Person: USTA, AYHAN
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Prof.Dr.
Last Name
USTA
First Name
AYHAN
Name
17 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 17
Publication Metadata only Onur’lar House(2016) USTA, GÜLAY; USTA, AYHAN; 6674; 5854Publication Metadata only Tasarım Eğitimde Duyuların Önemi Üzerine: Göz Merkezcilikten Anti-Göz Merkezciliğe(2017) Onur, Dilara; Zorlu, Tülay; USTA, AYHAN; 151254; 115900; 5854Günümüzdeki etkin tasarım eğitimi anlayışında yaratıcılığın arttırılması amacıyla yürütülen çalışmaların çoğunda, yaratıcılık kavramına sonuç odaklı yaklaşılmaktadır. Oysa yaratıcılık kavramının gelişiminde duyumsal süreçte kazanılacak çeşitli farkındalıkların tasarımcı adayının yaratıcılığını arttıracağı ve sonuçta tasarlanacak ürünlerin yaratıcılık anlamında daha doyurucu olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda öğrenciye duyarken eş zamanlı olarak duyduklarını görselleştirebileceği; dokunurken, dokunduğu nesnelerin kokularını duyumsamaya çalışabileceği ve bunun gibi çeşitli duyusal farkındalık eğitimlerinin çeşitli aktivitelerle öğretilmesi, öğrencilerin duyularına bakışlarını değiştirecektir. Öğrencileri bilgi merkezli eğitimin odağından çıkartıp; bambaşka bakış açıları ve farkındalıklar yaratma çabası; duyularının, dolayısıyla benliğinin farkındalığında, çevresini özümseyen, algılayan bireylerin yetiştirilmesine vesile olacak ve tüm bu kazanımlar öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine ve ürünlerine yansıyacaktır. İşte bu sebeplerle duyulara yönelik farkındalık yaratmak amacıyla bu makale kapsamında tasarım eğitiminde sıklıkla uygulanan göz merkezci eğitim yöntemlerinden farklılaşan yeni görme metaforları, duyuların önemi ve göz merkezciliğe karşı duran anti göz merkezci yaklaşım tasarım eğitimi çerçevesinde ele alınarak tartışılmaktadır. Bu makalenin özünde tasarımda yaratıcılığın geliştirilebilmesi için farklı düşünme yolları sorgulanarak, öğrencileri bilgi merkezli eğitimin odağından çıkartıp duyusal farkındalıkların içselleştirilmesinin önemine vurgulanmaktadır.Publication Metadata only Mimarlık Eğitiminde ve Tasarımında Empatik Yaklaşım(04-05 Aralık 2014, İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul, 2014-12-04) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 5854; 6674Publication Metadata only Sıradanlığın Sıradan Dönüşümü Üzerine Bir Deneme(İstanbul ve Konut kültürü-değişim,dönüşüm, devamlılık, Kültür ve mekan toplantıları Ulusal sempozyumu-3, 15-16 aralık 2016, İstanbul, 2016) Çelik, Ö.; USTA, AYHAN; 5854Publication Open Access Archi-Mimesis as a Design Doctrine(Deniz Yengin, 2019) Demirkan, Özgür; USTA, AYHAN; Ergin, EmreThis study was based on a discussion of the relationship between mimesis and architectural design. Mimesis was accepted as one of the oldest and most basic concepts of artistic and literary efforts, a method to learn and produce a representation of reality from ancient periods to today. However, mimesis is not simply used as imitation, even in ancient periods. Mimesis has a strong relationship with various parameters like the physical material reality of the world, the era, the things the era brings, and the worldview, knowledge, and experience of the designer. In this context, this study is based on the theorem of the internalization of the objective world in the designing process and the mimetic approach in the designing process by including individual approaches in the creation process. To test this theorem, a workshop, conceptualized as “Archi-Mimesis,” and accepting mimesis as creative designing doctrine, was organized. We describe Archi-Mimesis as mimesis or re-representation of the architecture, which is different from other nature-based methods like biomimetic, through the interface of mimetic methods maintained by considering reality through the creativity of architectural design and innovation oriented structure.Publication Metadata only The Quarter: A Complex of Neighbourhood Units in Turkey(2010) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 6674In history, spatial organizations for houses have been changed and improved depending on the natural conditions, well-being of people, utilization of resourses, population density, family structure and urbanization rate. It can be said the spatial organization of housing that they are both in a relationship with culture and they are a total configuration of social, demographical, psycological, human behaviorial and environmental structure. Any housing settlement in Turkish Islamic tradition is macro and micro scaled organization in which social relation and cultural characteristics of society that are necessary for physical environment and society reflect. Basic element of urban spatial organization in Turkish Islamic housing pattern is "the quarter". (Quarter is called as "mahalle" in Turkish culture) The quarter contains functional and semantic characteristics which are common for most Islamic civilization and Turkish Islamic cities. In this study, what meaning does the quarter have as smallest spatial organization element in Anatolia will be examined. In additon what kind kind of evolutionary process does the quarter face in Turkish settlement.Publication Metadata only Türkiye’de Güncel İkinci Konut-Onur Evi(2017) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; Şeremet, A.; 6674; 5854Publication Metadata only İstanbul Kültür Üniversitesi Ataköy 2 Yerleşkesi(2017) Karakoç, E.; Şeremet, A.; USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 6674; 5854Publication Metadata only Mimarlık Eğitiminde Pedagoji ve Pratik arasında Var olmak(2014) USTA, GÜLAY; USTA, AYHAN; 6674Publication Metadata only Mimesis and Culturel Codes in Architectural Design Proses(3 rd ICNTAD Conferences, 28-30 April 2017, Helsinki, Finland, 2017-04-28) Demirkan, Özgür; USTA, AYHAN; 5854