İşletme Bölümü / Department of Business Administration

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/6793

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 155
  • Publication
    Historical Development of SHRM: Bibliometric Analysis of SHRM Based on Web of Science
    (UUM Press | Universiti Utara Malaysia, 2024) Gürol, Yonca; SARP, PINAR; Atilla, Muhammet; Yeke, Selçuk; Binici, Ceylan Merve
    In the study, 2,220 articles related to the concept of Strategic Human Resources Management (SHRM) published in the period of 19802020 and included in the SCI, SSCI and ESCI citation indexes were examined bibliometrically on the Web of Science database using the VOSviewer software. The purpose of the study is to essentially evaluate the studies conducted with the concept of SHRM and provide foresight for future studies. In this context, in order to evaluate the publications in the study, the changes in the number of publications in the publication volume in the field were discussed, the developments in the field, the trends in the subject headings, the countries and institutions that make the strongest contribution to the literature, the field and the most cited ones in the field were examined. The results indicated that the number of studies on the concept of strategic human resources increased in the 2000s. The acceleration in the number of studies is noteworthy, especially in 2015 and after. It is seen that frequently used keywords in the field of strategic human resources are strategy, strategic management, human resource, and performance. Other keywords with high connection strength are listed as human capital, knowledge management, strategic management, dynamic capabilities, high-performance work system and HR development. It is recommended that future researchers should carry out empirical and conceptual studies on the reasons for the differences in the number of studies published by countries in the field of SHRM and their level of interest in the field.
  • Publication
    Müşteri İlişkilerinde İletişimin Rolü
    (Marmara Üniversitesi, 2007) YOLAÇ, GÖKHAN
    Özet: Son yıllarda pazar koşullarında meydana gelen değişimler, rekabetin ve alternatif arz kaynaklarının artması işletmeleri müşteri odaklı bir yaklaşıma sahip olmaya zorlamıştır. Müşteri hizmetleri mamulün kalitesinden, kullanıma uygunluğundan ve dağıtım hızından daha önemlidir. Pazarlamayla uğraşanlar müşterileriyle iyi ilişkiler oluşturmak ve bu ilişkileri devam ettirmek zorundadır. Bu çerçevede işletmeler değişen müşteri istek, ihtiyaç ve arzularına odaklanmalıdır. Müşteri ilişkileri anlayışı hızla değişen müşteri tercihleri teknoloji, mamulün hayat süresinin kısalması ve dış rekabetin arttığı günümüz pazarlamasında kaçınılmazdır. Bunun ötesinde müşteri şikayetlerini gerekli şekilde gidermek, iyi müşteri ilişkilerinin önemli bir parçasıdır. İşletmeler müşterilere şikayetlerini ve memnuniyetlerini dile getirmelerine fırsat vermelidir. Müşteri şikayetlerini dikkate almak işletmeler için hatalara ilişkin bir uyarı niteliğindedir. Bu nedenle işletmeler müşteri ilişkilerine sahip olmanın önemini anlamalı ve bu yaklaşımı etkin biçimde kullanmalıdır.
  • Publication
    Banka Sermaye Yeterliliği: Basel II Standartlarının Bir Türk Bankasına Uygulanması
    (Cahit Aydemir, 2005) Teker, Suat; BOLGÜN, K. EVREN; Akçay, M. Barış
    1988 tarihli Basel I Uzlaşısı, bankacılık sektöründeki ilk sermaye standardını oluşturmuştur. Ancak bu Uzlaşı, yayımlandığı ilk günden itibaren eksiklikleri nedeniyle eleştirilmeye başlanmıştır. Bu eksikliklerin giderilmesi amacıyla, yeni bir bankacılık sermaye standartları taslağı Basel Komitesi tarafından 1999 yılında tartışılmaya açılmıştır. Basel II olarak da bilinen bu taslak, yeni bankacılık sermaye standartları olarak 26 Haziran 2004 tarihinde Basel Komitesi tarafından internet üzerinden yayınlanmıştır. Bu çalışma, bir Türk Bankasının 2002 ve 2003 yıllarına ait detaylı gerçek portföy verilerini kullanıp, Basel II standarlarında belirtilen kredi, piyasa ve operasyonel risklerini farklı yöntemlerle ölçerek, ele alınan bankanın sermaye yeterliliği oranı üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Elde edilen ampirik bulgular, Basel II standartları uygulamasının incelenen Türk Bankasının sermaye yeterliliği oranını önemli ölçüde düşüreceğini işaret etmektedir.
