Publication:
İlkokul Bahçelerinin, Doğal Ögeler ve Çocukların Fiziksel Gelişimi Açısından İncelenmesi

dc.contributor.authorSaygın, Dilruba
dc.contributor.authorGÜNEŞ, DEMET ZAFER
dc.date.accessioned2023-12-14T07:49:17Z
dc.date.available2023-12-14T07:49:17Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractDoğa ile etkileşim halinde olan çocuklar fiziksel, bilişsel, sosyal, duyuşsal, ruhsal, eğitsel ve sağlık gibi pek çok açıdan olumlu gelişim göstermektedirler. Fakat şehirleşmenin hızla artması, buna paralel olarak nüfusun çoğalması, insanların birbirini tanımaması ve güvenli mekanların azalmasıyla çocukların kapalı mekanlarda geçirdikleri süre artmıştır. Oysa çocuklar günlerinin büyük bir kısmını okulda geçirmektedirler. Bu doğal ortamı oluşturmada ise okul yöneticilerine büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, ilkokul bahçelerini, doğal ögeler ve fiziksel gelişim açısından incelemektir. Araştırma nitel bir çalışmadır ve araştırma deseni “Olgubilim (fenomenoloji)”dir. Araştırmada ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Buna bağlı olarak çalışma grubunu 2021- 2022 eğitim öğretim yılında İstanbul Avrupa Yakası’nda görev yapan 6 müdür, 24 sınıf öğretmeni ve katılımcıların çalıştıkları okul bahçeleri oluşturmaktadır. Veriler, gözlem ve standartlaştırılmış açık uçlu görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, doğal ögeler kullanan okul bahçelerinin tamamında çim ve toprak alan bulunmakta; doğal ögeler kullanmayan okulların tamamında ise asfalt veya sadece taş zemin döşendiği gözlemlenmiştir. Doğal ögeler kullanan iki okulda öğrenci başına düşen yeşil alan miktarı yeterli, bir okulda ise yetersizdir. Doğal ögeler kullanmayan okullarda yeşil alan hiç bulunmamaktadır. Okul, tarihi bir alanda değilse ya da sıfırdan inşa edilmiyorsa okul müdürleri, -bazı düzenlemeler için üst makamlardan izin almak şartıyla- bahçelerinde üst yüzey düzenleme yapmaya yetkileri olduklarını ifade etmişlerdir. Yapılan görüşmelerde, okul müdürlerinin bahçeleri düzenlerken dikkat ettikleri unsurların başında güvenlik gelmiştir. Doğal ögeler kullanmayan okul bahçelerinde çalışan öğretmenlerin neredeyse tamamı bahçeleri fiziksel gelişim açısından yetersiz bulmuşlardır. Doğal ögeler kullanan okullarda çalışan öğretmenler de benzer şekilde yetersiz bulmuşlardır. Ancak okul bahçesini fiziksel gelişim açısından yeterli gören doğal ögeler kullanan okullarda çalışan öğretmenler de mevcuttur.tr
dc.identifier12
dc.identifier.citationSaygın, D., Güneş, D. Z. (2023). İlkokul Bahçelerinin, Doğal Ögeler ve Çocukların Fiziksel Gelişimi Açısından İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12 (1), 120-149.
dc.identifier.eissn2147-1185
dc.identifier.trdizin1192683
dc.identifier.urihttps://doi.org/ 10.15869/itobiad.1161457
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/8900
dc.language.isotr
dc.publisherMustafa Süleyman Özcan
dc.relation.journalİnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOkul Bahçesi
dc.subjectOkul Müdürü
dc.subjectSınıf Öğretmeni
dc.subjectFiziksel Gelişim
dc.titleİlkokul Bahçelerinin, Doğal Ögeler ve Çocukların Fiziksel Gelişimi Açısından İncelenmesitr
dc.title.alternativeInvestigation of Primary Schoolyards in Terms of Natural Elements and the Physical Development of Childrenen
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.indexed.attrdizin
local.journal.endpage149
local.journal.issue1
local.journal.startpage120
relation.isAuthorOfPublication6bb5ebed-4ba9-4bf2-a643-e54abcaf1cd1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery6bb5ebed-4ba9-4bf2-a643-e54abcaf1cd1

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
↓ Tam Metin/Full Text
Size:
777.58 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.81 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: