Publication: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi Zorunlu Ders Olmalı Mı? Üniversite Öğrencilerinin Görüş ve Önerileri
Loading...
Date
2013
Authors
Doyran, Feyza
Doyran, Muhabbet
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Üniversitelerde okutulan ortak zorunlu derslerde öğrencilerin
motivasyonu ve başarı oranı uzun yıllardır tartışılan bir konudur.
Benzer bir şekilde, Meslek Yüksek Okulu (MYO) öğrencilerinin genelde
derslere, özelde ise zorunlu olan ortak derslere olan ilgisi çeşitli
araştırmalara konu olmuştur (Bekdemir, 2009; Kademli ve Hastürk,
2007). Bölümlerin temel derslerinin dışında kalan ve tüm bölümlere
verilen Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türkçe ve İngilizce derslerine
öğrencilerin ilgisinin düşük olduğu gerek derslerin öğretim elemanları,
gerekse öğrenciler tarafından dile getirilmektedir. 1934 yılından beri
düzenli olarak verilen ve zorunlu olan Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
dersi, günümüzde bazı üniversitelerde sınıf ortamında yüz-yüze,
bazılarında ise sanal ortamda çevrimiçi olarak verilmektedir. Adı geçen
bu dersin verimliliğinin artırılması için öncelikle dersin gereksinimleri
belirlenmeli; bu gereksinimlerin yerine getirilerek derslerin
iyileştirilmesi sağlanmalı ve gençlerin tarih bilinciyle yetişebilmesi için
daha çok çaba harcanmalıdır. (Aksoy, 2003; Akbaba, 2009; Özüçetin ve
Nadar, 2010). Bu bağlamda, ifade edilen sorunlar, dersin içeriği, işleniş
yöntemi, verilen ödevlerin işlevselliği, dersin genel olarak sağladığı
faydaları açısından bilimsel bir araştırma konusu olarak irdelenmek
istenmiş ve öğrencilerin görüş ve önerileri alınmıştır. Çalışma, geniş
kapsamlı bir program değerlendirme ve geliştirme çalışmasının ilk
aşaması olacağı için eğitimde program geliştirme modelleri incelenmiş
ve Brown’ın (1995) temel aldığı ana başlıklar kullanılmıştır. İhtiyaç
Analizi, Amaç ve Hedefler/İçerik, Kullanılan Materyaller, Verilen Ödevler
ve Ölçme ve Değerlendirme olarak belirtilen bu başlıklar araştırmayı
yönlendirmiştir. Bu noktadan hareketle, Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi dersini henüz sınıf ortamında vermeye devam eden üniversiteler
incelenmiş ve bu araştırma kapsamında bir vakıf üniversitesinde
öğrenim görmekte olan 86 Meslek Yüksek Okulu öğrencisinin bu derse
ilişkin deneyimleri, görüş ve önerileri sorulan açık uçlu sorularla
alınmıştır. Ardından, daha detaylı veri toplamak amacıyla 9 öğrenci ile
yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Nitel araştırma deseni kullanılan
çalışmada, toplanan verilerin içerik analizi sonucunda öğrencilerin dersin zorunlu olmasını uygun gördükleri, dersi faydalı buldukları,
fakat dersin içerik, işleniş yöntemi ve verilen ödevlerin faydası açısından
kapsamlı değişiklikler önerdikleri görülmüştür.
Several research studies have been conducted in order to analyze the university students motivation related to the required courses. Likewise, motivation of the students attending Vocational Schools and their motivation and interest in the compulsory courses have also been researched by some scholars in Turkey. (Bekdemir, 2009; Kademli & Hastürk, 2007). One of the compulsory courses given to all students at universities is Ataturk’s Principles and History of Turkish Revolution. At some universities, this course is conducted in the classrooms and at some others as an online course. In order to create more motivation for this course and improve the quality, the first thing to do was to evaluate the course using Brown’s (1995) model. In this model, the following dimensions were taken into consideration: needs analysis, goals and objectives/content, teaching methods, materials used, homework assignments given, testing and evaluation. Therefore, this qualitative research was conducted in order to get the students’ views and suggestions related to Ataturk’s Principles and History of Turkish Revolution course. Open-ended questions were asked to 86 students attending the Vocational School of a foundation university in Istanbul, related to the dimensions mentioned above. The students were also asked whether they want this course to be compulsory or not and whether they find it useful or not. 9 students were also interviewed. The content analysis of the whole data revealed that students find the course useful and believe that it should continue to be compulsory. Nevertheless, they suggest major changes in regards the content, teaching methods, homework assignments, and testing and evaluation of the course.
Several research studies have been conducted in order to analyze the university students motivation related to the required courses. Likewise, motivation of the students attending Vocational Schools and their motivation and interest in the compulsory courses have also been researched by some scholars in Turkey. (Bekdemir, 2009; Kademli & Hastürk, 2007). One of the compulsory courses given to all students at universities is Ataturk’s Principles and History of Turkish Revolution. At some universities, this course is conducted in the classrooms and at some others as an online course. In order to create more motivation for this course and improve the quality, the first thing to do was to evaluate the course using Brown’s (1995) model. In this model, the following dimensions were taken into consideration: needs analysis, goals and objectives/content, teaching methods, materials used, homework assignments given, testing and evaluation. Therefore, this qualitative research was conducted in order to get the students’ views and suggestions related to Ataturk’s Principles and History of Turkish Revolution course. Open-ended questions were asked to 86 students attending the Vocational School of a foundation university in Istanbul, related to the dimensions mentioned above. The students were also asked whether they want this course to be compulsory or not and whether they find it useful or not. 9 students were also interviewed. The content analysis of the whole data revealed that students find the course useful and believe that it should continue to be compulsory. Nevertheless, they suggest major changes in regards the content, teaching methods, homework assignments, and testing and evaluation of the course.
Description
Keywords
Üniversitede zorunlu ortak dersler, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi, Meslek Yüksek Okulu öğrencileri, içerik analizi, Compulsory courses at universities, Atatürk’s Principles and History of Turkish Revolution, Vocational School students, content analysis