İşletme Yüksek Lisans Programı / Business Administration Master's Degree Program

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/74

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Kültürel Zekanın Bilişsel Esneklik Üzerine Etkisi ve Bir Saha Çalışması
    (İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) DOĞAN, KÜBRA; Andaç Toksoy
    Son zamanlarda dünyada teknolojinin ilerlemesiyle birlikte çeşitli dönüşümler oluşmuş ve bunun sonucu olarak dünya her şeyin hızlı bir şeklide yayıldığı bir köy haline gelmiştir. Bu köyün bir küreden oluşmuş olması küresel köy kavramını ortaya atmıştır. Özellikle sürekli bir yolculuk, seyahat halinde olan insanlar gerek iş gerek eğitim gerekse de gezi amaçlı yaptıkları mekânlar arası bu geçişler kültürlerin duyulması, öğrenilmesi, kaynaşması ile karşı karşıya kalmıştır. Bunun sonucu insanlar girdiği her ortama uyum sağlama, oranın vatandaşıymış gibi davranması gereği kültürel zeka ortaya çıkmıştır. 21. yüzyılın başlangıcından beri kullanılan bu kavram diğer zeka türleri ile ilişkili olup en çok da Gardner'in çoklu zeka kuramı ve Coleman'ın duygusal zeka kuramı ile yakından ilgilidir. İş yaşamının zorlu süreci de olaylara çok çabuk ve yeni yaklaşımlar getirmenin diğer şekli olan bilişsel esneklik ile kültürel zeka tanımları arasındaki benzerlik dolayısıyla bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir. Yapılan bu çalışmada Muğla ilinde çalışan kişilerin kültürel zeka seviyeleri, Bilişsel esneklik seviyeleri araştırılmış ve asıl amaç olan bu iki kavram arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Bunun için Kültürel Zeka Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Sosyodemografik Sorular kullanılmıştır. Toplam 313 kişi ankete katılmış ve bu anket sonuçları SPSS 29000'de cronbach alfa katsayıları, bağımsız gruplarda t testi, anova testi , korelasyon testleri, post hoc testleri ve regresyon testi analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre katılımcıların KZ, BE seviyeleri yüksek bulunmuştur. Katılımcıların eğitim seviyesi ile KZ seviyesi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmanın asıl konusu olan KZ ve BE arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuş ve regresyon denklemi kurulmuştur.
  • Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Havayolu işletmelerinde çalışanların iş tatmini ile yolcu memnuniyeti arasındaki ilişkinin belirlenmesi
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı, 2019) Korkmaz, Kutlu Süreyya; Atılgan, Özgür
    Havayolları arasında yoğun bir rekabetin yaşandığı günümüz pazar koşullarında, müşteri memnuniyeti hizmet kalitesi algısının yüksek olması ile sağlanabilecektir. Bu da müşterinin aldığı hizmeti benimsemesi, ihtiyacının ve beklentisinin karşılanması ile mümkün olabileceğinden bilhassa insan faktörünün kritik rol oynadığı havacılık hizmet sektöründe bu düşüncenin pratikte uygulanabilmesi, çalışanların - iç müşteri beklenti ve ihtiyaçlarını karşılamak, daha konforlu, sağlıklı ve güven içerisinde, mutlu olarak çalışmalarını temin etmek, maddi imkânlar ve moral açıdan çalışanları tatmin etmekle sağlanabilecektir. Çalışanların yaptıkları işten ve iş çevresinden duydukları tatmin, müşteri tatminini etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Müşteri memnuniyeti sağlama amacıyla çalışanların, iç müşterinin tatmin düzeyi arttırıldığı zaman bu hizmeti satın alan dış müşterilere arz edilen ürün veya hizmetin kalitesi de artacaktır. Bu nedenle iç müşteri memnuniyetinin hizmet kalitesi algısına dolayısıyla dış müşteri memnuniyeti üzerine etki eden önemli bir faktör olduğunu söyleyebiliriz. Müşteri tatmini ile hizmet kalitesi aynı şey olmamakla birlikte birçok çalışma, müşteri tatmininin birincil belirleyicisi olarak hizmet kalitesi üzerinde durmuştur. Toplam Kalite Yönetimi'nin (TKY) tanımlarından birisi de, çalışan ve müşteri memnuniyeti sağlanabilmesi, toplam olumlu etkileşimin sağlanarak iş süreçlerinde politika ve stratejilerin, çalışanların kaynak ve süreçlerine uygun bir liderlik anlayışı ile yönetilmesi ve yönlendirilmesidir. Bu düşüncelerden hareketle, bu çalışmanın amacı, çalışan ve yolcuların hizmet kalitesi algılarını kıyaslamak, çalışanların hizmet kalitesi algısı ile iş tatminleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve anlamlı farklılık yaratıp yaratmadığını tespit etmektir. Bu amaçla Dalaman Havalimanı'nda THY yolcularıyla ve THY ve TGS Yer Hizmetleri firması çalışanları esas alınarak anket yöntemi kullanılarak bir alan çalışması yürütülmüştür. Yapılan araştırma sonucunda, hizmet kalitesine yönelik algının çalışan ve yolcu açısından kalitenin üç boyutunda farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti, TKY, İç Müşteri, İş Tatmini.
