Person:
PAKSOY, MAHMUT

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Prof.Dr.

Last Name

PAKSOY

First Name

MAHMUT

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Publication
    Örgütsel Çeviklik Açısından Örgüt Kültürü ve Firma Performansı Üzerine Bir Alan Araştırması
    (2021) Sever, Emine; PAKSOY, MAHMUT; 3235
    Bu çalışmanın amacı, örgüt kültürünün firma performansına etkisinde, örgütsel çevikliğin aracılık etkisini tespit edebilmektir. Çalışma kapsamında öncelikle örgüt kültürü̈, örgütsel çeviklik ve firma performansı hakkında kavramsal çerçeve oluşturulmuş̧, ardından araştırma kapsamında gerçekleştirilen anket uygulamasından elde edilen bulgu ve sonuçlara yer verilmiştir. Araştırma örneklemini, İstanbul, Ankara, İzmir, Tekirdağ, Kocaeli ve Zonguldak illerindeki İmalat, Hizmet, IT, Perakende ve Tarım sektörlerine ait 140 firma çalışanı oluşturmaktadır. Anket verileri, tesadüfî olmayan kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak, çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada nicel veri analizi uygulanmıştır. 5’li Likert ölçeği kullanılan anket formu, demografik sorular ile örgüt kültürü, örgütsel çeviklik ve firma performansı ölçeklerinden oluşmaktadır. Model olarak yapısal eşitlik modellemesi tercih edilen araştırmada verilerin analizinde SPSS 25.0 ve AMOS 22 paket programları kullanılmıştır. Geçerlilik testi için doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirlik için Cronbach’s alpha değerlerine bakılmıştır. Çalışma bulgularına göre klan, adhokrasi ve hiyerarşi kültürlerinin firma performansına etkisinde, örgütsel çevikliğin aracılık etkisi bulunmaktadır. Fakat, pazar kültürünün aracılık etkisi tespit edilememiştir. Demografik özellikler açısından da örgüt kültürü, örgütsel çeviklik ve firma performansı algıları arasında anlamlı farklıklar tespit edilmiştir.
  • Publication
    Salespeople s Personal Values The Case of Western Pennsylvania
    (2006) Harcar, Tijen; PAKSOY, MAHMUT
    Shared personal values of the members in an organization are crucial for the longterm success and employee satisfaction. A key contribution of this study is measurement of the personal values of the salespeople in Western Pennsylvania. Schwartz’s Value Inventory has been used for the measurement.
  • Publication
    İşgörenlerin nepotizm algılarının örgütsel muhalefet tutumları üzerindeki etkisi: İstanbul’da çorap sanayi çalışanları üzerinde bir araştırma
    (2019) PAKSOY, MAHMUT;  3235
    Bu çalışmanın amacı, çorap sanayi işletmelerinde görülen nepotizm uygulamalarının çalışanlar üzerindeki Örgütsel Muhalefet davranışları gösterme eğilimine olan etkisini araştırmaktır. Literatürde nepotizm uygulamalarının olumlu bir takım etkileri olduğuna dair çalışmalara rastlanılmasına rağmen, çoğunlukla bu uygulamalar, işgörenlerin işletmeye olan güven ve iş motivasyonlarını olumsuz yönde etkilemekte, eşitlik ve adalet algılarının bozulmalarına neden olmaktadırlar. Benzer şekilde nepotizm uygulamalarına maruz kalan işgörenlerin örgütsel sessizlik, bağlılık, iş tatmini gibi tutum ve davranışları üzerindeki etkileri incelendiğinde benzer olumsuz etkilerin örgütsel muhalefet davranışı gösterme eğilimleri üzerinde tetikleyici bir etmen olarak değerlendirilmesi mümkün görülmektedir. İşgörenlerde örgütsel muhalefet davranışının ortaya çıkması, sorun algısını tetikleyecek, fikir ayrılığına sebebiyet veren ve işgörenleri düşüncelerini söylemeye sevk edecek bir olayın varlığını takip etmektedir. Kassing (2009) örgütsel muhalefetin başlıca nedenleri arasında; işgörenlerin birbirlerine karşı davranışları, verim düşüklüğü, karar alma süreci, yetki/görev ve kaynakların dağıtımı, etik ve hukuk dışı uygulamalar ve performans değerlendirme adaletsizliklerini saymaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde; nepotizm kavramı, ikinci bölümde; örgütsel muhalefet kavramı ele