Person:
USTA, AYHAN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Prof.Dr.

Last Name

USTA

First Name

AYHAN

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Publication
    Onur’lar House
    (2016) USTA, GÜLAY; USTA, AYHAN; 6674; 5854
  • Publication
    Tasarım Eğitimde Duyuların Önemi Üzerine: Göz Merkezcilikten Anti-Göz Merkezciliğe
    (2017) Onur, Dilara; Zorlu, Tülay; USTA, AYHAN; 151254; 115900; 5854
    Günümüzdeki etkin tasarım eğitimi anlayışında yaratıcılığın arttırılması amacıyla yürütülen çalışmaların çoğunda, yaratıcılık kavramına sonuç odaklı yaklaşılmaktadır. Oysa yaratıcılık kavramının gelişiminde duyumsal süreçte kazanılacak çeşitli farkındalıkların tasarımcı adayının yaratıcılığını arttıracağı ve sonuçta tasarlanacak ürünlerin yaratıcılık anlamında daha doyurucu olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda öğrenciye duyarken eş zamanlı olarak duyduklarını görselleştirebileceği; dokunurken, dokunduğu nesnelerin kokularını duyumsamaya çalışabileceği ve bunun gibi çeşitli duyusal farkındalık eğitimlerinin çeşitli aktivitelerle öğretilmesi, öğrencilerin duyularına bakışlarını değiştirecektir. Öğrencileri bilgi merkezli eğitimin odağından çıkartıp; bambaşka bakış açıları ve farkındalıklar yaratma çabası; duyularının, dolayısıyla benliğinin farkındalığında, çevresini özümseyen, algılayan bireylerin yetiştirilmesine vesile olacak ve tüm bu kazanımlar öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine ve ürünlerine yansıyacaktır. İşte bu sebeplerle duyulara yönelik farkındalık yaratmak amacıyla bu makale kapsamında tasarım eğitiminde sıklıkla uygulanan göz merkezci eğitim yöntemlerinden farklılaşan yeni görme metaforları, duyuların önemi ve göz merkezciliğe karşı duran anti göz merkezci yaklaşım tasarım eğitimi çerçevesinde ele alınarak tartışılmaktadır. Bu makalenin özünde tasarımda yaratıcılığın geliştirilebilmesi için farklı düşünme yolları sorgulanarak, öğrencileri bilgi merkezli eğitimin odağından çıkartıp duyusal farkındalıkların içselleştirilmesinin önemine vurgulanmaktadır.
  • Publication
    Mimarlık Eğitiminde ve Tasarımında Empatik Yaklaşım
    (04-05 Aralık 2014, İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul, 2014-12-04) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 5854; 6674
  • Publication
    Sıradanlığın Sıradan Dönüşümü Üzerine Bir Deneme
    (İstanbul ve Konut kültürü-değişim,dönüşüm, devamlılık, Kültür ve mekan toplantıları Ulusal sempozyumu-3, 15-16 aralık 2016, İstanbul, 2016) Çelik, Ö.; USTA, AYHAN; 5854
  • PublicationOpen Access
    Archi-Mimesis as a Design Doctrine
    (Deniz Yengin, 2019) Demirkan, Özgür; USTA, AYHAN; Ergin, Emre
    This study was based on a discussion of the relationship between mimesis and architectural design. Mimesis was accepted as one of the oldest and most basic concepts of artistic and literary efforts, a method to learn and produce a representation of reality from ancient periods to today. However, mimesis is not simply used as imitation, even in ancient periods. Mimesis has a strong relationship with various parameters like the physical material reality of the world, the era, the things the era brings, and the worldview, knowledge, and experience of the designer. In this context, this study is based on the theorem of the internalization of the objective world in the designing process and the mimetic approach in the designing process by including individual approaches in the creation process. To test this theorem, a workshop, conceptualized as “Archi-Mimesis,” and accepting mimesis as creative designing doctrine, was organized. We describe Archi-Mimesis as mimesis or re-representation of the architecture, which is different from other nature-based methods like biomimetic, through the interface of mimetic methods maintained by considering reality through the creativity of architectural design and innovation oriented structure.
  • Publication
    The Quarter: A Complex of Neighbourhood Units in Turkey
    (2010) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 6674
    In history, spatial organizations for houses have been changed and improved depending on the natural conditions, well-being of people, utilization of resourses, population density, family structure and urbanization rate. It can be said the spatial organization of housing that they are both in a relationship with culture and they are a total configuration of social, demographical, psycological, human behaviorial and environmental structure. Any housing settlement in Turkish Islamic tradition is macro and micro scaled organization in which social relation and cultural characteristics of society that are necessary for physical environment and society reflect. Basic element of urban spatial organization in Turkish Islamic housing pattern is "the quarter". (Quarter is called as "mahalle" in Turkish culture) The quarter contains functional and semantic characteristics which are common for most Islamic civilization and Turkish Islamic cities. In this study, what meaning does the quarter have as smallest spatial organization element in Anatolia will be examined. In additon what kind kind of evolutionary process does the quarter face in Turkish settlement.
  • Publication
    Türkiye’de Güncel İkinci Konut-Onur Evi
    (2017) USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; Şeremet, A.; 6674; 5854
  • Publication
    İstanbul Kültür Üniversitesi Ataköy 2 Yerleşkesi
    (2017) Karakoç, E.; Şeremet, A.; USTA, AYHAN; USTA, GÜLAY; 6674; 5854
  • Publication
    Mimarlık Eğitiminde Pedagoji ve Pratik arasında Var olmak
    (2014) USTA, GÜLAY; USTA, AYHAN; 6674
  • Publication
    Mimesis and Culturel Codes in Architectural Design Proses
    (3 rd ICNTAD Conferences, 28-30 April 2017, Helsinki, Finland, 2017-04-28) Demirkan, Özgür; USTA, AYHAN; 5854