Person:
TÖRE, EVRİM ÖZKAN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Prof.Dr.

Last Name

TÖRE

First Name

EVRİM ÖZKAN

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Publication
    Dönüşümün Ekseninde İhtilaflı Bir Sektör: “Emlak” Gölgesinde “Yeni” Bir İstanbul’a Doğru
    (TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, 2015) TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 112288
  • Publication
    Yüzen Fabrika MIA’ya Demirledi: İstanbul’da Film Endüstrisi Neden Kümeleniyor?
    (Muğla: Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2014) TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 112288
    Endüstrisizleşme sonrasında yükselen rekabetçi yeni ekonomilerin temel kollarından biri olan kültür ekonomisi, kentlerin vizyonlarında önemli bir yer edinmektedir. Kültür ekonomisinin önemli bir segmenti kültür endüstrileridir. Bu çalışmada, bir kültür endüstrisi olan film endüstrisi İstanbul örneğinde ele alınmıştır. Film endüstrisinin mevcut yapısını ve eğilimlerini doğru okuyabilmek, kültür endüstrilerini İstanbul’un vizyonunda nasıl konumlandırabileceğimize dair yöntemin ve buna bağlı kentsel politikaların da yolunu açacaktır. Kültür endüstrilerine dair kavramsal ve kuramsal çalışmalarda, esnek üretim süreci gereği parçalanabilen doğası nedeniyle yüzen fabrika olarak adlandırılan film endüstrisinin, kültür endüstrilerinin bir başka temel özelliğini taşıdığı, kümelendiği görülmektedir. Çalışma, tarihsel olarak İstanbul’da yer seçmiş ve Beyoğlu’nda gelişmiş olan film endüstrisinin, günümüz kesitinde merkezi iş alanına (MİA) odaklı yer seçtiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada ayrıca, bu yer seçimi üzerinden kümelenmeyi ortaya çıkaran nedenler tartışılmaktadır. Bu nedenlerin başında; örtük bilgiye yakın olmak, işin kalbinde olmak, ekonominin kalbinde olmak gibi, film endüstrisinin doğası kadar, doğrudan İstanbul ile de ilişkilendirilebilecek kriterlerin geldiği gözlenmiştir.
  • Publication
    Kültür Endüstrileri
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011) Enlil, Zeynep Şirin; Uşaklıdere, C.; Dinçer, İ.; Evren, Y.; Okandan, G. D.; Seçkin, E.; Ertürk, E.; Som, S. K.; TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 3932; 112288
  • Publication
    The origins, processes and emerging outcomes of neighbourhood redevelopment in Gaziosmanpaşa, Istanbul
    (Athens Instittute for Education and Research, 2016-01) Gökşin, Zeynep Ayşe; Erkan Yazıcı, Yazıcı; TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 254186; 112309; 112288
    Large scale neighbourhood redevelopment programmes are emerging in Turkish cities which are implementing a national policy commitment to the demolition and replacement of 6 million earthquake vulnerable homes, over a period of 20 years. This phenomenon is analysed with particular references to the Istanbul Municipal District of Gaziosmanpaşa. The homes affected are mainly in poor, illegally developed, gecekondu neighbourhoods which are the legacy of the explosive post-war urbanisation. In the aftermath of the devastating 1999 Marmara earthquake, the Turkish authorities initiated the development of the legal and institutional framework for neighbourhood redevelopment which culminated in the Urban Regeneration Law of 2012. This was a controversial process which included several projects that were heavily criticised for causing displacement, dispersal and forced evictions. The case study of the on-going redevelopment of the Sarıgöl neighbourhood identifies the processes which continue to generate these negative outcomes and sustained opposition from residents, professional bodies and academics.
  • Publication
    "Sinema Hizmetleri Sektör Raporu” Üzerine Bir Değerlendirme
    (Istanbul Bilgi Universitesi Yayınları, 2016) TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 112288
  • Publication
