Cilt 5, Sayı 3, Haziran 2007

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/441

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 12 of 12
  • Publication
    "Kar Tanesi", "Kırık Kılıç", "Gök", "Adsız Kahraman", "Kral" ve Anlatı ve Alt-Anlatılar "Hero" Adlı Filmde Doğru, Giz, Yalan, Yanlış
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Gündeş, Simten
    ‘’Hero’’ adlı filmde, filmsel anlatı kurgusunun filmin içerdiği anlatı izlenceleriyle koşutluğunu sağlayan dokunun, özellikle, ses, renk, ışık etkilerinin gösterge bilimsel yöntemle saptanması ve sunumunu içermektedir bu çalışma. Özellikle renk betilerinin film anlatısındaki işlevsel yeri ve öykünün sergilediği giz, doğru, yalan ve yanlış karşıtsallıklarının, göstergelerin oluşturduğu bir dörtlemedeki konumla filmin yapısına göndergeleme yordamı seçilmiştir. Göstergelerin kurguladıkları dörtlemeler eyleyenlerin alt-anlatı ve karşıt-alt-anlatı izlencelerinin temel anlatı izlencelerinin temel anlatı izlencesiyle bağlantısının gerçekte bir giz bağıntısı taşıması ve bu bağıntının genellikle karşıt-alt-anlatılarla çözüme ulaştığı daha doğrusu yalan üzerine bir kurgunun ortaya çıktığı belirlenmiş, çözülmüş en azından yalan değil de yanlış karşıt-alt-anlatı taşıdıkları en son alt-anlatının ise doğruyu nasıl aktardığı irdelenmiştir.
  • Publication
    Avrupa Birliği'nde, Amerika'da ve Türkiye'de Çocukların Zararlı Yayınlardan Korunması İçin Alınan Önlemler Ve Medya Okur Yazarlığı
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-05) Tekinalp, Şermin; Television entertains, informs and helps us stay connected to our commununity and the World. But haper-commercialization, violence and sex packeged as entertaintment, news bias gender discrimination and other manipulated messages explain and provide many reasons why both children and adults need media literacy. This paper is dealing with explaining the ways and means through which how pedagogical and technologial methods are deployed in order to discover how children should be protected from television’s harmful effects and what media literacy means with examples from the USA, the EU and Turkey.
    Televizyon bizi eğlendirir, bilgilendirir, dünya ve çevremizle bağlantı halinde olmamıza yardımcı olur. Ancak, aşırı ticarileşme, şiddet ve seksin eğlence olarak paketlenmesi, haberlerdeki önyargılar, cinsiyet ayrımcılığı ve diğer kurgulanmış mesajlar hem yetişkinlerin hem de çocukların medya okur yazarlığına niçin gereksinim duyduğunu açıklar ve nedenlerini ortaya koyar. Bu makale, ABD, AB ve Türkiye’den örneklerle, çocukların televizyonun zararlı etkilerinden nasıl korunması gerektiğini keşfetmek amacıyla pedagojik ve teknolojik yöntemlerin seferber edileceği yolları ve araçları ve medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini açıklamaya çalışmaktadır.
  • Publication
    Görüntü Gösterge Renklerinin Uzam ve Zaman İçinde Okunması Çözümlemede Bir Dizi Örneği "Sıla"
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Barokas - Kırlar, Safiye
    Her ressamın kendine özgü kullandığı renkler vardır. Kullandıkları renklerle duygularını yansıtmaya çalışırlar ve duygularını renklerle ortaya koyma biçimleriyle ışığın yardımıyla ortaya çıkar. Renk skalasında, güneşin prizmadan geçmesiyle oluşan yedi rengin her biri tek başına ya da öbür renklerle ayrı anlamlar oluşturur. Dinlerde renkleri, simge olarak kullanır ve simge olarak kullandıkları bu renklerin seçimlerinde de birbirinden ayrılırlar. Eski Türkler de renkleri, yönler için kullanmış ve her yönü tanımlarken ayrı bir renkle adlandırmışlardır. Bu çalışmada renkler aracılığıyla bir televizyon dizisinin (Sıla) batı kentiyle doğu kenti arasında; giysi, uzam ve bezemde ne tür ayrılıklar ve benzerlikler olduğu Göstergebilimsel Çözümleme yoluyla irdelenecektir.
