Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4399
Browse
Browsing Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program by Subject "Bireysel yenilikçilik"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerinin yordayıcısı olarak okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışları(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2020) Yoz, Emrah; Kara, Sultan Bilge KeskinkılıçBu araştırmada okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarının öğretmenlerin bireysel yenilikçilik davranışlarını ne düzeyde yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülmüş bu araştırmanın örneklem ve evreni 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul İli Bahçelievler, Bakırköy, Büyükçekmece ve Beylikdüzü ilçe anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise okullarında görev yapan 386 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik özellikler, çalışılan kurumun özellikleri ve eğitim durumu-mesleki özellikler bilgi formu, öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerini ölçmeyi hedefleyen "Bireysel Yenilikçilik Ölçeği" ve "Okul Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H, basit korelasyon ve basit regresyon istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerinin "sorgulayıcı" aralığında olduğu bulunmuştur. Buna ek olarak "Sorgulayıcı" kategorisine yakın olan frekansa sahip kategorinin "öncü" olduğu bulunmuştur. Araştırmada katılımcıların bireysel yenilikçilik düzeyleri açısından çoğunluğun yüksek düzeyde yenilikçilik düzeyinde olduğu sonucuna varılmıştır. Okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeylerinin "çoğu zaman" olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın bulgularına ek olarak; öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile cinsiyet, yaş aralığı, okul kademesi, kurum türü, okuldaki görev süresi, mevcut müdürle çalışma süresi, düzenli olarak yazılı yayın türü takip etme durumu, bir ayda okunulan ortalama kitap sayısı, eğitim alanında proje yapma durumu ve teknoloji alanında eğitim alma durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışları ile okul kademesi, kurum türü ve mevcut müdürle çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı fark gözlemlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri arasında pozitif yönlü ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucu ortaya konulmuştur. Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışı değişkenleri ile kurulan model doğrulanmıştır. Diğer bir ifade ile okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışları öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu söylenebilir. Bu bulguya göre öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerine ilişkin değişimin %52' si okul müdürlerinin kuantum liderlik davranışlarından kaynaklanıyor şeklinde ifade edilebilir. Anahtar kelimeler: Bireysel Yenilikçilik, Kuantum Fizik, Liderlik, Kuantum Liderlik