Cilt 3, Sayı 1, Ocak 2005
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/186
Browse
Browsing Cilt 3, Sayı 1, Ocak 2005 by Language "tr"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Batı ve Öteki(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Kunt, Esen; Sapaz, ŞehsadeBati ve Öteki, Öteki ve Bati, Türk Modernleşmesi kökenlerini Osmanlı'da, 18.yy .Tanzimat döneminde ortaya koyan ve halen de devam eden bir süreçtir. Çizgisel zaman anlayışı üzerine inşa olan Avrupa Modernleşmesinin aksine Türk Modernleşmesi döngüsel zaman anlayışının izlerini taşır. Rasyonalite genellikle yazgının gölgesinde kalır. Türk aydınlanması nesne konumunda olan bilincin özne konumuna yükselişidir de ama yazgı ve rasyonalite hep yanyana yer alır. The West and The Other, The Other and The West, In this context Turkish Modernization Progress began in 18.th century, Tanzimat era expecially in military area, and on going process. The European Modernization, nestled in linear cyle and Turkish Modernization reflects the holistic cycle, The Most important dilernma in Turkish Enligtenment is the conmct between rationalism and fate.The Turkish Enligtenment process is the changing the stmcture of object to subject.Publication Open Access Cumhuriyet'in İlk Yıllarında 'Öteki'nin Ressamı Olmak ve Malik Aksel(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Üstünipek, MehmetCumhuriyet'in ilk kuşak ressamları arasında Malik Aksel, sanatçı durusu ve sanat anlayışı ile ayrıcalıklı bir yere sahip olmuştur. Dönemin sanat birlik ve grupları çevresinde yoğunlaşan sanat ortamında hiçbir birlik ya da gruba dahil olmadan sanatını üretmiş, kendi kuşağının kalıplaşmış biçim ve içerik anlayışının dışında kalarak kendine özgü bir resim dili yaratmıştır. O; geçmiş gelecek, eski yeni, gelenek çağdaşlık çelişkilerinin yoğun yaşandığı bir dönemde kendiliğinden bir duyarlılıkla ötekinin resmini yapmış, çağdaşları yeniye, ileriye ve ideal gerçekliğe koşullanmışken o yitip gitmekte olan değerlerin, toplumun görünmeyen gerçekliğinin resimlerini yapmıştır. Onun 1939 tarihli Kale Mahallesi adli resmi ise, Türk resim sanatının belki de en erken toplumsal gerçekçi örneğidir. Malik Aksel is a representative of the first generation of painters in Republic Period. He has been a unique name among his contemporaries as a result of his artistic attitude. Although the art milieu of the period was firmly dependent on the activities of the art groups he hasn't been in one of them. He has created his own style without surrendering himself to the stereotyped stylistic and content approaches of the period. He has painted the other by himself in a period when the contradictories of past- future, old- new, traditional- contemporary was so intensive and he has painted both the disappearing values and the ignored realities of the society. His painting Kale Mahallesi is considered to be the earliest example of social realism in Turkish painting.Publication Open Access Göstergeküreler, Reklam ve "Öteki" Kavramı(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Güz, Nükhet; Küçükerdoğan, RenginKüreselleşme sürecinde yasam biçimimizi sürekli ve hızla degiştiren, çevreleyen markaların,ürünlerin ve hizmetlerin bir yandan algılanırlığını, akılda kalıcılığını öte yandan satışı arttırmaya yönelik oluşturulan reklam iletilerinin kurgulanması aşamasında dikkat edilmesi ve özenle üzerinde durulması gereken kimi etmenlerin varlığı söz konusudur. Bu bağlamda, küresel evrende yaşam alanı bulan markaların ve ürünlerin kendilerini tanıtım sürecinde toplumlara özgü değerleri, gelenekleri, söylenleri, gözönünde bulundurarak "yerelliği ya da tam tersi küreselliği ne denli benimsediklerinin ve "öteki" kavramının bu reklam yelpazesinde ne ölçüde yer aldığı irdelenmektedir bu çalışmada. In the process of globaiiism,there are such factors to be emphasized in the editing stage of the advertisement message which is formed on one hand ,to perceive and remember the brands,products and services which change our life styles quickly and continously. In this context;in this work it is considered how much the concept "other" takes place in the advertisement range and how much these brands and products of the global world in the introduction stage of themselves adopt localism or globaiiism taking into consideration the values of society,traditions and sayings.Publication Open Access Kayıkçı: Aşk Bağlamında Ben ve Öteki Kavramı(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Oktuğ, MelisFarklı kültürler, ayrı toplumlar, uygarlıklar da yasam bulsalar da, tüm söylenler ve anlatılar benzer evrensel