Publication: Covid-19 Pandemisinde Sosyal Medya Kullanımındaki Değişim Ve Dijital Pazarlama İlişkisi Üzerine Bir Analiz
Loading...
Date
2021
Authors
Çetiner, Emine Müge
Özer, Anıl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
İlk kez Çin’in Wuhan kentinde başlayan yeni koronavirüs (Covid-19) salgını, kısa sürede tüm dünyaya yayılmış ve Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından da pandemi olarak ilan edilmiştir. Pandemi bağlamında bulaşıcılığın azalması için devletler ve yönetimler yeni düzenlemeler yapmışlardır. Pandemi ile sosyal hayatın sekteye uğraması, sosyal ve kültürel davranışların değişmesine yol açmıştır. Bu değişimler ve sosyal dolaşımların kısıtlanması nedeni ile de kuruluş, kurum ve ülkelerin ekonomileri hasar görmüştür. Bu süreç içerisinde yaşanan olaylar, bazı alışkanlıkların değişmesine ve yeni alışkanlıklar kazanılmasına yol açmıştır.
Bu makalede, dijital pazarlama ve sosyal medya kullanım alışkanlığının değişimi 2019 ve 2020 yılları özelinde incelenmiştir. Değişen sosyal medya kullanıcı sayıları, sosyal medya platformları bazında irdelenmiştir. 2020 yılında pandemi etkisi ile insanların sosyal medya platformlarında daha fazla zaman geçirdiği, buna bağlı olarak kullanıcı sayısının arttığı anlaşılmıştır. Böylece sosyal medya platformlarının ve dijital pazarlamanın nasıl etkileneceği ve gelecekteki durumlarıyla ilgili kısa bir perspektif ortaya konmuştur. Buna göre, dijital platformların, işletmeler açısından önemli bir platform olma eğiliminin hızla arttığı ve önemli bir pazarlama tekniği olarak gelişmekte olduğu sonucuna varılmıştır.
The new coronavirus (Covid-19) epidemic, which started in Wuhan, China for the first time, spread all over the world in a short time and was declared as a pandemic by the World Health Organization (WHO). In the context of pandemic, states and administrations have made new regulations to reduce contagiousness. The disruption of social life due to the pandemic has led to changes in social and cultural behavior. Due to these changes and the restriction of social movements, the economies of organizations, institutions and countries were damaged. The events that took place during this period caused some habits to change and new habits to be acquired. In this article, the change in digital marketing and social media usage habits is examined in 2019 and 2020. The changing numbers of social media users are examined on the basis of social media platforms. In 2020, it has been understood that people spend more time on social media platforms with the effect of the pandemic, and the number of users has increased accordingly. Thus, a brief perspective on how social media platforms and digital marketing will be affected and their future situation has been presented. Accordingly, it has been concluded that the tendency of digital platforms to be an important platform for businesses is rapidly increasing and is developing as an important marketing technique.
The new coronavirus (Covid-19) epidemic, which started in Wuhan, China for the first time, spread all over the world in a short time and was declared as a pandemic by the World Health Organization (WHO). In the context of pandemic, states and administrations have made new regulations to reduce contagiousness. The disruption of social life due to the pandemic has led to changes in social and cultural behavior. Due to these changes and the restriction of social movements, the economies of organizations, institutions and countries were damaged. The events that took place during this period caused some habits to change and new habits to be acquired. In this article, the change in digital marketing and social media usage habits is examined in 2019 and 2020. The changing numbers of social media users are examined on the basis of social media platforms. In 2020, it has been understood that people spend more time on social media platforms with the effect of the pandemic, and the number of users has increased accordingly. Thus, a brief perspective on how social media platforms and digital marketing will be affected and their future situation has been presented. Accordingly, it has been concluded that the tendency of digital platforms to be an important platform for businesses is rapidly increasing and is developing as an important marketing technique.
Description
Keywords
Covid-19, Sosyal medya, Pazarlama, Dijital pazarlama, Covid-19, Social media, Marketing, Digital marketing, M30, 030, L86