  • Placeholder
    Publication
    Motivasyonun Performans ve Verimlilik Üzerindeki Etkileri
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı, 2017) Tekin, Tekin Şakir; Ataseven, Burçin
    İnsan kaynakları, günümüz dünyasının rekabetçi ortamında organizasyonların varlığını sürdürmeleri adına önem vermeleri gereken bir konu haline gelmiştir. İnsan kaynaklarının verimli ve etkili bir şekilde kullanılabilmesi için de motivasyon büyük önem taşımaktadır. Çalışmanın amacı insan kaynağının daha yüksek performansla ve verimlilikle kullanılabilmesi için motivasyonun etkisini incelemektir. Bunun yanında BMW çalışanlarının motivasyon, performans ve verimlilik alanındaki algılarını inceleyerek çalışanlara ve yöneticilere fayda sağlamak da amaçlanmaktadır. Çalışmanın birinci bölümü olarak yer alan giriş bölümünde çalışmanın teknik hatları ve içeriğine yönelik bilgiler yer almaktadır. İkinci bölümde ise literatür taraması yapılmış ve motivasyon, performans ve verimlilik kavramları ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Üçüncü bölümde motivasyonun performans ve verimlilik üzerine etkisini ölçmek amacıyla Münih BMW montaj çalışanlarının katılım sağladığı bir araştırma yürütülmüştür. Çalışmanın son bölümünde ise elde edilen veriler yorumlanmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur. Çalışmada anket yöntemi uygulanmıştır. Anket sonucunda edinilen verileri analiz etmek için SPSS 20.0 paket programı kullanılmaktadır. Veri analizinde katılımcıların demografik özelliklerine ait frekans tabloları, faktör analizi, güvenilirlik testleri, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Sıra testi kullanılmıştır. Elde edilen istatistiki veriler ışığında BMW çalışanlarının motivasyonlarının özellikle eğitim seviyeleri, gelir düzeyleri ve toplam çalışma süreleri ile ilişkilendiği gözlemlenmiştir. Bu konuda çeşitli öneriler sunulmuştur.
  • Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    İş yeri kabuslarından biri olarak mobbing ve mücadele yöntemleri
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı, 2017) Emül, Mehmet; Akşit Evingür, Habibe
    Bu çalışma ile iş hayatında çok eski dönemlerden beri var olan mobbing kavramının, örgütlerde önlenebilmesi adına; sekiz farklı örgütün, çalışanlarının farkındalık seviyeleri, bu örgütlerin mobbing olgusuna karşı tutumları ve mobbingin önlenmesi için yaptıkları örgütsel faaliyetlerin neler olduğunu tespit etmektir. Araştırma kapsamında Türkiye İnsan Yönetimi Derneği (PERYÖN)'ün Güneydoğu Anadolu ve Trakya Şubelerinin yönetim kurullarında görev alan sekiz İnsan Kaynakları Birim yöneticisi ile derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirdiğimiz bu çalışma 6 ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm giriş, ikinci bölümde mobbing kavramı, tarihsel gelişimi ve benzer kavramlar açıklanmıştır. Üçüncü bölümde mobbing süreci, dördüncü bölümde mobbingin sonuçları, beşinci bölümde mücadelesi, altıncı bölümde ise örgütlerin mobbingle mücadelesine dair bir araştırma yapılmıştır. Sonuç olarak örgüt çalışanlarının mobbinge dair farkındalıklarının istenilen bir seviyede olmadığı, örgütlerin mobbing olgusu ile mücadele etmek için birden fazla eylemde bulundukları, bu olguya karşı sessiz kalmayarak önleyici faaliyetler gerçekleştirdikleri belirlenmiştir.
