Publication:
Aday Öğretmenlerin Mesleğe Uyum Süreci: Bir Durum Çalışması

Thumbnail Image

Date

2017-04-08

Authors

Çelik, Murat Can
İçbay, Mehmet Ali

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesi

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Adaylık eğitimi kısaca öğretmenlerin resmi olarak bir okula atanmalarıyla başlayan mesleki gelişim sürecidir. Bu süreçte öğretmenler sınıflarını, diğer öğretmenleri, okullarını, okul içinde yer alan süreçleri tanırken örgütsel ve mesleki bağlılık geliştirler. Bu nedenle öğretmenlerin mesleğini benimsemelerinde ve etkili bir öğretmenlik yaşamı oluşturmalarında adaylık dönemi önemli bir aşamayı oluşturur. Bu çalışmanın temel amacı aday öğretmenlerin mesleğe uyum sürecinde yaşadıkları deneyimleri yine öğretmenlerin bakış açılarıyla ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Veriler Çanakkale’de 2016 yılında lise ve ortaokulda göreve başlayan dört aday branş öğretmenine Aday Öğretmelerin Mesleğe Uyum Süreci adlı yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmada aday öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda aday öğretmenlikte mesleğe uyum sürecinde bürokratik işlemlerde yaşanan zaman kaybı haricinde rehber/danışman öğretmen uygulaması katkısıyla etkin ve nitelikli bir program uygulandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Candidateship training can be defined as the vocational development process starting with the appointment of a teacher to a school. During the candidateship period, teachers develop a sense of organizational and occupational attachment while they get familiar with their classes, other teachers, schools, and the processes in the school. As a result, this period is an important step for them to develop an effective teaching life and also to adapt to the teaching profession at the beginning of their teaching career. The main aim in this study was to describe how teachers adapted to their teacher profession, using the teachers’ own views about the candidateship period. As an example of a qualitative study, the study collected the data from the semi-structured interview with four teachers who started their teaching career in different schools in Çanakkale, Turkey, in 2016. The results mainly showed that apart from the time lost due to the bureaucracy the candidateship training succeeded in helping the novice teachers develop a sense of teaching profession, especially because of guide teachers in the schools.

Description

Keywords

Aday Öğretmen, Rehber Öğretmen, Mesleğe Uyum Süreci, Adaylık Eğitimi, Candidate Teacher, Guide Teache, Adaptation to Teaching Profession, Candidateship Training

Citation