  • Publication
    İstanbul'da Konutlar ve Konut Reklamları: "Tarabya Evleri" Ya Da "Butik Site", "Sample City", " Trend Plus"
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Küçükerdoğan, Rengin; TR8718
    Reklam metinlerinin üretilmesi ve tüketilmesi aşamalarında göz ardı edilmemesi gereken ayırıcı özellikler, bu türden metinlerin görsel/sözel sanat metinlerinden çok ayrı düşünülmemeleri gerektiği düşüncesinde aranmalıdır. Ayrıca aynı alanı ilgilendiren reklam metinlerini birbirine karşıt kılan ve/ya da bunları neredeyse özdeş kılanın ne olduğuyla ilgili soruyu yanıtlayabilmek için göstergebilimsel bir yaklaşımla genel/özel gerçeklik ve olasılık kavramları sorgulamak gerekmektedir. C.S. Pierce’e göre, reklam göstergesini, A.J. Greimas’a göre ise, göstergeler bütününü mercek altına alıp iki göstergebilimsel kuramdan yararlanılarak seçmeci bir yöntemle bir yandan Peirce’in üçlemesi (ilkillik/ikincilik/üçüncülük), öte yandan Greimas’ın ikilemesi olarak adlandırılabilecek karşıtsallık çerçevesinde konut reklamında metin betileri irdelenmiştir..
  • Publication
    Bir Yerdeşlik Çalışması Olarak Renk Bağlamında Yazgı: Kara Baht/Kara Yazı
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Özelçi - Köse, Remziye
    Özet bir inanç dizgesi olarak kabul edilen kadercilik /yazgıcılık anlayışına göre her şeyin sonucu bellidir ve insan ne yaparsa yapsın yaşamın kaçınılmaz bir olgusudur. Tanrı ‘nın kulları için hazırladığı iyi ya da kötü durumlar için yazgının yerdeşlikleri “alınyazısı, kısmet, talih, şans, baht, nasip, mukadderat, istenç, takdir…” gibi anlamlar yüklenmektedir. Yazgının yerdeşliklerindeki gibi yaşamımızın vazgeçilmez gerçekliği renklerde çevremizde gördüğümüz algıladığımız tüm olgu nesne ve olayları tanıma tanıtma ve bildirmede insanların kullandığı belirleyici öğelerden biridir. Bu çalışmada da yazgının özellikle olumsuz anlam yüklenen yerdeşlikleri “kara, baht, kara yazı” sözcük birimleri “kara”nın anlam birimleri bağlamında irdelenmiştir.
  • Publication
    Işığın Retoriği; Metinde Kristal Kurgusu
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Rigel, Nurdoğan
    Italo Calvino’nun anlatı evreni hassas ve tatmin edicidir. Calvino’nun ,’’Görünmez Kentler’’(1972) adlı eseri, entrikalı hillebaz bir epistemolojik yap-boz oyunudur. Eserde hayali bir Marka Polo, hayali bir Kubilay Han ile konuşur . Polo, Kubilay Han’a imparatorluğunda bulunan, uzaklardaki ‘Görünmeyen Kentler’i Calvino’nun ‘eklemleme tür’ tekniği ile tasvir eder. Bu, eklemleme tekniği, Calvino’nun sayısız kısa öykülerinde macera hikâyelerinde, seyahat anlatılarında bütün okuyucuları için tanıdık bir türdür. İçerikle birlikte metnin kurgusunda okuyucusu için doğrudan direnme, başkaldırma olarak kitabın mimarisi içinde sunan Calvio’nun bu çalışması, gösterge bilimsel özelliğinin yansıra kurgusal oyunculuğu ile de okuyucusu, ya da kurgu sökümcüsü için zenginleştiricidir.
  • Publication
    Kült Marka Leica Fotoğraf Makinesinin Marka Konumlandırması
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Güz Gündeş, Nüket; Ilıcak, Ş. Güzin
    Tüm dünyada ‘kült marka’ olarak bilinen Leica fotoğraf makinesinin marka konumlandırılmasındaki başarısının incelenmesi, amaçlanmıştır. Mitos (söylence) olma sürecinde markanın nasıl konumlandığı, bu konumlama alanının zaman içinde farklılaşan koşullara göre değişip değişmediğini irdelenmiştir. Markanın bu bağlamda iletişim oluklarını kullanma bicimi ve kullanımlardan aldığı sonuçlarda, örnekler verilerek açıklanmıştır.
