Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4399
Browse
Browsing Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program by Author "ERGÜN, HAKAN"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Wattpad Öykülerinde Okul, Yönetici ve Öğretmen İmgesi(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) ERGÜN, HAKAN; Sultan Bilge Keskinkılıç KaraBu araştırmanın amacı, wattpad uygulaması içerisinde lise öğrencileri tarafından yazılan öykülerde okul, okul yöneticileri ve öğretmenlere ilişkin yapılan betimlemeleri incelemektir. Çalışmada lise öğrencilerinin wattpad öykülerinde okul, okul yöneticileri ve öğretmenlere ilişkin olumlu ve olumsuz betimlemelerin belirlenmesi ve bu betimlemeler doğrultusunda imgeler üretilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini wattpad öyküleri, örneklemini ise konusu okul, öğretmen ve yöneticilerin yer aldığı 50 öykü oluşturmaktadır. Wattpad öykülerine yansıyan okul, öğretmen ve yönetici algılarına ilişkin doküman analizi yoluyla elde edilen birbirlerine benzeyen veriler belirli kavram ve temalar çerçevesinde bir araya getirilmiştir. Verilerin analizinde okul, öğretmen ve yönetici algılarına ilişkin imgeler tema olarak belirlenerek belirli başlıklara göre sınıflandırılarılmış anlaşılır bir biçimde elde edilen veriler tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda okul, okul yöneticileri ve öğretmenlere yönelik olumlu ve olumsuz betimlemeler yapıldığı ve bu betimlemelerin sırasıyla görsel ve davranışsal imgeler olduğu belirlenmiştir. Okula yönelik yapılan olumlu betimlemelerin en çoktan en aza doğru sırasıyla; etkileyici, rahat ve ferah, serbest kıyafetli olması ve estetik olmasının olumlu karşılandığı, olumsuz betimlemelerin ise en çoktan en aza doğru sırasıyla; anormal, ayrımcı, yaşları normalden büyük ve sorunlu öğrenciler olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerine ilişkin üretilen olumlu imgeler alt temasında yer alan görsel imgeler kategorisinde, öğrenciler tarafından okul yöneticilerine en çok yapılan betimlemelerden en az betimlemelere doğru sırasıyla; disiplinli, yakışıklı, destekleyen ve öğrencisine güvenen, okul yöneticileri olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin davranışsal imgelerine yönelik yaplan olumsuz betimlemelerin en çoktan en aza doğru sırasıyla; asabi ve sinirli, kuralları çiğneyen, kuralcı ve ceza vermekten zevk alan, şiddet uygulayan ve korkutucu kişiler olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlere ilişkin üretilen olumlu imgeler alt temasında yer alan görsel imge kategorisinde, öğrenciler tarafından öğretmenlere en çok yapılan betimlemelerden en az betimlemelere doğru sırasıyla; yakışıklı, etkileyici ve güzel, cesaretlendiren ve sabırlı oldukları sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin görsel imgelerine yönelik yaplan olumsuz betimlemelerin en çoktan en aza doğru sırasıyla; yaşlı, meymenetsiz ve suratsız oldukları sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin davranışsal imgelerine yönelik yaplan olumsuz betimlemelerin en çoktan en aza doğru sırasıyla; öğretmenlerin öğrencilerini aşağıladıkları, tehditkâr tutum sergiledikleri, korkutucu oldukları, umursamaz davrandıkları, asabi ve sinirli oldukları, takıntılı davrandıkları, ciddi ve sert oldukları sonucuna varılmıştır. Bu araştırma sonuçlarının, lise öğrencilerinin okula yönelik olarak rahatsız oldukları konuların belirlenmesine, okulu geliştirmeye ve iyileştirmeye yönelik çalışmaların yapılmasına, öğretmenlik mesleği algısının öğrenciler tarafından olumsuz ve saygınlığının düşme sepeblerinin ortaya çıkarılmasında, okul müdürlerinde bulunması gereken kişisel ve liderlik özelliklerinin, öğretmenler ve öğrenciler tarafından beklenen yönde yeterliliklerin güncellenmesinde, okul yöneticileri ve öğretmenlere yönelik Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde özel okullar ve devlet okullarının katılımıyla gerçekleştirilen, öğretmenlik mesleği imajı ile alakalı saygınlık, statütü ve itibarın azalması gibi kavramlar üzerinde araştırmalar yapılmasına ve okul yöneticileri atamalarında çalışmalar yapılması konusunda literatüre önemli bir katkı sağlayacağı amaçlanmıştır.