  • Publication
    Firmaların Başarı Kriterlerinin Tanımlanması ve Çalışanların Memnuniyeti Kriterinin Bulanık Mantık Yöntemi İle Ölçülmesi
    (Necip Şimşek, 2005) ERİK, DİLEK
    Bu makalede şirketlerin başarılı olabilmeleri için hangi noktalara dikkat etmeleri gerektiği irdelenmiş ve beş ana kriter üzerinde durulmuştur: Çalışanların memnuniyeti, müşterilerin memnuniyeti, stratejik planlama, toplum üzerindeki etki ve finansal sonuçlar. Basan kriterlerinin ölçümü bulanık mantık yöntemi ile yapılmıştır. Yöntemi uygularken her ana kriter hiyerarşik olarak alt kriterlere bölünmüştür. Bir ağaç diyagramı ile gösterilen bu hiyerarşik açılımın en altındaki noktalar için anketler düzenlenmiştir. Bir tekstil firmasında yapılan anket çalışması ile alınan sonuçlar bulanık mantık yöntemi ile ölçülmüş ve firmanın mevcut durumu tespit edilmiştir. Sonuç matrisinde düşük bulunan değerlerin nereden kaynaklandığının ve bu değerleri etkileyen alt kriterlerin neler olduğunun bulunması için duyarlılık analizi yapılmıştır.
  • Publication
    Stokastik Trendin Lokal Polinomal Yaklaşım ve Üstel Düzgünleştirme ile Bulunmasında Hata Kareleri Ortalamasının Karşılaştırılması
    (Marmara Üniversitesi, 2004) ÇAĞLAR, HATİCE NAZAN; ÇAĞLAR, SÜLEYMAN HİKMET
    Üstel düzgünleştirme modelleri stokastik trendin elde edilmesinde kullanılan en temel yöntemdir. Düzgünleştirme problemlerinde kullanılabilecek alternatif bir yöntemde Lokal Polinomal yaklaşımdır. Bizim çalışmamızda Lokal polinomlarda ağırlık fonksiyonu olarak Kernel fonksiyonları kullanılmıştır. Özellikle son yıllarda bu alanda yapılan bilimsel çalışmalarda Kernel fonksiyonları çok geniş yer tutmaktadır. Yapılan bu çalışmada Üstel düzgünleştirme ve Lokal Polinomal yaklaşım modelleri için hata kareleri ortalaması (HKO) karşılaştırılarak en uygun yöntem belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla stokastik trend Türkiye’deki altın fiyatları kullanılarak her iki yöntem için bulunmuş ve HKO lar hesaplanmıştır. Ayrıca üstel düzgünleştirmeyi sağlayan otlar için HKO lar araştırılmıştır.
  • Publication
    Türkiye'de Ağırlıklı Olarak Gıda Maddeleri Satan Zincir Marketlerin İnternette Pazarlama Faaliyetlerine Yönelik Bir Araştırma
    (Marmara Üniversitesi, 2003) DENİZ, RECEP BAKİ
    İşletmelerin faaliyetlerinde elektronik cihazların kullanımı uzun bir sureden beri söz konusu olmakla birlikte, internetin kullanımı ile birlikte tüketici değerinin artırılmasında ve yenilik yaratmada büyük bir çığır açıldığı görülmektedir. İnternet, gerek tüketiciler, gerekse üreticiler için önemli fırsatlar sunmaktadır. Tüketiciler açısından ürün ve hizmetlere ilişkin olarak fiyat ,kalite, satış sonrası servisler vb. konularda çok geniş bir karşılaştırma olanağı sağlarken, işletmeler açısından ise, yeni pazarlara kolayca ulaşabilme, daha büyük rakiplerle daha kolay rekabet edebilme gibi avantajları beraberinde getirmektedir. Sağladığı avantajlar nedeniyle internette alışveriş, gerek üreticiler ve gerekse tüketiciler için giderek daha fazla tercih edilmekte ve özellikle internette perakende satışların da yaygınlığını sürekli artırdığı görülmektedir. Bu araştırmada, perakendecilik, internette perakendecilik kavramları ile dünyada ve Türkiye’ de zincir mağazacılık faaliyetleri incelenerek, ülkemizde ağırlıklı olarak gıda maddeleri satan zincir mağazaların web siteleri analiz edilmiş ve internette satış faaliyetleri irdelenmiştir.
