the sub-domain of making a positive impression.
The effects of social media platforms on individuals' perceptions of body and need for social desirability are increasing day by day. With the increase in the use of social media, the power of individuals to influence, changes their body perception and causes some changes over social desirability. In this study, the relationship between body perception and social desirability through social media platforms is investigated. In line with this purpose, it was conducted by making a survey on a total of 339 people, including state and foundation universities in Istanbul. The result of the research is that the Instagram body perception and the need for social approval a) it has a significant negative relationship with body perception and sensitivity to others' judgments sub- dimension b) there is a significant positive relationship between body image and social withdrawal sub-dimension and c) a positive and significant relationship was found with the body perception and the sub-domain of making a positive impression.
Description
Keywords
İletişim Bilimleri, Communication Sciences