izlekler çerçevesinde gelişmektedir. Bunların en bilinenleri aşk ve kahramanlık öyküleridir. Bu çalışma, gönderme yaptığı çeşitli kültürlere özgü söylenler ve yapıtlarla "ask" temasını "ben ve öteki" kavramı çerçevesinde ele almaktadır. Although various eultures and different soeieties exist in eivilizations, all myths and stories progress in the outline of the similar universal themes. Love and Heroism stories are among the most wellknown ones. This study diseusses the 'Love' theme within the context of ' Me and The Other' eoneept by referring to the myths and the works of art that are unique to the vairous eultures.Publication Open Access Kişilerarası İletişimde Uzam (Mekan) Dilinde " Öteki" Kavramı(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Zeybek, Işıl; 141147Yaşamımızın her anini çevreleyen imge (imaj) olgusu kendini her alanda etkin bir biçimde göstermektedir. Bu bağlamda, olumlu imge yaratımı söz konusu olduğunda üzerinde çok da fazla durulmayan uzam dili önemli bir işlev üstlenmektedir. Kişilerin rol ve konumları hakkında bilgi veren uzam dili ayni zamanda "öteki" kavramıyla bağıntılı olarak bireylerin yasam evreni çerçevesinde değer nesnelerini, ekinsel anlayışlarını, ruhsal durumlarını da açıkça ortaya koymaktadır. Image eoneept whieh can be seen in every moment of our lives shows its effeet in every field effeetively. In this eontext, when it eomes to positive image ereation, the language of the plaees whieh is not emphasized before, undertakes an important task. The language of the plaees that gives information about the roles and positions of people also states thier moods and euItural understandings and values in their life environment in related with the 'other' eoneept.Publication Open Access Kültürlerarası İletişim ve Öteki Kavramının Günümüz Dünyasında Yeri ve Önemi(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Tanrıbilir-Özgül, Ruşen; Şen, ErdalGünümüzde sosyal bilimler alanında hazırlanan tüm tezlerin, projelerin, ödevlerin giriş bölümlerine egemen olan hızlı değişim ve farklı tanımları her dalda ayrı yapılan ancak adına tek küreselleşme denilen olgunun tüm dünya kültürlerine, toplumlarına, insan gruplarına ve son olarak da birey'ine etkilerini, "öteki" kavramı çatısı altında, açıklamak amacıyla yazılmıştır. Sanatın ve bilimin insana birey olma sürecinde vermiş olabileceği ipuçlarının günümüz dünyasına yansımalarının ve uluslararası şirketlerin kurumsal kimliklerinin farklı kültürlerden tüketicilere, farklılıkları gözeterek hazırladıkları, küresel markaların reklam iletileri üzerinde örneklerle durulmuştur. In these years, almost aii introduction parts ofthesiss, projects, homework; prepared in social science fields; are dominated with the rapid change and various definitions of unique globalisation defined within several structures and the effects of the rapidly changing environment to global cultures, societies, groups, and lastly to the individual. The aim of this artiele is to define these effects and results, according to the concept of "the other". The elues that would have been in the reflections of art and science, in the process of human to be as individuals, are examined in the global organisations advertisement campaigns, that are prepared according to the culturel differences for the various consumer groups.Publication Open Access Kültürlerarası İletişim, Budunmerkezcilik ve Öteki(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Er, Seher"Kültürlerarası İletişim, Budunmerkezcilik ve Öteki" başlıklı çalışmada, "budunmerkezcilik" bakış açısıyla "kültürel görelilik" bakış açısının karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Başka bir anlatımla ele alınan örnek olaylar değerlendirilirken merkezde "budun" olduğunda ortaya çıkan sonuç nedir?, merkezde "kültürel görelilik" olduğu zaman ortaya çıkan sonuç nedir? Sorularının yanıtları verilecektir. Her toplumun kültürünün kendine özgü olusu; dini inançların ve değerlerinin farklı olusu belirleyici etken olarak ele alınacaktır. The objective of this study titled "lntercultural Communication, ethnocentrism and others" is to compara "ethnocentrism" and "cultural relativisizm" points of views .In other words, in the assesments of case studies the questions as to "what is the result coming about in the case of ethnocentrism?", "what is the result coming about in the case of cultural relativism" will be answered. Every society has Its own culture, religious beliefs and valves, teherefore, these differences are will be discussed a determinant factors.Publication Open Access Küreselleşen Dünyanın Bunalımı: Çokkültürlülük(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Tekinalp, ŞerminÇokkültürlülük, kimlik ve ötekilik gelişmiş bati ülkelerinin masasında çözüm bekleyen en önemli sorunlardan biri olarak görülebilir. Kapitalist dünyanın zenginliği ve gücü artar, zenginlere fakirler arasında uçurum büyürken, diğer kimliklerin bastırılması ile oluşan bilinç modern dünya için milliyetçi kimlikler tehlikesini yaratmaktadır. Bu tehlike, Bati'da giderek genişleyen bir karşı saldırıyı harekete geçirmektedir. En azından söylemlerde de olsa, bir zamanlar demokratik çağdaş dünyanın rüyası olan çokkültürlülük her iki tarafta da küresel bir tehdit oluşturmaktadır. 