  • Publication
    Ortak Girişim Stratejisi ile Global Pazarlara Giriş
    (Marmara Üniversitesi, 2002) DENİZ, RECEP BAKİ
    There is no denying that international markets present a challenging and steadily growing opportunity for global expansion of the business base. One of the most significant developments in business practice in recent years has been the raped growth of international activities. The major considerations associated with entry into foreign locations are: direct exporting, indirect exporting, Licence, franchising, joint ventures and direct investment. This paper covers joint venture strategy with its advantages and disadvantages, in addition to emphasizing the factors for making a joint venture successful.
  • Item
    10. KOBİ’ler ve Verimlilik Kongresi Bildiriler Kitabı, (Özet/Tam Metin)
    (İstanbul Kültür Üniversitesi, 2023) Kolektif; ed., Emine Müge Çetiner; ed., Andaç Toksoy; ed., Tuğçe Kumral Yürek
  • Publication
    Digital Maturity Models: A Holistic Framework for Digital Transformation
    (IGI Global, 2023) YILMAZ, KEMAL ÖZKAN
    This chapter aims to create a general framework on digital maturity models and reveal the highlights of the commonly used components of digital maturity models. The emphasis will be more on detailing human-related fundamental aspects of digital maturity models rather than the technological ones. Considering the incrementally increasing options to reach collaboration technologies and swift deployment of them to different sectors, the main challenge still remains as to manage the psychological asset related parts. Although technology is generally perceived as mechanical, whose boundaries can be drawn, tasks to be assigned can be defined; the technological elements within the concept of digital maturity also intersects with the human-related dimensions of digital transformation. The study aims to advise a systematic approach by offering a theoretical framework to manage human-related factors in a digital transformation journey with an inclusive perspective positioning technology as the core medium provider and contributes to the theoretical background in the field of study.
  • Publication
    To Operate or Not to Operate? Reconstructive Surgical Burden and Quality of Life of Pediatric Patients with Facial Differences
    (Sage Publications Inc., 2023) Modi, Rishi N.; Blum, Jessica D.; ATASEVEN, BURÇİN; Belza, Caitlyn C.; Montes, Edna; Leung, Karen L.; Zaldana-Flynn, Michelle; Rapoport, Chelsea S.; Choi, Alyssa K.; Ewing, Emily; Malcarne, Vanessa L.; Gosman, Amanda A.
    Objective: The Craniofacial Condition Quality of Life Scale (CFC-QoL) was used to evaluate the relationship between surgical burden and quality of life (QoL) Design: Patient-parent dyads completed the CFC-QoL which queries the following QoL domains: Bullying, Peer Problems, Psychological Impact, Family Support, Appearance Satisfaction, and Desire for Appearance Change. Stepwise multivariate linear regressions were performed for each QoL domain. Setting: Urban tertiary care center Patients, participants: Pediatric patients with facial differences, and their parents. Intervention: Survey study Main Outcome Measure(s): Demographic, diagnostic, and surgical characteristics were collected. Surgical burden was calculated as the standard deviation from the mean number of surgeries per diagnostic cohort. Result: Patients (N = 168) were majority female (57.1%) and Hispanic (64.3%). Diagnoses were cleft lip and/or palate (CLP,n = 99) or other craniofacial conditions (CFC,n = 69). Average patient age was 2.3 +/- 5.6 years at first reconstructive surgery and 12.3 +/- 3.4 years at study enrollment. Patients received an average of 4.3 +/- 4.1 reconstructive surgeries. Worse Bullying was associated with higher surgical burden. Worse Peer Problems was associated with higher surgical burden, but only for children with non-CLP CFCs. Worse Family Support was associated with CFC diagnosis, female sex, and higher surgical burden. Worse Psychological Impact was associated with higher surgical burden. Worse Appearance Satisfaction was associated with younger age and with lower surgical burden. Greater Desire for Appearance Change was associated with older age, higher surgical burden, CLP diagnosis, female sex, and non-Hispanic ethnicity. Socioeconomic status did not predict QoL per patient self- or parent-proxy report. Conclusions: Higher surgical burden was associated with worse QoL outcomes in multiple domains.
