Person: PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Last Name
PARSEHYAN
First Name
BESTE GÖKÇE
Name
8 results
Search Results
Now showing 1 - 8 of 8
Publication Metadata only Does Doctors' Perception Of Hospital Leadership Style And Organizational Culture Influence Their Organizational Commitment?(Soc Personality Res Inc, P O Box 1539, Palmerston North 5330, New Zealand, 2014) Güney, Salih; Katrinli, Alev; PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE; 26387; 7380; 3920Our aim in this study was to determine the effect of organizational culture on the relationship between perception of leadership style and commitment to the organization by identifying firstly how Turkish doctors perceived the leadership behavior at private hospitals and then assessing the level of their organizational commitment. We developed and then tested a research model that incorporated leadership style, organizational commitment, and organizational culture. We distributed a survey to doctors working at four private hospitals in Turkey (N = 98). We found that doctors' perceptions of leadership behavior had a statistically significant, positive effect on their level of organizational commitment. We also found that organizational culture did not act as a moderator in this relationship.Publication Metadata only Intergenerational Leadership(2019-05-09) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE; 26387From Machiavelli up until today, leadership has been a topic researched by many social scientists. While leadership research has found scientific basis towards the end of the 20th century, today, there are still many theoretical evaluations undertaken. There is a lot of rhetoric regarding leadership; how to become a successful leader, what is effective leadership, what is the truth about leadership, unsuccessful leadership examples etc. These are written about in line with the experiences we encounter and experience in our daily work environment. The main problem today can be said to be as follows: How can leaders sustain long term success if followers are short term and moving through a revolving door? There are members of five different generations in ourworking environments: veteran generation (1925-1946), baby boom generation (1946-1960), generation X (1960-1980), generation Y (1980-1995) and generation Z (1995-2010). By working together, these different generations provide leadership to one another. As the veteran generation and baby boomers are slowly going into retirement, they are leaving their duties to generations X, Y and Z. At this point, generation Alpha will become part of the cycle. There have been four different scenarios developed regarding the type of leadership that will be in place in 2050 when the generation Alpha will become leaders: BioCircuity Leadership, High-pod Leadership, Automaton Leadership, and Murmeration Leadership. These four different scenarios have been designed according to the communication between generations and will be in place in 2050. However, at the moment, it is impossible to tell which scenario will dominate.Publication Open Access Müzelerde İnsan Kaynakları Yönetimi(2017) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE; 26387Bu çalışmanın amacı insan kaynakları yönetiminin müzelerde etkinliğinin ve öneminin araştırılmasıdır. 20. yüzyılın başlarında literatüre personel yönetimi şeklinde giren anlayış, 1980’lerde insan kaynakları yönetimi yaklaşımına dönüşmüştür. İnsanla ilgili her konuyu ele alan yaklaşım, onun gereksinimlerini karşılayarak verimliliğini artırmayı amaçlamaktadır. İnsanın verimliliğinin artışı örgütlerin de verimliğini artırarak paralel bir ivme kaydedecektir. Örgütlerin sürdürülebilirliğini sağlamasında çalışanlar kilit role sahiplerdir. Bu nedenle, çalışanların işe alım süreçleri, eğitim programları, kariyer gelişimleri ve yetkinliklerine göre pozisyonlarda çalışmaları insan kaynakları yönetim sürecinin birer parçasıdır. Bütün kurumlarda olduğu gibi müzelerde de insan kaynakları yönetimi önem arz etmektedir. Uluslararası Müzeler Konseyi’nin yönetim planlamasında ilk üçte yer alan insan kaynakları, ülkemizde yer alan 224 özel müzenin sadece 4 tanesinde etkin olarak işlemektedir. Söz konusu 4 müzenin dünyadaki büyük müzelerle rekabet edebilecek nitelikte işleyen insan kaynakları yönetim süreçleri bulunmaktadır. Geri kalan 220 müzede ise insan faktörünün sadece müzede gerekli idari işleri gerçekleştirecek kişiler olarak görüldükleri ve personel yönetimi anlayışının devam ettiği söylenebilir.Publication Open Access Sanat Organizasyonlarının Sponsorluğu ve İstanbul Bienali(2016) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE; 26387Günümüzde sanat kurumları, pek çok farklı dalda sanat organizasyonu düzenlemektedirler. Festival, sanat fuarı, bienal ve sergi gibi sanat organizasyonlarını düzenlemek finansal açıdan büyük bütçeler gerektirmektedir. Sanat kurumları, çoğunlukla kar amacı gütmezler; bu nedenle herhangi bir organizasyonu gerçekleştirebilmek için finansal destek bulmaları zorunludur. Devletler, güttükleri kültür ve sanat politikaları gereğince sanat organizasyonlarına farklı ölçeklerde destek olabilmektedirler. Ancak, sadece devlet desteği yetersiz kalmaktadır ve özel sektör desteğine de ihtiyaç duyulmaktadır. Özel sektörde yer alan kurum ve kuruluşlar, sanat organizasyonlarına yaptıkları destek sonucunda bir geri dönüş beklentisi içinde olurlar. Bu noktada sponsorluk kavramı devreye girmektedir. Sponsorluk, karşılıklı tarafların kazan-kazan stratejisine dayalı bir kavramdır. Organizasyonlara sponsor olan kurumlar, pazarlama stratejileri kapsamında genellikle kurum kimliklerini güçlendirmeyi hedeflemektedirler. Sanatın özel sektör tarafından desteklenmesi sonucunda sanat eserlerinin özgünlüğünü yitirdiği ve popüler kültüre hizmet eder hale geldiği yönünde eleştiriler gündeme gelmiştir. Sanatın meta haline getirildiği kapitalist dünya düzeninde özel sektörde yer alan kurum ve kuruluşların sanat sponsorluğu faaliyetlerini ele alan bu çalışma, söz konusu sponsorluk faaliyetlerinin sanat organizasyonlarına sağladığı avantajları ve dezavantajları irdelemektedir. Araştırma kapsamında sponsorluk kavramının tarihi gelişimi, sanat sponsorluğunun hangi yollarla gerçekleştirildiği, sponsorların destekledikleri faaliyetler