Mimarlık Fakültesi / Faculty of Architecture
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11413/13
Browse
Browsing Mimarlık Fakültesi / Faculty of Architecture by Rights "info:eu-repo/semantics/restrictedAccess"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Bahçelievler Millet Bahçesi Katılımcı Tasarım Uygulamasında Bir Aktör Olarak Üniversite: Katılım Merdiveni Üzerinden Bir Değerlendirme(Kare Publ., 2022) KÜÇÜKYAZICI, UFUK; OSKAY, BERKAY; TÖRE, EVRİM ÖZKAN; GÖKŞİN, ZEYNEP AYŞE; YAZICI, YASEMİN ERKAN; IAVARONE, AYŞENUR HİLAL; ŞEN, ŞEYDAKatılımcı tasarım süreçleri, toplumun her kesimi için yaşadıkları çevrenin tasarımı, geliştirilmesi ve dönüşümü üzerine karar alma sürecine dâhil olmalarına olanak tanıyan uygulamaları içermektedir. Yaratılan demokratik ortam içinde planlama ve tasarım aşamaları, profesyonel mimar, plancı ve tasarımcıların bilgi, beceri ve kaynaklarıyla yerel toplulukların bilgi, beceri ve kaynaklarının birleştirilmesi yoluyla gerçekleştirilmektedir. Katılımcı süreçlerde farklı aktörlerin etkileşimi açısından çok boyutlu bir yapılanma oluşmakta, gerçek katılımın sağlanabilmesi için üniversitelerin tarafsız aktörler olarak önemli bir rolü bulunmaktadır. Katılımcı tasarım süreçlerini açıklayan merdiven metaforları bu süreçte yer alan paydaşların rollerini ve katılımın hangi durumlarda ortaya çıktığını aşamalarıyla tanımlamaktadır. Söz konusu katılım merdivenleri hem farklı coğrafyalarda, farklı ölçek ve kapsamdaki pratikleri içermekte hem de toplulukların sözde katılım ile gerçek katılım arasında geniş bir yelpazedeki deneyimlerini basamak basamak sunarak tartışmaya ve değerlendirmeye açmaktadır. Türkiye’nin özgün koşulları tasarım ve planlamada katılımcı süreçlere de kuşkusuz yansımakta, yerel koşullar bazında katılımcı tasarım açısından da farklı yaklaşımlar ortaya çıkmaktadır. Son yıllarda Türkiye’de üniversitelerin tarafsız aktörler olarak yer aldıkları katılımcı tasarım uygulamaları görülmektedir. Ancak, formel eğitim kapsamında yürütülen katılımcı uygulamalar açısından deneyim zemininin yeterince güçlü olmadığı gözlenmektedir. Bu bağlamda, İstanbul Kültür Üniversitesi Mimarlık Bölümü ve Bahçelievler Belediyesi iş birliğinde Bahçelievler Millet Bahçesi’nin katılımcı bir süreç ile yeniden tasarlanmasına yönelik bir uygulama gerçekleştirilmiş ve bulgular, katılım merdiveni yardımıyla değerlendirilmiştir. Üç dönemde tamamlanan bu çalışmada belediyenin çekinceleri ve pandemi sebebiyle katılım basamakları açısından katılımsızlık ve sözde katılım arasında kalan bir uygulama ortaya çıkmıştır.Publication Biçimin Serüveni(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2012) Aksoy, MüfidePublication Design Tactics for Enhancing the Adaptability of Primary and Middle Schools to the New Needs of Postpandemic Reuse(Emerald Group Publishing Ltd., 2021) Sen Bayram, Asena Kumsal; Alaçam, Sema; GÜZELCİ, HANDAN; Akkuyu, Elif Işık; Sencan, İnanç; GÜZELCİ, ORKAN ZEYNELPurpose - The aim of this study is to present design tactics (DTs) for supporting the adaptability of existing primary and middle school buildings into the emerging needs of coronavirus disease 2019 (COVID-19). The study introduces a novel algorithmic model for postoccupancy evaluation of the existing school buildings and provides solutions to enhance the adaptability of these buildings. Design/methodology/approach - This study employs the DTs defined by the authors, integration of DTs to the algorithmic model and tests the usability of the proposed model in the selected sample set. The sample set consists of four primary and middle school buildings with different architectural qualities. The degrees of flexibility of the existing sample set are evaluated depending on the outcomes of the implementation. Findings - The degrees of flexibility are achieved as a result of execution of the algorithmic model for each selected school building. Initial results of the case studies show that the flexibility of a school building is highly related to affordances and design decisions of the plan layout which were considered in the initial phases of the design process. Architectural qualities such as open plan and having sufficient voids in the interior and exterior space become prominent factors for ensuring flexibility. Originality/value - Developing a systematic approach to the adaptation problem of primary and middle school buildings to postpandemic reuse is a novel research topic. Apart from this contextual originality, the proposed taxonomy for postpandemic reuse in terms of three levels of adaptation is a new conceptual framework. Moreover, the proposPublication “Gettolaşma” Söylemi Bağlamında Sosyo-Mekânsal Sürgün Yerleri(ADAMOR Araştırma Danışmanlık Medya Organizasyon Yayıncılık Ltd. Şti., 2019) GÜLTEKİN, ASİYE AKGÜNEkonomik, kültürel, sosyal