Publication: 2,5-5 Yaş Arası Çocuklarda Türkçe Edinimlerin Biçimsözdizimsel Çözümlemeleri
dc.contributor.advisor | Hacı Ömer Karpuz | |
dc.contributor.author | GÜVENEK, EMİNE SERAP | |
dc.date.accessioned | 2023-09-21T07:38:58Z | |
dc.date.available | 2023-09-21T07:38:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description | ▪ Doktora tezi. | |
dc.description.abstract | Bu tezde 2,5-5 yaş arası çocukların Türkçe edinimlerinin biçimsözdizimsel incelemesi yapılmaya çalışılmıştır. Örneklemde Edirne ili içerisindeki altı kreş ve gündüz bakımevi ve yakın çevredeki çocuklardan seçilen 151 çocuktan derlenen veriler kullanılmıştır. Tez metni Giriş ve üç ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tezin konusu, amacı, araştırma soruları ile tezin evreni ve örneklemi açıklanmış, veri toplama yöntemi ve tezin değişkenlerine değinilmiştir. Birinci ana bölümde çocuğun gelişim ilkeleri ve dönemleri, çocukta dilin oluşum aşamaları ve sözcük öğrenme yöntemleri yer almaktadır. İkinci ana bölümde dil-düşünce gerçekliği, somut ve soyut algı açıklandıktan sonra çocuklardaki birtakım gramatikal özelliklere ayrıntılı olarak yer verilmiştir. Son bölüm olan üçüncü kısımda ise Türkçenin öbek yapısı, cümlenin derin ve yüzey yapısı, cümle çözümleme yöntemleri açıklanmış ve sonrasında örneklem metninden seçilen örnekler ışığında çocuklardan elde edilen cümleler biçimsözdizimsel bir yöntemle analiz edilmiştir. Değerlendirme kısmında ise, 2,5-5 yaş arasında ana dilleri Türkçe olan çocuklarda dilin ulamsal gerçekliği ve tüm aşamaları parçadan bütüne dil bilimsel metotlarla; çocuklardaki dilsel kullanımlar yaş aralığına göre tasnif edilmiş ve yaşsal farklılıklar üzerinden karşılaştırmalı olarak elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Örneklem metnindeki niceliksel veriler maddeler şeklinde verilmiş, tespitler istatistiklerle desteklenmiştir. Sonuç bölümünde kelimelerin oluşumu, morfolojik yapıların ilerleme aşaması ve sıklığı, son olarak da kullanılan sentaks yapıları biçimsözdizimsel bir çözümleme ile ortaya konularak varılan sonuçlar, 21 madde altında değerlendirilmiştir. | |
dc.identifier.tezno | 711332 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11413/8763 | |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | İstanbul Kültür Üniversitesi | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Dil Edinimi | |
dc.subject | Çocuk Dili | |
dc.subject | Morfoloji | |
dc.subject | Sentaks | |
dc.subject | Biçimsözdizimsel Çözümleme | |
dc.title | 2,5-5 Yaş Arası Çocuklarda Türkçe Edinimlerin Biçimsözdizimsel Çözümlemeleri | tr |
dc.title.alternative | Morphosyntactic Analysis of Turki̇sh Acquisitions in Children Aged 2,5-5 | en |
dc.type | doctoralThesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.journal.endpage | 252 | |
local.journal.startpage | 1 |