  • Placeholder
    Publication
    İtibar yönetimi algılaması: Bir sağlık kuruluşu örneği
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı, 2016) Doğan, Neslihan; Özbaşar, Ahmet Sera
    Bu çalışma sağlık kuruluşlarında itibar yönetimi algısını nelerin oluşturduğunu ortaya koyma amacı ile yapılmıştır. Çalışmada literatür taraması ve anket uygulaması yöntemleri seçilerek bu amacın gerçekleştirilmesine çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlar sağlık kurumlarında itibar yönetimi algısının hasta, hasta yakını ve çalışanların algılarının ayrı ayrı ölçütler yapılmış ölçümlerin sonucunda istatistiksel açıdan farklı olduğu gözlenmiştir. Çalışmada çalışanlar ile hastalara yönelik uygulanan anket, hastalar ile çalışanların itibar algılarının birbirine paralel şekilde olduğunu ve anlamlı bir şekilde farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. İtibarın alt boyutlarının çalışanların ve hastaların yaş, cinsiyet, eğitim, medeni durum gibi özelliklerinden etkilenmediği, çalışmanın sonuçlarından bir diğeridir. Yine çalışmada Bilgilendirme Yeterliliği, İlgi (Anlaşılmaya Çalışma), Güvenilirlik, İletişim ve Fiziki Ortam boyutlarında Hasta ve Çalışan algısı ölçülmüş aralarındaki fark hipotez testine göre yorumlanmıştır. Çalışma kapsamında yapılan araştırmanın katılımcılarının verdiği yanıtlar güvenilirlik ve geçerliliğinin olduğunun kabul edilmesi, çalışmanın sınırlılıkları arasında yer almaktadır.
  • Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Örgütsel sessizlik iklimi ve çalışan sessizlik davranışlarına ilişkin bir araştırma
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı / İşletme Bilim Dalı, 2017-04) Demir Uğur, Elif; Paksoy, Mahmut
    Örgütsel sessizlik konusunda son zamanlarda çalışmalarında sıklıkla yer bulmakta olan önemli bir olgudur. İş görenlerin sorumluluk alanı içerisinde yer alan, sorumluluk alanı ile ilişkide olan ya da faaliyet konularında veya işyerlerindeki diğer konulardaki faaliyetler ile ilgili fikirlerini, önerilerini, kaygılarını, düşüncelerini ve gelişim önerilerini dile getirmemeleri şeklinde sergiledikleri bu davranış durumu günümüzde yapılan araştırmalar ile örgütlerde tespiti zor olsa da sıklıkla gerçekleştiği tespit edilmiştir. Birçok farklı neden ile oluşabilecek örgütsel sessizliğin bir iklim haline dönüşmesi birçok iş faaliyetinde yapılması gereken, iş görenler tarafından tespit edilen ve sessizlik ikliminin etkisi ile dile getirilmeyen iyileştirmeleri, kararları ve iş geliştirme faaliyetlerinin yerine getirilmesini engelleyecek ya da geciktirecektir. Bu tezdeki araştırma, perakende sektörünün önde gelen kuruluşlarından birinin merkez birimlerinden birisinde yapılmıştır. Bu kapsamda, çalışmada iş görenlerin, kurumlarında, bölümlerinde ya da faaliyet alanlarında sessizlik iklimi algısı sorgulanmaktadır. Bununla paralel olarak çalışmada, sessizlik davranışının altında yatan eğilimin tespitine çalışılmıştır. Yapılmış olan çalışma sonuçlarına göre en yüksek ilişki üst yönetimin tutumu ile korku ve kendini korumaya dayalı sessizlik davranışı arasında ölçülmektedir. Tezdeki bir diğer belirgin sonuç ise çalışanların sessizlik davranışlarının artmasının, bölüm yöneticilerinin tutumu ile yüksek ilişki göstermesi olarak ortaya çıkmaktadır.
  • Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Psikolojik şiddet: İstanbul'da özel bir öğretim kurumu çalışanları üzerine yapılan araştırma
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı, 2017-06) Bıçakçı, Cem; Paksoy, Mahmut
    Bu tez çalışmasının amacı İstanbul'da özel bir öğretim kurumunda çalışan işgörenlerin psikolojik şiddet algılarının altı boyutunun (kendini göstermesi ve iletişimini engelleme, sosyal ilişkilerden yalıtma, saygınlığına saldırıda bulunma, yaşam kalitesine saldırıda bulunma, doğrudan sağlığına saldırıda bulunma, duygusal saldırıda bulunma) demografik veri değişkenleri üzerinden değerlendirilmesidir. Araştırma kapsamında İstanbul'da bir özel öğretim kurumunda anket çalışması gerçekleştirilmiştir. İşgörenlerin algıladıkları psikolojik şiddeti ölçmek için Körükçü ve diğerlerinin (2014) uyguladıkları Leymann'ın Uyarlanmış Psikolojik Şiddet Ölçeği kullanılmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışma beş ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde psikolojik şiddet kavramı, tarihsel gelişimi ve ilgili kavramlar incelenmiştir. İkinci bölümde psikolojik şiddetin nedenleri, üçüncü bölümde psikolojik şiddetin birey ve örgüt üzerindeki etkileri ve dördüncü bölümde ise psikolojik şiddetin sonuçları ve ilgili araştırmalar üzerinde durulmuştur. Araştırmanın son bölümünde psikolojik şiddet algısı üzerine bir araştırma çalışması yapılmıştır.Sonuç olarak araştırma yapılan özel öğretim kurumunda psikolojik şiddet düzeyinin az seviyede olduğu tespit edilmekle beraber boyutların demografik değişkenlere göre farklılıkları ölçümlenmiştir.