21.yüzyılın bu büyük sorunu karşısında tek çözüm işbirlikçi iletişim ve karşılıklı anlayıştır. Bu makalede çokkültürlülügün bunalımı, tehlikeleri ve çözüm yolları tartışılmaktadır. Multiculturalism, idendity and otherness may be viewed as one of the greatest issues waiting for solution at the table of developed western countries. As the wealth and power of the capitalist world increases and the gap between the rich and the poor widens the awareness of repression of other identities becomes a nationalistic idendities challenge to the modern world. This challenge creates an overwhelming counterattack from the West . Multiculturalism, once the dream of democratic modern world at least in discourses, now becomes a global threat on both ends. Cooperative communication for dialogue and mutual understanding is the only solution to this major problem of the 2 Ith century. In this artiele the crisis and challenges of multiculturalism and ways of solutions are discussed.Publication Open Access Öğrenme ve Etkin Öğrenme(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Gökalp, NuriGelişen ve değişen teknolojik yapılanmalar küresel eğitimde yaygın ve ortak çözümlerin geliştirilmesine olanak verirken, ayni zamanda bireylerden beklentilerin de hızla artmasına neden olmaktadır. Günümüzde öğrenme stratejisi önem kazanmakta, anlam, değişim, yenilik, büyüme ve kendini gerçekleştirme gibi kavramları da kapsamaktadır. Yaşanılan bu değişimlerle isletmeler için insan kaynaklarının geliştirici boyutu ve öğrenme yoluyla kazanılan yetenekler daha da önem kazanmıştır. Bu nedenle bilgi toplumu öğrenmenin sürekli olduğu kurumlara ihtiyaç duyar. XXI. yüzyıl öğretim kurumlarının bu gerçeği göz önüne alarak, etkin öğrenme yaklaşımını uygulamalarının yararlı olacağı düşünülmektedir.Publication Open Access "Truva Filmi" üzerinde " İlyada Destanı" Etkisi Göstergebilimsel Yaklaşım(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Barokas-Kırlar, Safiyeİlyada yapıtından esinlenerek gerçekleştirilen Truva Filminin Göstergebilim çözümlemesinin yapılması amaçlanmıştır. Çözümleme yapılırken savaş, tanrı ve ölüm üçlemesi üzerinde durulmuştur. Temel amaç, yıllarca önce Yunan Mitolojisinde islenen Truva Savaşının günümüzde filme uyarlaması aşamasında nasıl irdelendiği ortaya çıkarılmak istenmiştir. Truva Filmiyle İlyada söylencesinin üç aşamasında birbirleriyle benzeşen ve birbirlerinden ayrılan yönleri ele alınarak karşılaştırma biçiminde incelenmiştir. Bu bağlamda filmden önemli sahneler alınarak, İlyada yapıtında da bu sahneler bulunarak aralarında ne gibi değişiklikler gösterdiği ya da göstermediği incelenmiştir. The objective of this article is to realize a semiotic analysis of the movie Troy which is based on Homers' Iliad. The three foci of the analysis are on war, gad, and death. The basic purpose of the paper is to discover and analize the stories and images in this Greek mythology of Trojan wars and the ways these have been transformed to the movie. The paper undertakes a comparative analysis of the three phases of the Iliad loaking into the aspects which are similar and different between the myth and the movie. The analysis takes important scenes from the movie and the comparative analysis identifies the differences and similarities with the original story in the Iliad.Publication Open Access Ütopik Bilincin Kutsaldan Profana Önlenemez Özgürleşmesi(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Demirkan, MustafaThomas More'un, hayali kral Utopos'un hayali ülkesine verdiği isim olan Ütopya, kültür alanında ileriye dönük ve gerçekleşmesi hem olanaksız hem de zaten umut edilmeyen düşsel fikirleri tanımlayan, gündelik dilde ve tutucu çevrelerde ise boş düşünceleri, saçma lafları ima eden küçümseyici bir sözcük olarak yerleşti. Thomas More başyapıtı Ütopya'yı 1516 yılında, latince olarak, yazdı. More bu eleştiri kitabını, saka unsurları ile süslemek ve de kralın ötkesinden sıyrılmak için, Abraxa kralına