  • Publication
    Sürdürülebilirlik Bağlamında Dijital Miras Kavramı
    (Süleyman Demirel Üniversitesi, 2022) DEVECİYAN, MERİ TAKSİ; Alay, Hazal Koray
    Yaşanan teknolojik gelişmelerle birlikte internetin, günlük yaşamın vazgeçilmez bir unsuru olması geride bıraktığımız ayak izlerini giderek dijitalleştirmektedir. Bu bağlamda, öldüğümüzde “Dijital varlıklarımıza ne olacak?” sorusu giderek daha önemli hale gelmektedir. Dijital varlıkların yönetimi ile anlamlılık kazanan bu konu, dijital miras kavramını ortaya çıkarmıştır. Özellikle yerli yazında çok az çalışılmış olan, uluslararası yazında ise hukuki, tarihsel boyutu ile ağırlıklı yer bulmuş olan dijital miras kavramını incelemek alan yazına katkı sunmak açısından önem arz etmektedir. Dijital miras, dijitalleşmenin bir sonucu olarak hayatımıza giren, dijital ortamda somut ve soyut malvarlıklarının (alan adları, sosyal medya hesapları vb.), kişinin ölümünden sonra saklanması, depolanması, varislere devrini de içeren bir kavramdır. Dijital miras konusunun anlaşılır kılınması için, nitel araştırma yöntemlerinden ikincil kaynak taraması yapılarak konuya yönelik farkındalık oluşturmak araştırmanın birincil amacıdır. Ayrıca dijital miras kavramını sürdürülebilirlik yönetimi bağlamında ele alarak stratejik yönetime dair birtakım çıkarımlarda bulunmak, bu alanda çalışmak isteyen akademisyenlere de yol gösterici olmak amaçlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, sürdürülebilir dijital miras konusunun ulusal ve uluslararası alan yazında bu bağlamda ele alınmadığı, dijital mirasa yönelik ulusal yazında oldukça az çalışma olduğu, yapılan çalışmaların odak noktasının yasal düzenlemelere yönelik olduğu tespit edilmiştir.
  • Publication
    Dijital Dönüşümün İş Modelleri Üzerindeki Etkisi
    (Marmara Üniversitesi, 2022) UĞUR, AYÇA; ATASEVEN, BURÇİN
    Teknolojik danışmanlık firması Performance Improvement Partners (2021)’in yayımladığı verilere göre günümüzde tüketicilerin %95'i ev alırken dijital kaynakları kullanmakta ve %84'ü Internet bankacılığını tercih etmektedir, bu sonuçlar bize insanların davranışlarını etkileyen teknolojik süreçlerin hızını göstermektedir. Bu konunun önemini kavrayan ve dijital dönüşümün zorunlu olduğunu anlayan işletmeler, dijital dönüşümün bir sonucu olarak yeni iş modelleri geliştirme ihtiyacının farkındadırlar. Bu çalışmanın amacı, dijital dönüşümün ve yeni iş modellerinin kavramsal olarak ne olduğunu çözmek yerine, doğru dijital dönüşüm sürecinden geçerek başarılı yeni iş modeli geliştiren uygulama örnekleri ile işletmelerde dijital dönüşümün aracılık ettiği yeni iş modellerinin yansımalarını ortaya koymaktır. Dijital dönüşümün yeni iş modelleri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak için ilk olarak dijital dönüşüm ve yeni iş modelleri ile ilgili nicel ve nitel çalışmalar araştırılarak, sentezlenerek ve değerlendirilerek sistematik bir literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra, doğru dijital dönüşüm sürecinden geçerek başarılı yeni iş modeli geliştiren işletme örneklerine çalışmada yer verilmiştir. Son olarak MAXQDA 2020 Analytics Pro nitel analiz programı aracılığıyla Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi’nde bulunan ve dijital dönüşüm ile ilgili yayımlanan 20 yüksek lisans ve doktora tezinden elde edilen veriler içerik analizi bakış açısıyla incelenmiştir. Dijital dönüşümün yeni iş modelleri üzerindeki etkisi, yapılan sistematik literatür taramasından, dijital dönüşüm sonucu başarılı yeni iş modeli geliştiren işletme örneklerinden ve tematik içerik analizinden elde edilen sonuçlar doğrultusunda açıklanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre işletmelerin başarılı olabilmeleri için geleceği ön görmeleri ve kendilerini geleceğe adapte etmeleri önerilmektedir.
