Ceza Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi (CEHAMER)

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/6774

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Publication
    Anneleri Tutuklu/Hükümlü Olan 0-6 Yaş Arası Çocukların İhtiyaçları, İlgili Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalar
    (Seçkin Yayıncılık, 2023) MERTOĞLU, MÜNEVVER
    Bu çalışmanın amacı, anneleri tutuklu ya da hükümlü olan 0-6 yaş arasındaki çocukların, sağlıklı bir şekilde gelişmelerine destek olacak yasal düzenlemelerle, olumlu uygulamaların önemine dikkat çekmektir. Türkiye’de ve Dünya’da annesinin mahkûmiyetinden etkilenen çocuk sayısının her geçen gün arttığına ilişkin veriler,(*1) bu sorunun üzerinde durulması gerektiğine işaret etmektedir. 0-6 yaş, bireylerin kişiliklerinin gelişmesi ve gelecek yaşantılarını olumlu ya da olumsuz etkilemesi bakımından önemli bir dönemdir. Bu dönemde anne-babaların, çocuklarının psikolojik, fiziksel ve sosyal gelişimlerinde çok önemli sorumlulukları vardır. Hiçbir çocuğun bu dönemi cezaevinde geçirmesi istenmez. Ancak zorunlu hallerde bir süre cezaevinde kalacak çocuklar için çocuğun üstün yararı dikkate alınarak cezaevlerinde amaca uygun düzenlemelerin ve uygulamaların yapılması gerekir.
  • Publication
    Cinsel İstismar Mağduru Çocuklarla Adli Görüşme
    (Seçkin Yayıncılık, 2022) MERTOĞLU, MÜNEVVER
    Çocuğa yönelik cinsel istismarın çocuk üzerinde yaşam boyu devam edebilecek travmatik etkileri olabilmektedir. Yargıya intikal eden çocuk istismarı vakalarında adil yargılamanın yanında çocuğun ikincil mağduriyet yaşamaması son derece önemlidir. Bu nedenle adli görüşmeyi yapacak kişilerin bu görüşmeyi nasıl yapacakları konusunda yetkin olmaları gerekir. Çalışmamızın amacı, adli süreçte cinsel istismar mağduru çocuklarla ilgili yargılamanın adil olması ve ikincil mağduriyetin önlenerek çocuğun bu süreçte psikolojik ve sosyal açıdan zarar görmemesine katkı sunmaktır. Bu amaçla önce konu ile ilgili yasal çerçeve üzerinde durulmuş, devamında Türkiye ve bazı ülkelerde uygulanan görüşme protokolleri çerçevesinde cinsel istismar mağduru çocuklarla yapılacak adli görüşmenin teknikleri, adli görüşmede uygulanan protokoller ve görüşme aşamaları incelenmeye çalışılmıştır
  • Publication
    Kovid-19 Salgınının Evde Kalma Sürecinde, Çocuk ve Ebeveynlerin Kontrol Edilemeyen Öfke ve Şiddet Davranışlarına Etkileri
    (Seçkin Yayıncılık, 2020) MERTOĞLU, MÜNEVVER
    Kovid 19 Salgını ülkemizde ve tüm dünyada artarak yayılmaya devam etmektedir.Bu alanda çalışan uzmanlar Covid 19 salgını ile mücadelede en önemli önlemlerdenbirinin evde kalarak izolasyonun sağlanması olduğu önerisini getirmektedirler.Koruyucu bir halk sağlığı önlemi olan karantinanın başarılı bir şekilde uygulanabilmesiancak olumsuz etkilerinin en aza indirilmesiyle mümkündür. Salgın nedeniyle insanlaruzun süre zorunlu olarak ev içinde aile bireyleri ile zaman geçirmek zorunda kalmışlardır.Bu süreçte Dünya Sağlık Örgütü ve Birleşmiş Milletler, Çin, İtalya, İspanya veFransa’da aile içi şiddet olaylarının ve boşanmalarla birlikte kriminal olayların da arttığınıbildirmektedir. Benzer sorun, Türkiye’de de yaşanmaktadır. İstanbul Emniyet Müdürlüğü’nünverilerine göre aile içi şiddet olaylarının geçen yılın mart ayına göre %38.2oranında arttığını bildirmiştir. Şiddet büyük ölçüde kontrol edilemeyen öfke davranışlarınınsonucunda ortaya çıkar. Salgın nedeniyle evde kalma sürecinin, kontrol edilemeyenöfke ve şiddet davranışlarına etkisinin incelenmesi, gerekli önlemlerin alınabilmesineyardımcı olması bakımından önemlidir. Bu süreçte başta çocuklar olmak üzere pekçok kişinin rutinleri değişmiştir. Uzaktan çalışma, uzaktan eğitim, iş kaybı, gelir kaybı,bulaş kaygısı, sosyalleşememe, belirsizlik, hastalıklar, ölümler vb pek çok nedenle bireylerkendilerini engellenmiş hissetmektedir. Evde kalma sürecinde engellenmiş hissetmeninşiddeti, kontrol edilemeyen öfke ve şiddet davranışlarının şiddetini belirlemektedir..Bireylerin yetişme tarzları, beklentileri, sosyal, ekonomik ve eğitim düzeyleribu tepkileri farklılaştırmakla birlikte, yaşanılan olağanüstü süreç, yeni rutinler oluşturmayıve farklı bir uyum sürecini gerektirmektedir.
