Publication: Tasarım Eğitimde Duyuların Önemi Üzerine: Göz Merkezcilikten Anti-Göz Merkezciliğe
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Günümüzdeki etkin tasarım eğitimi anlayışında yaratıcılığın arttırılması amacıyla yürütülen
çalışmaların çoğunda, yaratıcılık kavramına sonuç odaklı yaklaşılmaktadır. Oysa yaratıcılık
kavramının gelişiminde duyumsal süreçte kazanılacak çeşitli farkındalıkların tasarımcı
adayının yaratıcılığını arttıracağı ve sonuçta tasarlanacak ürünlerin yaratıcılık anlamında
daha doyurucu olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda öğrenciye duyarken eş zamanlı olarak
duyduklarını görselleştirebileceği; dokunurken, dokunduğu nesnelerin kokularını duyumsamaya
çalışabileceği ve bunun gibi çeşitli duyusal farkındalık eğitimlerinin çeşitli aktivitelerle
öğretilmesi, öğrencilerin duyularına bakışlarını değiştirecektir. Öğrencileri bilgi merkezli
eğitimin odağından çıkartıp; bambaşka bakış açıları ve farkındalıklar yaratma çabası;
duyularının, dolayısıyla benliğinin farkındalığında, çevresini özümseyen, algılayan bireylerin
yetiştirilmesine vesile olacak ve tüm bu kazanımlar öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine ve
ürünlerine yansıyacaktır.
İşte bu sebeplerle duyulara yönelik farkındalık yaratmak amacıyla bu makale kapsamında
tasarım eğitiminde sıklıkla uygulanan göz merkezci eğitim yöntemlerinden farklılaşan yeni
görme metaforları, duyuların önemi ve göz merkezciliğe karşı duran anti göz merkezci yaklaşım
tasarım eğitimi çerçevesinde ele alınarak tartışılmaktadır. Bu makalenin özünde tasarımda
yaratıcılığın geliştirilebilmesi için farklı düşünme yolları sorgulanarak, öğrencileri bilgi
merkezli eğitimin odağından çıkartıp duyusal farkındalıkların içselleştirilmesinin önemine
vurgulanmaktadır.
Description
Keywords
Tasarım Eğitimi, Çok Duyulu Tasarım, Duyusal Farkındalık, Göz Merkezci Yaklaşım, Anti-Göz Merkezci Yaklaşım