Publication:
İstanbul'da Konutlar ve Konut Reklamları: "Tarabya Evleri" Ya Da "Butik Site", "Sample City", " Trend Plus"

Loading...
Thumbnail Image

Date

2007-06

Authors

Küçükerdoğan, Rengin

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Reklam metinlerinin üretilmesi ve tüketilmesi aşamalarında göz ardı edilmemesi gereken ayırıcı özellikler, bu türden metinlerin görsel/sözel sanat metinlerinden çok ayrı düşünülmemeleri gerektiği düşüncesinde aranmalıdır. Ayrıca aynı alanı ilgilendiren reklam metinlerini birbirine karşıt kılan ve/ya da bunları neredeyse özdeş kılanın ne olduğuyla ilgili soruyu yanıtlayabilmek için göstergebilimsel bir yaklaşımla genel/özel gerçeklik ve olasılık kavramları sorgulamak gerekmektedir. C.S. Pierce’e göre, reklam göstergesini, A.J. Greimas’a göre ise, göstergeler bütününü mercek altına alıp iki göstergebilimsel kuramdan yararlanılarak seçmeci bir yöntemle bir yandan Peirce’in üçlemesi (ilkillik/ikincilik/üçüncülük), öte yandan Greimas’ın ikilemesi olarak adlandırılabilecek karşıtsallık çerçevesinde konut reklamında metin betileri irdelenmiştir..
The distinctive characterisctic not to be disregarded on the stages of creating copy and consuming advertisement lies behind the idea of not considering these king of text very distinct from visual/verbal arty text. Furthermore, to answer the question about the reason of opposition in copies or/and what makes them practically identical we should emphasize genaral/specific reality and probability with semiological methot. We should also question the concept of value to come to a conslusion about the concept of confidentiality in advertising (copy). Texs (copy) descriptions in advertising residences is considered by using both semiolotical theories; (C.S.Peirce; advertising sing and A.J. Greimas; observing whole sings) in eclectic method. It’s considered as in Peirce’s triplicate (primary/secondary/tertiary) on the hand and within the fremework of opposition that can be called Greimas semiotical method on the other hand.

Description

Keywords

Anlatı İzlencesi, İlkillik, İkincillik, Üçüncüllük, Göstergebilim, Göstergesel İşlev, Olasılık, Gerçeklik, Değer, Narrative Programme, Primary, Secondary, Tertiary, Semiotics, Semiosis, Propability, Reality, Value

Citation