Publication: Mekansal Deneyimin İlk Yıl Mimarlık Öğrencilerinin Tasarımları Üzerindeki Etkileri
Program
Authors
Erkan Yazıcı, Yasemin
Erdoğan, Meral
Advisor
Date
Language
Type
Publisher:
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Mimari tasarım sürecinde tasarımcılar, tasarım problemlerinin çözümlerine
ulaşmak için çoğu zaman geçmiş deneyimlerine başvurmaktadır.
Geçmiş mekansal deneyimlerden çağrılan bilgiler,
yeni karşılaşılan tasarım probleminin çözümünde kullanılacak kavramsal
çerçevenin oluşturulmasında önemli rol oynamaktadır. Söz
konusu bilgiler, benzer bir tasarım probleminin çözümüne ulaşmakta
kullanılan yöntemler ve çözümlerin belli yönleri ile ilgili olabilmektedir.
Ancak hatırlanan bilgiler her zaman eldeki problemin
çözümü için uygun olmayabilmektedir. Bundan dolayı, mekansal
deneyimlerden elde edilen bilgilerin, özellikle deneyimsiz tasarımcıların
tasarım süreçleri üzerinde tasarımda sabitlenme gibi olumsuz
etkileri görülebilmektedir. Bu çalışmada, ilk yıl mimarlık öğrencilerinin
katıldığı ve mekansal deneyimlerden elde edilen bilgilerin
tasarım üzerinde yaratabileceği olumsuz etkileri ortaya çıkarmayı
amaçlayan deneysel bir çalışmanın sonuçları bildirilmektedir.
Designers often call on their past experiences in order to solve new design problems. Information recalled from the memories of past spatial experiences play an important role in the establishment of the framework to be used when solving the current design problem. However, recalled information may be related to methods or certain aspects of the previous solutions of similar design problems which may not always be appropriate to the problem at hand. Therefore, such remembered spatial experiences may have adverse effects on the design process, for instance in the form of design fixation, a difficulty which may be more pronounced for inexperienced designers. This paper reports the findings of an experimental study which was devised to expose the possible adverse effects of previous spatial experiences on the designs of first year architecture students.
Designers often call on their past experiences in order to solve new design problems. Information recalled from the memories of past spatial experiences play an important role in the establishment of the framework to be used when solving the current design problem. However, recalled information may be related to methods or certain aspects of the previous solutions of similar design problems which may not always be appropriate to the problem at hand. Therefore, such remembered spatial experiences may have adverse effects on the design process, for instance in the form of design fixation, a difficulty which may be more pronounced for inexperienced designers. This paper reports the findings of an experimental study which was devised to expose the possible adverse effects of previous spatial experiences on the designs of first year architecture students.