    Cultural Industries
    (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011) Enlil, Zeynep Şirin; Uşaklıdere, C.; Dinçer, İ.; Evren, Y.; Okandan, G. D.; Seçkin, E.; Ertürk, E.; Som, S. K.; TÖRE, EVRİM ÖZKAN; 3932; 112288
  • Publication
    Bağdat Caddesi-Erenköy Mahallesinde Kentsel Dönüşüm Uygulamaları: Aktörlerin Rolü ve Karşılaşılan Sorunlar
    (Ahmet Fidan, 2023) ÇINAR, MERVE ÇOBAN; TÖRE, EVRİM ÖZKAN
    Türkiye’de son dönemde kentsel dönüşüm uygulamaları geniş bir mevzuat yelpazesinde hızla gerçekleşmekte, bu uygulamalar dönüşümün odağında rant olduğu yönünde yaygın eleştirilere neden olmaktadır. Makalenin amacı; Kadıköy ilçesi sınırları içerisinde yer alan Bağdat Caddesi Erenköy Mahallesi’nin altı sokağında yürütülmekte olan parsel bazlı konut-eksenli kentsel dönüşüm uygulamalarında riskli yapı tespit ve planlama evresi ile proje tasarım evresinde yaşanan sorunlara odaklanmak ve bu sorunları aktörler ve kentsel dönüşüm aşamaları bağlamında ortaya çıkarmaktır. Yöntem kapsamında; çalışma alanının tarihsel süreç analizi yapılmış, 2017 tarihli Kadıköy Belediyesi Stratejik Alan Raporu’nun incelenmesi süreçteki unsur ve aktörleri belirlemede faydalı olmuştur. Alan çalışması kapsamında Erenköy Mahallesinde sekiz binanın dönüşüm süreçlerini anlayabilmek üzere görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilere göre riskli yapı tespit ve planlama evresi ile proje tasarım aşamasında sıklıkla sorunlar ile karşılaşıldığı belirlenmiştir. Anlaşmazlığa neden olan sorunların başında kat maliklerinden gelen arsa rantı odaklı istekler nedeniyle müteahhitlerin fiilen gerçekleştiremeyecekleri işlere sözleşme imzalamaları ve maliyet yükü nedeniyle süreci tamamlayamaması gelmektedir. Söz konusu isteklerin ortaya çıkardığı diğer bir sıkıntılı durum da müteahhitlerin şartları kabul etmemesi ve riskli yapı olarak belirlenmiş yapıların dönüşemeden beklemesidir. Odağında parsel ölçekli rant beklentisi olan bu talepler, dönüşüm süreçlerini tıkayarak olası bir depreme yönelik kentsel riskleri büyütmektedir. Yapılan çalışmada elde edilen verilerin, takip eden uygulamalar ve mevzuat değişiklikleri için öneri niteliğinde olması hedeflenmektedir.
  • Publication
    Türkiye’de Reklam Endüstrisi Değer Zinciri Ve Temel Göstergeler
    (The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2011-10) TÖRE, EVRİM ÖZKAN; TR112288
    19. yüzyılın 2. yarısından günümüze dek, ülkenin siyasal, toplumsal ve ekonomik grafiğine oldukça paralel bir gidişat izleyen reklam endüstrisi, Türkiye’de kültür ekonomisini döndüren temel çarklardan biri haline gelmiştir. Bir yaratıcı endüstri olan reklam endüstrisi, başta TV, Film, Müzik, Yeni medya ve internet, fotoğrafçılık olmak üzere, yaratıcı olan ve olmayan pek çok endüstri ve aktiviteyi harekete geçirmektedir. Reklam endüstrisi Türkiye’de son yıllarda TV dizisi sektörünün ortaya çıkışında ve büyümesinde belirleyici role sahiptir. Yaratıcılığı desteklemesinin yanı sıra, istihdam yaratmakta ve kültür ekonomileri içerisinden önemli bir pay almaktadır. Reklam endüstrisinin Türkiye’de gelişimi, ülke ekonomisinin kalbinin attığı İstanbul’da gerçekleşmiştir. Reklam veren gibi, reklam ajanslarının, reklam mecralarının, reklamın tetiklediği tüm yan alanların yer aldığı bu kent, tüm diğer yaratıcı endüstriler gibi reklam endüstrisi için de merkezdir. Bu çalışmada, Türkiye reklam endüstrisinin değer zinciri çözümlenerek, temel göstergeler ortaya koyulmaktadır. Çalışmada, İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi Envanteri 2010 Projesi kapsamında, yine yazar tarafından reklam endüstrisine dair oluşturulan niceliksel ve niteliksel verilerden faydalanılmıştır. Değer zincirinde yer alan aktörler; istihdam, firma sayısı, ciro, medya yatırımları, yer seçimi gibi temel endikatörler yardımıyla ele alınmakta, üretim süreci ve diğer sektörlerle ilişkiler sektör temsilcileri ile yapılan görüşmeler gibi ikincil kaynaklardan hareketle tanımlanmaktadır.