alınmıştır. Son bölümde ise belirtilen iki kavram arasındaki ilişki üzerine görgül bir araştırma yapılmış ve analiz sonuçlarına yer verilmiştir. Araştırmamızda; işgörenlerin nepotizm algılarını ölçmek için Ford ve McLaughin (1985) ile Abdalla vd. (1998) tarafından insan kaynakları yöneticilerine yönelik geliştirilen ve Asunakutlu ve Avcı (2010) tarafından işgörenlere yönelik olarak uyarlanan ölçek kullanılmıştır. Örgütsel Muhalefet davranışlarına ilişkin tutumları ölçmek üzere ise Kassing’in (1998) geliştirdiği ve Aksel (2013) tarafından uyarlanan ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilindeki çorap işletmelerinde çalışan toplam 272 işgören oluşturmaktadır. Anket sonucu elde edilen veriler kullanılarak t testi, ANOVA ve korelasyon analizi yapılmıştır. Bu kapsamda, işgörenlerin nepotizm algılarının örgütsel muhalefet davranışları üzerindeki olası etkisini saptamak amacıyla İstanbul’daki çorap sanayi işgörenleri üzerinde yapılan araştırmanın bulgularına göre, muhalefet ile nepotizm arasında bütüncül bir etkileşim görülmemiştir. Yatay muhalefetin işe alma nepotizminden etkilenmekte olduğu ancak dikey muhalefetin nepotizmden etkilenmediği tespit edilmiştir. Yer değiştirmiş muhalefetin ise her iki nepotizm türünden de etkilenmekte olduğu saptanmıştır
  • Publication
    İşletmelerde Dijital Dönüşüme Genel Bakış
    (Dora Yayıncılık, 2021) Paksoy, Aysun İpek; PAKSOY, MAHMUT; 3235; 181927
  • Publication
    Kontrol Odağı ve İşyeri Prokrastinasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Tekstil Sektöründe Bir Araştırma
    (2018) Kumral, Tuğçe; Bozkurt, Serdar; PAKSOY, MAHMUT; 3235; 256394; 173972
    Bu çalışmanın temel amacı; çalışanların içsel veya dışsal kontrol odaklı olmalarıyla işyeri prokrastinasyonu (erteleme alışkanlığı) arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının tespit edilmesidir. Bu çerçevede, İstanbul’da tekstil sektöründe faaliyet gösteren altı işletmedeki beyaz ve mavi yakalı çalışanlara yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, kontrol odağı ile işyeri prokrastinasyonu arasında bir ilişki belirlenmiştir. Dışsal kontrol odağı olanlarda, daha fazla işyeri prokrastinasyonu gözlemlenmiştir. Kontrol odağının, işyeri prokrastinasyonu boyutlarından oyalanma davranışının farklılıklaştığı belirlenirken, siber kaytarma davranışı ile herhangi bir farklılık tespit edilememiştir. Ayrıca, işyeri prokrastinasyonu ve boyutları ile demografik özelliklerden; cinsiyet, eğitim durumu, kıdem ve medeni durum ile farklılıklar ortaya konulmuştur.
  • Publication
    Ergonomi
    (İstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesi, 1989) PAKSOY, MAHMUT
  • Publication
    Duygusal Emeğin Örgütsel Vatandaşlık Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Yaşamda Yalnızlığın Düzenleyici Rolü
    (2019) Turhan, Özge; PAKSOY, MAHMUT; 3235
    Bu çalışmanın temel amacı, duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık arasındaki etkileşimde örgütsel yaşamda yalnızlığın rolünü tespit etmektir. Duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık arasındaki etkileşimde örgütsel yaşamda yalnızlığın düzenleyici etkisine yönelik araştırma İstanbul ilinde bilişim sektöründe faaliyet gösteren ERP (Kurumsal Kaynak Planlaması) firmalarında çalışan danışmanlarına yönelik gerçekleştirilmiştir. 440 denekten toplanan verilere göre duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık arasında pozitif yönlü anlamlı etkileşim olduğu, duygusal emek ve örgütsel vatandaşlığı örgütsel yaşamda yalnızlığın negatif yönlü etkilediği tespit edilmiştir. Örgütsel yaşamda yalnızlığın düzenleyicilik rolünün tespitine yönelik gerçekleştirilen hiyerarşik çoklu regresyon analizine göre hem duygusal yalnızlık hem de sosyal arkadaşlık alt boyutunun düzenleyici etkisi saptamıştır.
  • Publication
    How Do Extra Role Behaviors Affect Sales People Performance An Emprical Examination