Yunanca bir isim, "OU Tonos", Utopos adını vermişti. Franco Borsi'ye göre, aslında More bu adi çokanlamli bir kavram çagristirmak için özellikle seçmiş olabilirdi. Zira eger "€u Tonos", Evtopos sözcüğünü yeğleseydi, kralın adı "Güzel", "€utonia", Evtopya, da Güzelyer, Şirinyer anlamına gelecekti, bu çağrısımIarı gidermek için aslında sarih olarak "atonos", Atopos, Atopya sözcüklerini seçmiş olması gerekirdi. Yirminci yüzyılda ütopya, düşünce ortamında kendi antitezi, "anti-utopyaya", karsi ütopyaya, dystopyaya dönüştü. Ünlü Mimar Gio Ponti'ye göre,mimarlık "gerçekleştirilebilen bir düşünce"dir, ütopya mimarlığının ütopya özelliği, gerçekleştirilebilen uygulamalar alanı dışında kalmasıdır. KUTSAL ve PROF AN MEKAN, ZAMAN kavramı mimarlık ve ütopya tarihini çok yakından etkiledi. Her toplum kendi toplumsal mekanını ve bu arada zamanını üretti. Mekan bir taraftan temsil edilirken diğer taraftan da temsil mekana yansıdı. Geleneksel toplumların karakterlerindeki belirginlik, yerleştikleri kutsal bölgenin çevresindeki tanımlayamadıkları bölge ile zıtlaşmalarıdır. İnsan zekası kutsal olmayan çevreyi, doğayı, dünyayı çok yeni çözümledi. Zaman, arkaik ve kutsal inançlı toplumlarda yenilenme olanağı bulunan bir algılamadır. Dinsel olmayan insan için, zamanın kendi varoluşu ile bağımlı bir boyutu, kendisi için bir başlangıcı ve ölümüyle biten bir de sonu vardır, geçmiş tarihten ibarettir, gelecek, umutların, düşlerin, ütopyaların alanıdır. Thomas More wrote his masterpiece Utopia, which was the name of the imaginary country of the imaginary king Utopos (abscent), in 1516, in latin. Since then, utopia became a word that defines, visionary and irrational ideas in the inteiiectual environment, and despised empty thoughts in the casual language. More gave the Abraxa king a Greek name "OU Tonos", Utopos, to decorate this criticism book with humour and to avoid the king' s rage. According to, Franco Borsi, infact More could have especially chosen this name to envoke_a polysemous concept. Because if he had chosen the word "€u Tonos", Evtopos, the king's name would become "beautiful", and the Evtopya would be "the beautiful land, place". To avoid these different meanings he should have c1early chosen the words "atonos", Atopos, Atopya. In the 20th century, utopia, in the intellectal environment turned into its own antithesis, "anti-utopia", de-utopia, dystopia. According to the famous architect Gio Ponti, architecture is a "thought which could be realized", the 'utopia' character of the utopia architecture is that it's outside the area of realization. The sacred and profane space and time concepts have influenced the architecture and the utopia history c1osely. Every community produced its own public space and time. While the space was being represented, the representation itself reflected to the space. The characteristic of the traditional communities', is the opposition with the environment around the sacred area they settled onto. The human min d has just recently analized the profane environment, nature and the earth. Time is a perception in the archaic and sacred communities, which you can renew. But for the profane human, time has a dimension related to its own existence, and he/she has a beginning and an end with his/her death, past is history, future is the area of hopes,dreams and utopias.Publication Open Access Yeşil(İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 2005-01) Yıldıran, AyşeRenk çemberinde mavi ile sarı arasında yer alan yeşil, bir ararenk olması doğrultusunda sakinleştirici, çekimser, rahatlatıcı, davetkar ve dişil özelliklerle bütünleştirilir. Oysa birçok kültürde suya ve bitkiye bağlanan kökeni onu başlangıçların, yeniden doğusun ve ölümsüzlüğün rengi haline getirmiştir. Şimşek ve ateş tümlerliğiyle fışkıran filizi doğaya, yaşama ve mutluluğa taşır. Büyünün, kıskançlığın, tekinsizin keskin rengi, ayni zamanda tek tanrılı dinlerin simgesi olmuş ve sır gibi en gizemli kavramların ifade edilmesinde kullanılmıştır. Being located between blue and yellow on the color wheel and as a middle color, the green is considered to be calming, abstaining, inviting and feminine. Meanwhile, according to its etymology based on the water and the plant, it is the represention of the beginning, the rebirth and the immortality for so many different cultures. As the complement of the ligthning and the fire, it leads the young shoot to the nature, life and happiness. The strong color of the magic, jealousy and sinister also became the symbol of the monoteist religions and expressed as mystique concepts just like secrets.