Person:
AYDIN, EBRU

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Arş.Gör.

Last Name

AYDIN

First Name

EBRU

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Erken Çocuklukta Üstbilişin Doğası, Desteklenmesi ve Değerlendirilmesi
    (İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) AYDIN, EBRU; Ünsever, Özge
    Son yıllarda gerçekleştirilen araştırmalar, küçük çocukların üstbilişsel becerilerden yararlanma kapasitesine sahip olduklarını ve bu becerilerin erken çocuklukta desteklenmesine dair gerekliliği ortaya koymuştur. Literatürde kısa bir geçmiş i olan üstbilişin eğitim araştırmalarına dahil olması ile birlikte bu becerilerin kendiliğinden gelişip gelişmediği ya da hangi öğretim stratejileriyle desteklenebileceği konularında soru işaretleri doğmuştur. Bunlarla birlikte üstbiliş teriminin kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi noktasında hala birtakım sınırlılıklar bulunmaktadır. Özellikle üstbilişin bilişten ayrılan özellikleri ve biliş ile etkileşimi, diğer düşünme becerilerinden neden farklı olduğu ve terimin doğası hakkındaki so ru işaretlerinin cevaplanması önem taşımaktadır. Bu çalışmada üstbiliş teriminin kökeni ve doğası açıklanmış, farklı üstbilişsel modeller karşılaştırılmış, erken çocuklukta üstbilişin ne doğrultuda geliştiği, nasıl desteklenebileceği ve değerlendirilebileceği konularında eğitimcilere ve araştırmacılara bir başvuru kaynağı oluşturmaya çalışılmıştır.
  • PublicationRestricted
    "I Did It Wrong, but I Know It": Young Children's Metacognitive Knowledge Expressions During Peer Interactions in Math Activities
    (Elsevier Sci Ltd., 2022) AYDIN, EBRU; Dinçer, Çağlayan
    Previous studies reveal that children's metacognitive skills make massive progress during the early childhood period. We believe that examining how children use metacognitive skills in the learning process is crucial for shaping future learning experiences. This case study explores how children's metacognitive knowledge emerges through peer interactions in mathematical measurement activities. Sixteen activities based on the dimensions of mathematical measurement skills of length, area, weight, and volume were applied and video recorded. We systematically observed two 5-year-old children in these activities for 10 weeks. A framework of analysis was developed from the results of previous research on children's metacognition. Children's metacognitive knowledge was analyzed in mathematical statements and other variables were also extracted. Using qualitative analysis, this study indicates how children's mathematical thinking skills are reflected in their expressions of metacognitive knowledge during peer interactions. Difficulties in assessing and measuring children's metacognition are also discussed.