Pazarlama Maliyetlerinin Yönetiminde Hedef Maliyetleme Yönteminin Değerlendirilmesi
Consideration of Target Costing Method in Management of Marketing Costs
Abstract
Hedef maliyetleme yöntemi, klasik maliyet yönetimi yaklaşımlarının yetersizliklerinin
karşılanması amacıyla geliştirilen modern maliyet yönetimi
yaklaşımlarından biridir. Hedef maliyetleme yöntemi, pazarlama maliyetleriyle
üretim maliyetlerinin yakın ilişki içerisinde olduğu, pazarın dinamiklerini
dikkate alarak geliştirilen pazara dayalı ve pazar odaklı bir maliyet yönetim
sistemidir. Ağırlıklı olarak Japon şirketleri tarafından kullanılmaktadır.
Modern maliyet yönetimi yaklaşımlarından hedef maliyetleme yöntemi ile
birlikte üretim maliyetlerinin belirlenmesinde pazarlama maliyetlerinin önemi
artmış ve üretim maliyetlerinin kontrol ve yönetimi öncelikle pazarlama
maliyetlerinin kontrol ve yönetimi ile başlayan bir süreç haline dönüşmüştür.
Çalışmamızda hedef maliyetleme yönteminin pazarlama maliyetleriyle olan
ilişkisinden hareketle pazarlama maliyetlerinin yönetiminde hedef maliyetleme
yönteminin gerekliliği değerlendirilmiş ve önemi üzerinde durulmuştur. Target costing method is one of the modern cost management systems which
have been developed for fulfilment of inabilities of traditional cost management
systems. Target costing method is a kind of cost management system
in which production costs and marketing costs are in harmony. It has been
developed by considering market dynamics based on market. The method is
mainly applied by Japaneese Companies.
Through target costing method, market costs have been getting important
and the process of control and management of production costs has been turned
into a process that starts with control and management of market costs in
the determination of production costs. In this study, the need and importance of target costing method in management
of market costs regarding the relationship between target costing method
and market costs has been discussed.