  • Publication
    "Nar"ın Göstergesel İklimi: Bir Ön Çalışma
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Çamdereli, Mete
    Bir bitkibirim olarak ‘’nar’’ ın göstergesel değerini betimlemek ve ‘nar’ göstergesini çeşitli kavramsal düzeylerde irdelemek bir başka deyişle ‘’nar’’ın izinde bitkilerin dili ve söylemini bulgulamak bu çalışmanın öncelikli amacını oluşturdu. ‘’Nar’’ın söylemini açımlama arayışı bizi dirimbilim, dilbilim ve iletişim biliminin dayanışık kazanımlarını bir çatı altında taplayan dirimgöstergebilim’e götürdü. ‘’Nar’’ın anlamlama yapılarını çeşitli aşamalarda kesitleyen yöntemsel tutumumuz dirimgöstergebilimin alt alanı olarak ayrımsanan bitkigöstergebilim bağlamında tasarlandı. Bitkigöstergebilimsel çözümlemelere sonunda ‘nar’ın toplumsal yaşama toplumsal algı ve anlama alanına geniş biçimde yayıldığı belirlenmiş oldu.
  • Publication
    Sinemada Bir Gösterge Olarak Renk ve Anlamlandırma Süreci: "Filler ve Çimen" Renk Çözümlemesi
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Oktuğ, Melis
    Tüm yaşamımızı çevreleyen renk olgusu, hem fiziksel gerçeklik hem de toplumsal, ekinsel, bağlamsal bir öğe, bir iletişim dizgesi olarak nitelendirilebilmektedir. Bu yaklaşım, algılama sürecinde renge simgesel anlamlarda yüklemektedir. Dış gerçekliği anlamdırma aracı olarak renk göstergesi ‘’Filler ve Çimen’’ filmi bağlamında dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarından yola çıkarak çözümlenecektir.
  • Publication
    Toplum Yaratısı Halk Oyunları ve Bir Uyum Etkinliği Dansın Toplumsal Yaşamdan Edindikleri ve Kattıkları
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Akgül, Kamile Perçin
    Sanat; inana insan olduğunu anımsatan, insana ilişkin değerleri koruyucu ve vurgulayıcı sorumluluğuyla toplumsal yaşamı iyileştirici bir etki yaratmaktadır. İnsanoğlunun fiziksel varlığı bedeni ve içsel yaşamıyla iletişimine anlam katan dans toplum yaşamını olumlu yönde etkileyebilecek gücü yine insanoğlunun kendisinden alarak yoluna devam etmiştir tarih boyu.
  • Publication
    Moda Dergilerinden Moda Ansiklopedisine, Roland Barthes'in Yazılı Göstergelerinden Görüntü Göstergelere İşlevsel Bakış
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Zeybek, Işıl; TR141147
    Gerek görse,l gerek dilsel göstergelerin tek başına hiçbir anlam aktarmadıkları ancak kullanıldıkları zamana, bağlama, uzama ve kültürlere göre değişkenlik gösterdikleri ve belli bir dizge içerisinde anlam kazandıkları bilinen bir gerçektir. Bu bağlamda, bu çalışmanın temel izleğini, görsel ve dilsel göstergeleri içinde barındıran modaya, moda kuramlarına, modaevlerine ve tasarımcılara ilişkin ayrıntılı bir biçimde derlenmiş bilgiler aktaran ‘’XX.Yüzyıl Moda Sözlüğü’’ nün üstlendiği işlevlerin bulgulanmasının, moda dizgesinin nasıl biçimlendiğinin ve toplumsal yaşam içerisinde nasıl konumlandığının belirlenmesi oluşturmaktadır.
  • Publication
    Söylencelerde Ay Yıldız
    (İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2007-06) Torun, Hale
    Bu çalışma Ay-Yıldız örgesinin Türk söylencelerdeki kökenlerini araştırmaktadır. Tarih öncesi dönemlerden bu yana Türk dünyasında var olan tapınç merkezlerinin hemen hemen hepsinde ay ve güneşle ilgili söylencelerle karşılaşılmaktadır. Türk kültüründe güneş figürü önce Gök-Tanrı inancı ile başlar ve kutsal egemenliği simgeler. Çin, Hint, İran, Mezapotamya ve Anadolu inanışlarının hepsinde benzerlikler bulduğumuz göksel egemenliği simgeleyen bu Tanrısal kavram değişik biçimlerde hep karşımıza çıkmaktadır. Mutlak egemenliği simgeleyen güneş söylencelerde yerin altına zaman egemenliğin devamı için biçim değiştirerek gece yeniden gökyüzüne çıkar ve ay biçimini alır. Yıldız ve ay gece gökyüzündeki egemenliğin karşılığıdırlar. Ay Budizm’in etkisi ile Uygurlar ’da Yaratıcı bir Tanrı’ya dönüşerek soyu sürdüren bir biçimde karşımıza çıkmakta ve bayraktaki serüvenini mutlak hükümdarlık ve savaşın simgesi olan kırmızı renkle birlikte kullanılarak tamamlamaktadır.