  • Publication
    Girişimcinin Sosyal Sermayesi Ölçeği: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması
    (Marmara Üniversitesi, 2022) MUMCU, ARTÜR YETVART; ÇAKAREL, TAHA YUSUF; Demirbağ, Orkun
    Bu araştırmada, son yıllarda girişimcilik literatüründe önemli bir araştırma alanı olan girişimcinin sosyal sermayesi kavramı açıklanarak, ulusal literatürde girişimcinin sosyal sermayesi ölçümleyebilecek niteliğe sahip geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmek hedeflenmektedir. Bu ölçek uyarlama çalışması, Hernández-Carrión ve arkadaşları (2017) tarafından geliştirilen Girişimci’nin Sosyal Sermayesi Ölçeğinin Türkçe geçerlemesi kapsamında, güvenilirlik ve geçerlilik değerlerini içermektedir. Türkiye’den 375 adet girişimci ile yürütülen bu çalışmada, ölçeğin orijinal dört faktörlü yapısına uygun şekilde dilimizde de 24 maddeden ve dört boyuttan oluşan bir yapıya sahip olduğu gözlemlenmiştir. Bu boyutlar; kişisel ilişkiler, profesyonel ilişkiler, yardımcı ilişkiler, kurumsal ilişkiler olarak belirlenmiştir. Yapılan güvenilirlik analizinde girişimcinin sosyal sermayesi ölçeğinin Cronbach Alfa katsayısı, sırasıyla 0,83, 0,77, 0,82 ve 0,87’dir. Yapılan araştırma kapsamında ulusal literatüre girişimcinin sosyal sermayesi ile ilgili yeni bir kavram kazandırılmıştır. İstatistiksel analizler neticesinde, uyarlama çalışması yapılan girişimcinin sosyal sermayesi ölçeği, Türkiye’deki girişimcinin sosyal sermayesinin ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
  • Publication
    A Resarch for the Relationship Between Cyber Risk Perception of Consumers From Different Generations and Online Purchasing Decision
    (ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., 2021) Kayalıdereden, Didem; ŞEN, ALİ
    The aim of this study is to examine the cyber security perception of users from the silent gen, baby boomers, generation X, Y and Z who are credible as a customer of financial institutions and have made any financial transactions online (such as bill payment or EFT etc.) at least once, Universe of this research is the consumers of all generations in Turkey who had ever done at least one financial transaction or shopping from the internet. Due to cost and time constraints, online and printed questionnaires were applied to 411 users in September to November 2019. Due to wrong and missing answers 398 of the answers are analyzed with AMOS 23 and SPSS 25. The findings of the study showed that generation works as the mediator factor while using internet and all 5 sub-dimensions of cyber security perception and payment method are interrelated with the online transaction decision. Considering the results of the this research, it is seen that there is a strong and significant relationship between personal cyber security perception and online purchasing decision due to a high determination rate of 88.8% according to the AMOS determination coefficient. This study shows the need to increase digital experience and education regarding online purchasing decision.
  • Publication
    What Drives Consumers to Buy Online? A Study on Exploring Online Consumer Behavior
    (Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2019) Kuşçu, Aslı; YOZGAT, UĞUR
    This research contributes to the understanding of online shopping by investigating influential factors on consumers’ online search andpurchase intentions. Given the fact that previous studies mostly concentrated on the utilitarian and hedonic aspects and yet still provided mixed results, a comprehensive theoretical framework is developed thatcombines current research on utilitarian and hedonic values and factors that lead to those values while also emphasizing the importance of the perceived congruence between the consumer and online shoppingand linking it to both hedonic values and to online search and purchase intentions. The structural model design tested with 358 online consumers enables the researchers to evaluate all factors in a holistic fashionand our results demonstrate the importance of making use of the properties of the medium while also providing the consumer with a shopping experience that is rich in information, sensory stimulation, and also in selfexpression. Results are consistent across demographics and product categories.