  • Publication
    Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeyleri ile Akademik Başarıları ve Bazı Değişkenlerle İlişkilerinin İncelenmesi - İzmir Bayraklı Örneği
    (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2020) MERTOĞLU, MÜNEVVER
    Bu çalışmada, İzmir-Bayraklı İlçesinde dört lise ve sekiz ortaokulda 1118 öğrenci ile yapılan çalışmada, öğrencilerde internet bağımlılığı oranları ve bazı değişkenler ile akademik başarıları arasındaki ilişkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada,“Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği”nin kısa formu kullanılmış, kişisel bilgiler ve akademik başarı formu araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi ve değerlendirilmesi sonucunda, ortaokul ve lise öğrencilerinin %1,4 ‘ünün internet bağımlısı, %28,1’inin riskli internet kullanıcısı olduğu, ortaokul ve lise öğrencileri arasında internet bağımlılığı puanları yönünden anlamlı bir fark olmadığı halde, erkek ve kız öğrencileri arasındaki farkın kız öğrencileri lehine anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Bilgisayarı odalarında olan öğrenci grubunda internet bağımlılığı oranının, bilgisayarı odalarında olmayanlara göre anlamlı ölçüde yüksek olduğu, bilgisayar ya da cep telefonunu kullanma süresi arttıkça bağımlılığın arttığı ve akademik başarının anlamlı ölçüde düştüğü sonuçları elde edilmiştir.
  • Publication
    Orta Okul Öğretmenlerinin Sürdürülebilir Öfke Kontrolü Eğitimlerine Duydukları İhtiyaçların Nedenleri
    (2018-07) Mertoğlu, Münevver; 165897
    Why are Anger Management Programs Essential for Secondary and High School Teachers? Because uncontrolled anger can cause negative psychological, neurological, hormonal, environmental, and sociological effects on students, school managers and teachers need to be trained in solving the problems with the students without expressing anger. Doing so will provide a role model for their students at school and their own children at home. For these reasons, anger management programs will become essential for the teachers and managers to change their attitudes to improve the students' personal development and academic success. The aim of this research is to determine the reasons for the problems occurring at schools; secondly to take recommend changes to the schools system, and thirdly to facilitate the maintenance of these changes. In this research, The Trait Anger and Anger Expression Scales are applied to the personal and professional data of the teachers and managers that participated in the research. To analyze the data the Kruskal Wallis Test and statistical measures such as mean, median, and standard deviation were used. The results indicate that in general there is no significant relationship in gender, seniority and socioeconomic status, between the teachers; however, among the 6th, 7th and 8th grade teachers there is are meaningfully higher anger test points compared to primary and high school teachers. The external anger points are significantly lower among the teachers who like their profession versus those who do not like their profession. As a result, sustainable anger management programs at schools via seminars, or training sessions can contribute to changing teachers' ideas and attitudes towards their students by providing information about the nature of adolescence, and solutions to addressing the challenges of working with adolescents.