ve politik süreçlerin kent mekânındaki izdüşümü olarak mekânsal dışlama ve kentsel eşitsizliklerin ortaya çıktığı görülmektedir. Bu bağlamda kent peyzajında ortaya çıkan kümelenmeler, 1970 sonrası gelişmiş ülkelerde görülen kentsel hareketler ve aktörler arasındaki ilişkilerin kentsel eşitsizlikleri nasıl tetiklediği sorusu önem kazanmaktadır. Kentsel sosyo-mekânsal kapanma ya da inziva biçimleri olarak getto ve banliyölerin yapısal ve işlevsel farklılıklarının altının çizildiği; bu tiplerin aynılaştırılmaya çalışılan söylemlerinin arka planında neler olacağı yönündeki tartışmayı içeren çalışmada bir dizi politik ve medya söylemlerine yer verildi. Sömürge sonrası dünya kentlerinde ileri marjinalliğin mekânları olarak genel kabul gören, şiddet ile yaftalanan, heterojen demografinin emek piyasasından dışlandığı, sistemle sorunlu ilişkisinin tanımlandığı sürgün yerleri kentsel bir oluşum olarak apaçık karşımızda durmaktadır. Gettolaşan Avrupa söylemlerine, Wacquant’ın değerlendirmeleri paralelinde bakan bu yazının temel endişesi; mekânın sosyal boyutu ve topluluk üzerindeki etkilerini anlamaya yöneliktir. Getto, hipergetto, antigetto kavramları arasındaki farkların neler olduğuna ilişkin tartışma La Haine filmi okuması üzerinden yürütüldü. Bu metnin ortaya çıkışındaki süreçte Fransa’da yaşanan “sarı yelek” protestolarının ekonomik, kültürel ve sosyo-mekânsal bagajlarını deşmek düşüncesi yer alır. Mekânsal dışlamanın etno-ırksal, sınıfsal formlarının arkasındaki ilişkiler ağının haritasının çıkartılması; bu çalışmanın hedefini oluşturmaktadır.Publication A Pedagogical Model to Integrate Computational Thinking Logic to First Year Design Studio(IGI Global, 2021) ÇETİNEL, MELTEM; GÜZELCİ, ORKAN ZEYNELToday, computational thinking and computational design approaches transform almost all stages of architectural practice and education. In this context, since students are most likely to encounter computers, in this study, the approach of teaching students computational design logic is adopted instead of teaching how to use computers only as a drafting or representation tool. This study focuses on developing a pedagogical model that aims to teach computational thinking logic and analog computing through a design process. The proposed model consists of four modules as follows: abstraction of music and text (Module 1), decomposition of buildings (Module 2), analysis of body-space (Module 3), design of a space by the help of spatial patterns (Module 4). The proposed model is applied to first-year students in Interior Design Studio in the 2019-2020 fall semester. As a result of Module 4, students designed both anticipated and unanticipated spaces in an algorithmic way.Publication Student and Tutor Perceptions of the Pedagogical Potential and Challenges of Design Jury as an Assessment Method(Sage Publications Ltd., 2022) Yorgancıoğlu, Derya; Tunalı, Sevinç; ÇETİNEL, MELTEMThis article examines the pedagogical potential and challenges of the design jury as an assessment method from the perceptions of the tutor/jury member and the design students. It aims to gain an understanding of the factors that create opportunities for, and barriers to, the promotion of learning in the design jury. It inquires the possible contributions of the jury into formative evaluation processes in design education. The results show that (1) the communication modalities, and (2) the evaluation criteria influence the way tutors and students perceive design jury as a pedagogical method. While the hierarchy between the jury member and the student creates a barrier to constructive feedback, a balance between formative and summative evaluations is essential in the design jury. Transparency of evaluation criteria decreases design students' concern for grade. The design jury could also serve for formative evaluation. A student-centred approach to design jury engenders experiences of deep learning.Publication Temalı Konut Projelerinde Kullanılan Reklam Dilinin Kent Yaşamındaki Postmodern Göstergeleri(ADAMOR Araştırma Danışmanlık Medya Organizasyon Yayıncılık Ltd. Şti., 2020) Karabağ, Çiğdem; HASGÜL, ESİNKent ve kent nosyonu, postmodern tüketim kültürünün etkisi ile oluşan toplumsal örüntüler çerçevesinde, bu üslubu yansıtan temalı mekânlara dönüş(türül)mektedir. Postmodernizm karakterini sergileme çabası içinde kurgulanan mimari yapılanmalar, gösterge ve imajlarla bireye gerçekdışı bir yaşamın anahtarını sunmaktadır. Alman felsefeci Walter Benjamin, kapitalizmin reklam gibi dinamikleri kullanarak her türlü imgeyi kendi içine alma ve dönüştürebilme durumunu “imgeleri çalmak” olarak tanımlamaktadır. Postmodern kentteki yaşam anlayışı artık “hipergerçeklik” kavramı üzerinden temalı konut projeleri adı altında işleyen bir model kurgulamaktadır. Yapay ortamlarda