  • Publication
    İş Yaşamında Farklı Kuşaklardaki İş Güvencesizliği ve İş-Aile Çatışması Algısı
    (Faruk Şahin, 2019) ATILGAN, ÖZGÜR
    Bu çalışmanın amacı, çoklu kuşak teorisine dayanarak Türkiye’ de farklı kuşaktaki iş görenlerin iş güvencesizliği ve iş-aile çatışması algılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan iki hipotez İstanbul ilinde faaliyet gösteren altı farklı vakıf üniversitesinden 335 akademisyenden elde edilen verilere ANOVA analizi uygulanarak test edilmiştir. Uygulanan analizler sonucunda, Y (1980-1995) ve X kuşağına (1966-1979) mensup akademisyenlerin iş güvencesizliği algısının bebek patlaması (1945-1965) kuşağına mensup akademisyenlerin iş güvencesizliği algısından daha fazla olduğu tespit edilmiştir. İş-aile çatışması algısı bakımından ise Y, X ve bebek patlaması kuşağına mensup akademisyenler arasında anlamlı bir fark bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla, oluşturulan iki hipotezden, yalnızca biri kısmen desteklendiği için, çoklu kuşak teorisinin Türkiye örnekleminde geçerliliğinin tartışmalı olduğu iddia edilebilir.
  • Publication
    Politik Taktikler: İçsel Motivasyonun Bir Yansıması mı? Yöneticiler Perspektifinden Havacılık Sektöründe Bir Araştırma
    (ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi, 2019) ÇAKAREL, TAHA YUSUF; Börü, Deniz Elber; Yıldırım, Bekir Yılmaz
    Bu çalışmada yöneticilerin içsel motivasyon düzeylerinin politik taktikler üzerine olan etkisive bu iki kavramın birbiri ile olan ilişkisi incelenmiş olup, yöneticilerin içsel motivasyon düzeyleri ile politik taktiklere başvurma dereceleri arasındaki ilişki ortaya konmak istenmektedir. İçsel motivasyon ve politik taktikler üzerine daha önce gerçekleştirilmiş olan akademik çalışmalar genellikle çalışanlar üzerine ve nicel yöntemler kullanarak gerçekleştirilmiş olup bu çalışmada ise havacılık sektöründe faaliyet gösteren n=16 yönetici üzerinde yarı yapılandırılmış mülakat formları ile ve nitel yöntemle derinlemesine analiz yöntemi kullanılmıştır. Mülakat formlarındaki sorular nicel yöntemlerden esinlenerek oluşturulmuştur. Çalışmada yöneticilerin içsel motivasyon düzeyleri belirlenmeye çalışılmış ve politlik taktiklere başvurma düzeyleri ile ilişkilendirilerek bir anlam matrisi oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonunda yöneticilerin içsel motivasyon düzeyleri ile politik taktikleri kullanım sıklıkları arasında belirgin bir ilişki tespit edilmiş ve bu tespitler doğrultusunda analizler ve öneriler yapılmıştır. Buna karşın yumuşak (göze girme, mantıkla ikna etme) ve sert politik taktiklerin motivasyon düzeyleri arasındaki dağılım incelendiğinde ise mantıklı ve tutarlı bir dağılım görülememiştir.
  • Publication
    Personel Güçlendirmenin İş Yaşamında Yalnızlık Üzerindeki Etkisinde Kişilik Özelliklerinin Aracılık Rolü
    (ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi, 2019) SEVER, EMİNE; PAKSOY, MAHMUT
    Bu araştırma, personel güçlendirmenin iş yaşamında yalnızlık üzerindeki etkisinde, kişilik özelliklerinin aracılık rolünü ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu amaçla, İstanbul, Hatay, İzmir, Kocaeli ve Zonguldak’da Ana Metal Sanayi, İmalat, Eğitim, Toptan ve Perakende sektörlerinden çalışanlar araştırmaya dâhil edilmiştir. Nicel yöntemlerle elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak bir dizi regresyon analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucuna göre, personel güçlendirme (yapısal güçlendirme) ile iş yaşamında yalnızlık arasındaki ilişkide, sorumluluk ve duygusal denge kişilik özelliklerinin kısmi ara değişken rolü üstlendiği tespit edilmiştir. Ayrıca, değişkenlerin alt boyutları arasındaki ilişkiler açısından da aracılık rolü incelenmiş ve bu yönde tespitler elde edilmiştir. Dikkat çekici bir bulgu olarak uyumluluk kişilik özelliği, güçlendirmenin “bilgi” boyutu ile yalnızlığın “sosyal arkadaşlık” boyutu arasında tam ara değişken rolü üstlenmiştir. Demografik özelliklerden yaş, kıdem, eğitim, personel statüsü ve sektöre göre, gruplar arasında anlamlı farklılıklar olması da önemli bir tespit olarak görülmüştür.
