Publication:
Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri

Thumbnail Image

Organizational Units

Program

Authors

Erkan Yazıcı, Yasemin
Erdoğan, Meral

Advisor

Date

Language

Publisher:

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Mimarlık öğrencilerinin mekansal deneyimleri, bazı durumlarda tasarımlarının olumlu yönde gelişmesini sağlarken, bazı durumlarda da tasarımlarında negatif sabitlik etkileri yaratabilmektedir. Bu negatif etkiler, öğrencide, kalıplaşmış fikirlerin dışına çıkamama, farklı seçenekler üretememe, kendince doğru bulduğu düşüncelerden vazgeçememe gibi tutumlara neden olduğu gibi bu düşünce ve davranış kalıpları, öğrencinin yaratıcılığının da kısıtlanmasına neden olabilmektedir. Bu makale, ilk yıl mimarlık öğrencilerinin mekansal deneyimlerinin, tasarımları üzerinde oluşturabileceği etkileri ölçen deneysel bir çalışmanın sonuçlarını ve kuramsal çerçevesini ele almaktadır.
Spatial experiences of architectural students can sometimes make positive contributions to their designs, while at other times these experiences can trigger negative fixating effects. Aforementioned negative effects manifest themselves in the students’ inability to overcome the limits of conventional ideas. These reasoning and behavioral patterns can limit students’ creativity. This paper reports the theoretical framework and the results of an experimental study designed to measure the effects of previous spatial experiences on the designs of first year students of architecture.

Description

Source:

Keywords:

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

2

Views

0

Downloads