Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/4399
Browse
Browsing Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı / Educational Sciences Master's Degree Program by Author "Aliyeva, Shakar"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı, 2019) Aliyeva, Shakar; Yalman, DuyguOkul öncesi eğitim kurumları bireylerin ilk eğitim aldıkları kurum olarak bilinmektedir. Bu kurumlarda eğitim veren öğretmenlerin okul yöneticisi ile ilgili deneyimleri önemli ölçüde öğrencileri ve diğer grup elemanlarını etkilemektedir. Öğretmenlerin okul yöneticilerini birer etik lider olarak değerlendirmeleri ve okul içerisindeki davranışlarını belirli çerçevelerde yorumlamaları önem kazanmaktadır. Çalışma kapsamında okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin değerlendirilmesinin temel nedeni olarak, öğrencilerin yaş gruplarının erken çocukluk yıllarına denk gelmesi gösterilebilir. Bu dönemdeki bireylerin çevrelerinden çabuk etkilendiği ve kişilik gelişimlerini etkileyecek önemli psikolojik evrelerden geçtiği bilinmektedir. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesini konu alan çalışma kapsamında, öğretmenlerin belirttikleri görüşler sonucunda bulgulara ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında tematik analiz yapılarak kodlar ve temalar oluşturulmuş, olay örgüleri üzerinden sonuca ulaşılmıştır. Öğretmenler araştırma sonuçlarına göre etik liderlik ile ilgili genel bilgilere sahipken, okulda hangi davranışların etik olup olmadığına karar vererek, durumu gözlemleyebilmektedir. Katılımcılardan birine göre liderlik kavramı güç ifade etmektedir: "Bir lider adaletli olmalı, herkese eşit davranmalı ve işini gerçekten iyi yapmalıdır." Yöneticinin etik dışı davranışını tanımlarken bunu tecrübeye dayandırdığını, kişinin kişilik karakteriyle alakalı olduğunu vurgulamaktadır: "Müdür etik dışı davranışta bulunmuş olabilir, ama zayıf bir karaktere sahipsen bir şey söyleyemezsin. Güçlü bir karaktere sahipsen her şeyi söylersin kendini savunursun." Bu öğretmen, müdürün etik dışı davranışında yanlış hareket yaptığını söylemek kişinin kendi karakteriyle özgüveniyle alakalı bir şey olduğunu belirtmektedir. Diğer bir öğretmen ise, etik kavramını ahlak ilkelerini inceleyen bir bilim dalı olarak tanımlamıştır. Ayrıca çalışma grubundaki diğer öğretmenlerin okuldaki etik dışı davranışı ayrımcılık, kayırma, duygusal mobbing, yıldırma, bencillik, baskı, hakaret gibi davranışlar olarak tanımladıkları saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: etik liderlik, okul öncesi, yönetici, lider, etik