  • Publication
    Restoran Müşterilerinin Yalnızlık Gereksinimi ve Kalabalığı Tolere Edebilme Düzeyi Bağlamında Farklılaşan Alansal Kalabalık ve Masalar Arası Boşluk Algısı
    (Kenan Çelik, 2020) ARIKER, ÇAĞLA; Savaşan, Ali; Sofuoğlu, Melda
    Restoran müşterilerinin algıladıkları alansal kalabalık ve masalar arası boşluğun, memnuniyet düzeylerini etkileyebildiği bilinmektedir. Alansal kalabalık ve masalar arası boşluk algısı bireyden bireye farklı olabilmektedir. Gereksinim duyulan mahremiyet düzeyinin, bu farklılığa yol açabileceği düşünülmektedir. Bu bağlamda, restoran ziyaretinden memnuniyetin de farklı düzeylerde oluşması beklenmektedir. Araştırmanın amacı, mahremiyet gereksinimi farklı olan restoran ziyaretçilerinin; alansal kalabalık ve masalar arası boşluk algıları ile memnuniyet düzeylerinin birbirinden farklı olup olmadığını ortaya koymaktır. Sonuçlara göre, alan algısı ve memnuniyet düzeyleri farklılık göstermektedir. Bu bağlamda, restoran alanı; alansal kalabalık ve masalar arası boşluk açısından farklı özelliklere sahip bölümlere ayrılarak, kalabalığı tolere edebilme düzeyi ve yalnızlık gereksinimi farklı müşteriler için kişiselleştirilebilir. Araştırma, restoran yöneticilerine, alansal düzenlemelerde tek bir yaklaşım yerine bireysel farklılıkları gözönünde bulundurarak müşteri memnuniyetini artırabilecekleri ve restoran alanını verimli kullanabilecekleri önerisini getirmesi açısından yararlıdır.
  • Publication
    Bir Aile İşletmesinde Kalite Kontrol Personeli Seçiminde Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi
    (2021) Bilişik, Murat Taha; Toksoy, Andaç; 204668; 107396
    Küreselleşme ve buna bağlı olarak bilim ve teknolojik gelişmeler, aile işletmelerini daha nitelikli iş gücüne sahip olma konusunda zorlamaktadır. Doğru personeli doğru işe seçen bir aile işletmesi ilgili personelden daha fazla verim elde eder. Bu sayede personele yaptığı yatırımdan daha yüksek kazanım sağlamış olur. Ayrıca, rekabet ortamında da rakiplerine göre bir adım öne geçebilir. Bu kapsamda, bir aile işletmesinde kalite kontrol personeli seçimi problemi incelenmiştir. Personel seçim probleminde işletmenin insan kaynakları yöneticisi ile görüşülüp 5 adet kriter belirlenmiştir. “Ekip çalışmasına yatkınlık göstermek”, “sorumluluk duygusu yüksek olmak”, “planlama ve organizasyon becerisi”, “sonuç odaklı çalışabilmek” ve “etkin iletişim becerisi sergilemek” olarak belirlenen kriterler bulanık analitik hiyerarşi süreci (BAHS) yöntemi kullanılarak ağırlıklandırılmış ve 4 aday personel arasından seçim yapılmıştır. Çok kriterli karar verme çözüm yöntemleri içerisinden, BAHS yönteminin seçilmesinin nedeni, yöntemin verilerin değerlendirilmesinde mevcut olan belirsizliği etkin bir şekilde temsil etmesi ve daha iyi bir karar verilmesini sağlamasıdır.