  • Publication
    Rant Etkisinde Zekeriyaköy: Çepere Yönelen Plan, Yatırım ve Kullanıcı Tercihlerine Dair Bir Araştırma
    (Kare Publ., 2020) Menteş, Elif; TÖRE, EVRİM ÖZKAN
    Dönemin temel sektörü olması dolayısıyla tarım sektörüne bağlı olarak iktisat alanında ortaya çıkmış ve gelişmiş olan rant teorileri ve araştırmaları bugün kentsel planlama alanında önemli bir yere sahiptir. Bununla birlikte mevcut çalışmaların ağırlıkla kuramsal tartışmalardan ibaret olduğu ve konuyla ilgili durum çalışmalarının ye-terli düzeyde olmadığı gözlenmiştir. Bu makalede rant olgusu, rantı yaratan faktörler ve aktörler kentleşme baskısının çok yüksek olduğu İstanbul’da, üst gelir grubunun yerleşme için tercih ettiği çeper alanlardan biri olan Zekeriyaköy örneği üzerinden ele alınmıştır. Teorik çalışmaların altını çizdiği rant unsurlarından hareketle çalışmada kullanılmak üzere Alan için tanımlanan rant göstergeleri arasında; nüfus artışı, yerleşim alanının büyümesi, altyapının gelişimi, sokak sayısındaki artış, konut tipolojisi ve niteliklerinde değişiklik, arsa ve konut metrekare değerlerinde artış, ulaştırma altyapısının gelişimi yer almaktadır. Alan sakinleriyle yapılan anketler, kurum ve kuruluşların temsilcileriyle yapılan derinlemesine mülakatlar ve alanda yapı-lan analiz ve gözlemler çalışmanın başlıca kaynaklarını oluşturmuş-tur. Çalışma bulguları, 1980’lerin ortalarında yetmiş hanelik bir köy yerleşimi olan Zekeriyaköy’ün birkaç on yıl içinde yatayda ve kısmen düşeyde gelişerek büyüdüğüne ve bu büyümede rant olgusunun var-lığına dikkat çekmekte, merkezi ve yerel kamu aktörlerinin özellikle ulaşım ve konut alanlarındaki plan, proje ve yatırımları ile, planlarla önü açılan özel sektör yatırımlarına, özellikle de üst gelir grubunu hedefleyen lüks konut projelerine işaret etmektedir. Zekeriyaköy’de rant unsurunu ortaya çıkaran bir diğer olgu 1999 Marmara depreminin ardından İstanbul’un deprem riskli güney bölgelerinde yaşa-makta olan bir kesimin kuzeye, deprem güvenlikli alanlara doğru yer değiştirme eğilimleri olmuştur. Bu eğilim; alanda zaten 1990’lardan beri var olan konut geliştirme projeleri, alanın doğa ile iç içe yapısı, kent merkezine yakınlığı ve ulaşım proje ve yatırımları gibi etkenler-le birleştiğinde, özellikle üst gelir grubu için çekici bir unsur haline gelmiştir. Dolayısıyla, hedef kitleye bağlı olarak konut tiplerinde ve özelliklerinde ortaya çıkan değişiklik de sözü edilen rantın sebepleri arasındadır. Zekeriyaköy’deki değer artışları, alanın kent merkezine göre konumu bağlamında değerlendirildiğinde “farklılık rantı”na örnek gösterilebilirken, parsellerin yatırımcılarına toprakların bugünkü piyasa değerleri bağlamında artı-değer yaratması açısından “tekel rantı”nın niteliklerini sergilemektedir. Bununla birlikte söz konusu değer artışları, alan sakinlerinde, mülklerini satma ya da kiralama eğilimi yaratmamaktadır.
  • Publication
    From Industry to Culture: Regeneration of Golden Horn as a “Cultural Valley”
    (Deniz Yengin, 2019) Bosson, Ceyda Bakbaşa; TÖRE, EVRİM ÖZKAN
    The image shifts from industrial identity to cultural identity since 1980s in Golden Horn, one of Istanbul’s former industrial areas, encompassed cultural policies and urban regeneration processes in the area. This study discusses the positions of public and private sector investments in the region during the process of creating "The Golden Horn Cultural Valley" and reveals the policies that managed this regeneration. The research uses a multi-dimensional method considering both qualitative and quantitative data throughout economics, politics/urban cultural policies, society, culture and space. With respect to the projects, the authors highlight three main outcomes: (1) processes vary according to the actors, (2) lack of integrated vision and (3) disconnected cultural visibility.