kurulu kopyala-yapıştır inşası ile gerçekleşen yeni kent parçaları; Baudrillard’ın rasyonel gerçekliğin yerini sentetik gerçekliğin alması olarak adlandırdığı ”simülakr” kavramıyla ilişkilenmektedir. Bu doğrultuda çalışma kapsamında; 2000-2020 yılları arasında yazılı ve görsel medyada yayınlanan, reklam tanıtımlarında tema içeriği olan ve İstanbul kenti özelindeki çoklu konut üretimleri incelenmektedir. Projeler konut proje görselleri, reklam metinleri ve tanıtım filmleri üzerinden seçimler yapılarak söylem analizi yöntemiyle değerlendirilmektedir. Böylelikle, postmodern tüketim kültürünün mimari üslubu eklektik bir anlayış ile çevreleyen reklam dilinin yansımaları ve yeni yaşam kültürünün göstergeleri ortaya koyulmuştur.Publication Transformation of Home Environments in Pandemic: the Concept of “Life Fits Into Room” in the New Normal(Emerald Group Holdings Ltd., 2022) BİRER, EMEL; HASGÜL, ESİN; CAN, ERENPurpose: Pandemic process has led re-questioning home environments within adaptations of new activities inside due to the restriction of outdoor usage. This paper aims to reveal spatial transformations carried out through the time spent at home during the COVID-19 pandemic. Design/methodology/approach: A qualitative study is carried out based on Garfinkel’s (1961) ethnomethodology method (documentary method of interpretation). Analysis focused on the first month of pandemic in which urgent adaptations and solutions produced at home, and the situation in last two weeks of pandemic is analyzed within a control group and comparisons were made. Perec’s (1974) statement of “a user's manual” is used as a checklist of time-space-activity observations proposed on “mondayness, tuesdayness, wednesdayness, thursdayness, fridayness, saturdayness and sundayness.” Instead of daily period, activities performed on a weekly scale were recorded and time-dependent shifts of functions were revealed. Findings: Findings introduced new discussion topics to examine dwelling spaces in “new normal.” Comparisons indicate that hypothesis of gathering all activities in room in terms of “life fits into room” concept is directed through rapid spatial behaviors in daily life as primary adaptation. Research limitations/implications: Although pandemic process continues after study, analysis of first four weeks are accepted as the period of rapid change and compared by last two weeks of pandemic. Originality/value: Pandemic indicators proposed in study brings along that there is little information on the subject in literature. Socio-spatial findings address the examinations of spatial transformations into pandemic adaptation. © 2021, Emerald Publishing Limited.Publication Vernacular Rural Heritage in Turkey: An Intuitional Overview for a New Living Experience(Emerald Group Publishing Ltd., 2021) HASGÜL, ESİN; Olgun, İnci; Karakoç, ErhanPurpose – The purpose of this paper is to emphasize passive energy refurbishment of vernacular building heritages and propose new application principles of sustainability from these vernacular heritages into contemporary architecture. Design/methodology/approach – This paper is based on a research project (The Creation of a Prototype Project within the Application of Traditional Methods in Kastamonu, Kure Rural Settlements, 2017), through €which vernacular architecture examples were analyzed, projecting for future interpretations for rural environments. Defining vernacular rural design principles is centrally important for the purposes of thisproject. As a case study from the Black Sea Region in Turkey, this example is investigated, and the outcomes of the analysis are used to reproduce in contemporary architectural terms the energy efficiency and rural patterns of the flexible rural house experience. Findings – The research provides design principles for developing a new living experience in rural environments. The overall planning and architectural analysis are made in five neighborhoods in Kure, and € three of unique vernacular architecture examples are chosen according to several criteria defined in “Kastamonu-Kure Ersizlerdere Village Design Guideline Project, 2014 € ” to get the optimum data. Materials, orientation, form, spatial organization and building’s indoor-outdoor relationship were analyzed by Autodesk’s “Ecotect Analysis” simulation program. Practical implications – Results of the proposed design principles of rural housing will be useful for new housing interpretations related to better rural development. Originality/value – While defining energy efficiency criteria of vernacular itself, the results of this paper suggest new local solutions to ecological building design and engage with critical regionalism principles referring to the potentials of what traditional dwellings can teach contemporary design.