sonucunda kazanımları ve sanat organizasyonlarının sponsor gereksinimleri incelenmiştir. Ülkemizde gerçekleştirilen ve uluslararası sanat platformlarında kabul gören en önemli sanat organizasyonlarından biri olan İstanbul Bienali, sponsorluk açısından örneklendirilmiş ve değerlendirilmiştir.Publication Open Access Digital Transformation in Museum Management: The Usage of Information and Communication Technologies(ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ, 2020) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇEToday, museums are undergoing a process of digital transformation. Those museums able to properly manage this process will hold the potential of following and analyzing consumer perceptions and emotions. Information and Communication technologies are an important part of this digital transformation. This study aims to put forth the relationship between digital technologies and museums in terms of participatory technologies. The focus of the study will analyze at which stage private museums in Istanbul are at in the digital transformation process. The study is made up of three steps in order to measure the level at which museums utilize information and communication technologies. The first step takes place prior to the museum visit and analyzes the museums’ corporate websites. The second step is in relation to the visit of the museum, and defines the information and communication technologies available for visitors. The final step determines the social media presence of the museums after the visitation. The study analyzes the degree to which information and communication technologies are used by museums under the supervision of Turkey’s Ministry of Culture and Tourism’s General Directorate for Cultural Heritage and Museums in Istanbul. As a result of the study,the museums have been categorized under four categories: sleepers, social-oriented, visit-oriented and experience-oriented. Of the 62 museums within the framework of the study, 24% are sleepers, 36% social-oriented, 24% visit-oriented and 16% are experience-oriented. It is believed that the study will serve as a guide for museums which took part in the study so that they can increase the participatory experience of visitors.Publication Open Access Leadership in non-profit organisations(2017) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇEEmerging at the end of the twentieth century, non-profit sector has taken on a new significance. Non-governmental organisations, health institutions, educational institutions and museums are examples for the variety of non-profit organisations. Museums are defined as the symbols of national cultures and bridges uniting the past with the present. However, it may be suggested that this definition has lost its validity on a large scale due to globalism that penetrated into our lives in the twentieth century. Globalism and multiculturalism played an important role in the industrialisation of culture, and being the symbols of culture, museums assumed the form of dynamics within this industry. Accordingly, the concept of museum leadership gained importance. The increasing competition amongst museums makes leadership more crucial. Compared to other sectors, museums have not been studied enough in terms of leadership and the late, but the necessary attempt to improve museum leadership is of vital importance for cultural industry. This study first discusses leadership and non-profit organisations separately, and afterwards, it investigates into leadership in non-profit organisations. Lastly, it elaborates on museum leadership, which is a popular concept of the modern day.Publication Metadata only Art and the city(2020-04) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇEToday, when we look at the planning of the cities, we observe that in general, most of them are trying to take quick steps to be "smart". "Smart city" has not yet reached a single definition in the literature. Smart cities, consisting of smart economy, smart living, smart environment, smart people, smart mobility and smart governance components, are of course technology-oriented. Technology is a tool, and therefore the expectation that technology will make a city livable on its own is unrealistic. Big data, the Internet of Things (loT), and information technologies play an important role in making municipal activities efficient, but their impact on livability is low. Although artificial intelligence has been developed, smart cities still need operators, engineers, architects and designers. Art should be the focus of city planning. Thus, the branding, livability and sustainability of a city becomes easier. But, the art institutions are ignored when designing smart cities. Public art is an issue that needs to be focused on at this point. Museums and public art are seen as community assets and makes cities livable. In this paper, the relationship between smart cities and public art will be examined based on "Art in Public Space" report prepared by Istanbul Foundation for Culture and Arts. Paris, London, Vienna and Amsterdam are compared with Istanbul. As a result, this study aimed to bring cultural policy proposals for Istanbul.Publication Open Access Sanat Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi Çerçevesinde Örgütsel Davranışa Bakış(2019-04) PARSEHYAN, BESTE GÖKÇE; 26387Günümüzde kurumların en önemli sermayesi insandır. Çalışanların örgütsel davranış çıktıları, kurumlar açısından önemlidir. Artan rekabet ortamında kurumları zarara uğratan önemli faktörlerden biri de işgücü devir oranının yol açtığı maliyettir. Bu nedenle, çalışanların örgüt kültürü ile özdeşleşmeleri, örgüte karşı olan bağlılık düzeyleri gibi insan kaynakları yönetiminin kontrol altında tutabileceği örgütsel davranış boyutları önem arz etmektedir. Çalışma, sanat kurumlarında insan kaynakları yönetiminin davranış boyutunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, İstanbul’da yer alan on sanat kurumunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen sonuçlar incelendiğinde; sanat kurumlarında insan kaynakları yönetiminin geleneksel personel yönetimi şeklinde uygulandığı görülmüştür. Örgütsel davranışa yönelik nicel bir çalışma yapmayan kurumların, nitel gözlemlere dayanarak veriler elde etmeye çalıştıkları saptanmıştır.