Publication: Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri
Program
Authors
Erkan Yazıcı, Yasemin
Erdoğan, Meral
Advisor
Date
Language
Type
Publisher:
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Mimarlık öğrencilerinin mekansal deneyimleri, bazı durumlarda tasarımlarının olumlu
yönde gelişmesini sağlarken, bazı durumlarda da tasarımlarında negatif sabitlik etkileri
yaratabilmektedir. Bu negatif etkiler, öğrencide, kalıplaşmış fikirlerin dışına çıkamama,
farklı seçenekler üretememe, kendince doğru bulduğu düşüncelerden vazgeçememe
gibi tutumlara neden olduğu gibi bu düşünce ve davranış kalıpları, öğrencinin
yaratıcılığının da kısıtlanmasına neden olabilmektedir. Bu makale, ilk yıl mimarlık
öğrencilerinin mekansal deneyimlerinin, tasarımları üzerinde oluşturabileceği etkileri
ölçen deneysel bir çalışmanın sonuçlarını ve kuramsal çerçevesini ele almaktadır.
Spatial experiences of architectural students can sometimes make positive contributions to their designs, while at other times these experiences can trigger negative fixating effects. Aforementioned negative effects manifest themselves in the students’ inability to overcome the limits of conventional ideas. These reasoning and behavioral patterns can limit students’ creativity. This paper reports the theoretical framework and the results of an experimental study designed to measure the effects of previous spatial experiences on the designs of first year students of architecture.
Spatial experiences of architectural students can sometimes make positive contributions to their designs, while at other times these experiences can trigger negative fixating effects. Aforementioned negative effects manifest themselves in the students’ inability to overcome the limits of conventional ideas. These reasoning and behavioral patterns can limit students’ creativity. This paper reports the theoretical framework and the results of an experimental study designed to measure the effects of previous spatial experiences on the designs of first year students of architecture.