Publication: Kamulaştırmada bedel tespiti
Loading...
Date
2008-10
Authors
Pehlivan, Cihan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Hukuk Anabilim Dalı
Abstract
1982 Anayasası herkesin mülkiyet hakkına sahip olduğunu belirtmekle
beraber, mülkiyet hakkının kamu yararı amacıyla sınırlanabileceğini de
öngörmüştür. (m. 35) Bu çerçevede, özünde kamu yararı bulunan kamulaştırma
işlemi, bireyin yasalarla güvence altına alınmış olan mülkiyet hakkına doğrudan bir
müdahale niteliği taşımaktadır. Kamulaştırma işlemi ile idare, ihtiyacı bulunduğu
özel mülkiyetteki taşınmaz malı temin etmek için, özel mülkiyete tabi taşınmazı
kamuya ilişkin mal statüsüne dahil eder. Kamulaştırma işlemi, kamu yararının özel
mülkiyet hakkına üstün geldiğini gösteren en önemli örneklerdendir. Ancak
unutulmamalıdır ki kamulaştırma, ülkemizde Anayasa ve yasalarla öngörülmüş,
hukuki ve meşru bir yoldur. Bu nedenle kamulaştırmanın yapıldığı durumlarda,
mülkiyet hakkının sahibine tanıdığı istihkak davası, el atmanın önlenmesi gibi
hukuki imkanlara başvurulamaz. Kamulaştırma, mülkiyet hakkını sınırladığından
hukuksal açıdan yerine getirilmesi zorunlu olan sıkı şekil şartlarına ve kurallarına
tabi kılınmıştır.
Özel mülkiyetin ve mülkiyet hakkının sağladığı geniş yetkilerin ortadan
kalkması gibi bir sonuç doğduğu için, mülkiyet hakkını elinde bulunduran açısından
bir mağduriyetin doğacağı muhakkaktır. İşte bu bağlamda, uğranılan veya ileride
doğabilecek olan bir mağduriyeti gidermek adına, kamulaştırma işleminin, içeriği
itibariyle en önemli noktalarından birisi olan bedel tespiti, işlemle ilgili hukuki
uyuşmazlıklar ile bilimsel ve teorik tartışmaların merkezi konumundadır. Bedel
tespitinin bu denli hayati bir konumda bulunmasının nedenini, tespitin yapılması
usullerindeki çeşitlilikte aramak gerekir. Gerçekten de, kamulaştırma işleminde tek
bir bedel tespit usulü bulunmamakta, konuya göre kamulaştırma bedelinin tespitine
ilişkin usuller farklılık arz etmektedir. 2
Kamulaştırma bedelinin tespiti hususu, kamulaştırma işleminin hem ilgili
kuruluş, hem de taşınmazları kamulaştırılacak olan malikler bakımından son derece
önemlidir. Özellikle taşınmazı üzerindeki mülkiyet hakkı, bir zorla el atma
hareketiyle elinden alınan mal sahibinin, zorla el atma nedeniyle uğradığı zararın
hukuka ve hakkaniyete göre tazmin edilmemesi veya öngörülenden daha geç bir
zamanda tazmin edilebilmesi durumunun, kamu vicdanı üzerinde olumsuz bir etki
yaratacağı şüphesizdir. Bu nedenle, kamulaştırılacak taşınmaza, günün şartlarına
göre tutarlı, geçerli ve de adil bir bedelin takdir edilmesi gerekmektedir. Bedelin
tespitinde başlıca gayrimenkulun alt yapı durumu, arsanın değeri, tarım arazisi olup
olmaması, ağacın meyveli olup olmaması gibi hususlar başta olmak üzere objektif,
subjektif ve karma yöntemlerden yararlanılmaktadır. Anılan kriterlerin, gerek
kamulaştırmayı yapacak olan idarenin bünyesinde kurulan kıymet takdir
komisyonunca, gerekse de bedel üzerinde uyuşmazlık söz konusu olursa ve bu
uyuşmazlık mahkemeye intikal ettiğinde mahkeme safhasında yapılacak bedel
tespitinde gözetilmesi son derece önemlidir.
Son derece hassas bir konu olan “ Kamulaştırma Bedelinin ”, nasıl bir
yöntem ve usul izlenerek tespit edileceği, bedel üzerinde hangi etkenlerin rol
oynadığı hususları üzerinde yoğunlaştığımız çalışmamızın kısmen de olsa bir
ihtiyacı karşıladığı oranda kendimizi mutlu sayacağız.
Description
Keywords
Hukuk, Law