    (2007) Koç, Umut; Torlak, Ömer; PAKSOY, MAHMUT; 3235
    Customer orientation and organizational citizenship behaviors (OCBs) are two forms of extra-role behaviors that are expected to affect organizational performance positively in the literature. This study aims to examine the relationship between customer orientation of salespeople who work for the pharmaceutical industry and superstore retailing sectors. In addition, their OCBs and the effect of these constructs on salespeople performance are explored. The research uses the scales developed by Stock and Hoyer (2002), MacKenzie, Podsakoff, and Fetter (1993) and Roman and Munuera (2005) to measure customer orientation, OCBs, and performance respectively. The results show a significant relationship between customer orientation and OCBs. OCBs affect salespeople’s performance positively and this behavior differs according to sectors.
  • Publication
    Framing Effect in Safety Risk Probability Assessment: A Prospect Theory Approach
    (2020) Uyar, Tevfik; PAKSOY, MAHMUT; 3235
    Objective: To understand the relationship between the presentation of risk expressions in terms of loss/gain and safety personnel’s evaluation of risk probability in the context of prospect theory. Background: One of the major topics of behavioral economics is the issue of decision-making under uncertainty, and prospect theory is the most prominent theory in the field. This theory claims that individuals’ perceptions of losses are more severe than their perceptions of gains, and thus, the utility–value function is not symmetrical. Method: Two studies (N = 39 and N = 49) were performed in which business aviation safety professionals were asked to assess several risk expressions. In each study, subjects were divided into two groups. One group assessed unframed risk events, while the other assessed positively framed ones. Average probability values of each group were compared to each other, in order to understand whether framing caused a shift in risk assessment. Results: Positively framing the risk expressions caused risk assessors to focus on threats instead of existing measures and to show “risk aversion” for two out of five risks – notably, the two related to human factors. Conclusion: These results show that prospect theory predictions regarding decision-making under uncertainty may not be limited to financial decisions and can be extended to safety risk assessment.
  • Publication
    Personel Güçlendirmenin İş Yaşamında Yalnızlık Üzerindeki Etkisinde Kişilik Özelliklerinin Aracılık Rolü
    (ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi, 2019) SEVER, EMİNE; PAKSOY, MAHMUT
    Bu araştırma, personel güçlendirmenin iş yaşamında yalnızlık üzerindeki etkisinde, kişilik özelliklerinin aracılık rolünü ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu amaçla, İstanbul, Hatay, İzmir, Kocaeli ve Zonguldak’da Ana Metal Sanayi, İmalat, Eğitim, Toptan ve Perakende sektörlerinden çalışanlar araştırmaya dâhil edilmiştir. Nicel yöntemlerle elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak bir dizi regresyon analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucuna göre, personel güçlendirme (yapısal güçlendirme) ile iş yaşamında yalnızlık arasındaki ilişkide, sorumluluk ve duygusal denge kişilik özelliklerinin kısmi ara değişken rolü üstlendiği tespit edilmiştir. Ayrıca, değişkenlerin alt boyutları arasındaki ilişkiler açısından da aracılık rolü incelenmiş ve bu yönde tespitler elde edilmiştir. Dikkat çekici bir bulgu olarak uyumluluk kişilik özelliği, güçlendirmenin “bilgi” boyutu ile yalnızlığın “sosyal arkadaşlık” boyutu arasında tam ara değişken rolü üstlenmiştir. Demografik özelliklerden yaş, kıdem, eğitim, personel statüsü ve sektöre göre, gruplar arasında anlamlı farklılıklar olması da önemli bir tespit olarak görülmüştür.