Publication: Otelin Hayaleti: Bir Anti Kahraman Anlatısı Olarak Anayurt Oteli Filmi
Program
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Publisher:
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışma, 'kahraman' olgusunun epistemolojisinin mitolojik destanlarda incelenmesiyle başlamaktadır. Yazılı kaynaklarda en eski destan olan Gılgamış Destanı'nın, Odysseia ve İlyada Destanları ile etkileşimleri üzerinde durulmuştur. Antik Yunan'da Aristoteles'in Poetika'sında klasik anlamda kahramanın nasıl tanımladığı ve günümüze dek nasıl geldiği incelenmiştir. Sinemada anti kahraman ve delilik motifi Anayurt Oteli filmi üzerinde analiz edilmiştir. Zebercet karakteri, hem psikanalitik analiz hem de kahraman, anti kahraman konuları üzerinde dünya ve Türkiye sineması üzerindeki örnekleri ile karşılaştırıldığında "Anayurt Oteli" filmi ile pek çok ortak bağlantısına ve benzer yönlerine rastlanmaktadır. Yusuf Atılgan'ın aynı adlı bilinç akışı yöntemiyle yazılmış romanından, senarist, yönetmen ve yapımcı Ömer Kavur tarafından sinemaya uyarlanan "Anayurt Oteli" filminin, dönemi için Türkiye Sinemasında öncül sayılabilecek yönleri ve özellikleri ele alınmıştır. Filmdeki diğer karakterlerin Zebercet üzerindeki etkileri psikanalizm ve göstergebilim bağlamında incelenmiştir. Zebercet karakterinin diğer karakter ve dış dünya ile olan iletişim biçimleri, Sigmund Freud, Gustave Jung, Arno Gruen gibi psikanalizm uzmanlarının tanımlamaları çerçevesinde örnekler verilerek açıklanmıştır. Tez çalışması, Vladimir Propp, Joseph Campbell'ın teorileri bağlamında sinemada, edebiyatta anti kahramanların ele alınış biçimleri ve Amerikan sinemasında anti kahraman karakteri üzerine bir araştırma içermektedir. Türk Sinemasında anti kahraman karakterlere sahip "Masumiyet", "Sarmaşık" ve "İtirazım Var" filmlerinden örnekler verilmiştir. Anayurt Oteli filmi ve yaratıcısı Ömer Kavur ve sineması üzerine yapılan detaylı bir araştırma ve incelemenin ardından, Anayurt Oteli filminin ayrıntılı bir analizi gerçekleştirilmiştir.
Description
Yüksek lisans tezi.