Publication:
Türkiye ekonomisinde kredi kartlarının marka konumlandırılması: Bir uygulama örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2011-07

Authors

Kara, Sedat

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İktisat Bölümü / İktisat Anabilim Dalı

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın birinci bölümünde Türkiye Ekonomisine 1980 öncesi ve sonrası şeklinde genel bir bakış yapıldıktan sonra günümüzde yaygın bir şekilde kullanılan ve kullanımı her geçen gün daha da artan kredi kartlarının Dünya'da ve Türkiye'de ortaya çıkışı, yaşanan süreçleri, yıllar itibarıyla artışları, teknolojik gelişimleri, taraflarına ve ülke ekonomisine etkileri incelenmiştir. İkinci bölümde marka yönetimi ve önemine değinmekle birlikte marka konumlandırılması konusu anlatılmıştır. Son olarak üçüncü bölümde yaşanan küresel krizde Türkiye için kaldıraç fonksiyonu gösteren bankacılık sektörünün günümüzdeki yeri ve önemine kısaca değinilmiş ve uygulama olarak seçilmiş banka'ya ait seçilmiş kredi kartının marka konumlandırılması uygulama olarak ele alınmıştır. Sonuç kısmında da kredi kartının ülke ekonomisine etkileri, marka haline gelmesinin ve konumlanmasının bankaya etkileri ve marka olmanın kredi kartlarında önemi kısaca değerlendirilmiştir.
In the first part of this study, following a general overview of the Turkish Economy before and after 1980, the emergence in the world and Turkey of credit cards that enjoy widespread and increasing use, the various processes they have undergone, their increase through years, technological development, and influences on their users and the local economy have been examined. In the second part the adminisration and importance of brand names have been discussed along with the issue of brand positioning. Finally in the third part, the place and importance of the banking sector which functions as a lever for Turkey in the wake of the global economic crisis have been briefly discussed, and the brand positioning of selection bank's selection credit card has been examined as a model of implementation. In the conclusion part, the influences of credit cards on the local economy, the effects on the banks of their becoming brand names and brand positioning, and the importance of becoming a brand name for credit cards have been briefly evaluated.

Description

Keywords

Bankacılık, Ekonomi, Bankalar, Ekonomik etki, Konumlandırma, Kredi kartları, Marka, Türk ekonomisi, Türkiye, Banking, Economics, Banks, Economic effect, Positioning, Credit cards, Brand, Turkish economy, Turkey

Citation