Welcome to IKU Academic Digital Archive System
OpenAccess@IKU is Istanbul Kultur University's Academic Digital Archive System, established in June 2014 to digitally store and provide open access to academic and artistic outputs in line with international standards and intellectual property rights. The system includes various outputs such as articles, presentations, theses, books, book chapters, reports, encyclopedias, and works of art produced by the university's faculty members and students.
IKU University is a leading institution using UniSpace.

Recent Submissions
Feminist Eleştiri Bağlamında Beş Romanın İncelenmesi (Sözde Kızlar, İçimizdeki Şeytan, Fosforlu Cevriye, Ölmeye Yatmak, Ölü Erkek Kuşlar)
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) ÖZTÜRK, HÜSEYİN; Kayhan Şahan
Feminizm son yüzyılda hem sosyal hayatta hem edebi eserlerde altın çağını yaşamaktadır. Kadınların sosyal hayata aktif katılımı ve Sanayi Devrimi sonrası iş hayatında kendine yer bulmasıyla birlikte kendileriyle ilgili alanlar yeniden şekillendirilmekte, bugüne kadar erkekler tarafından oluşturulan ve genel geçer nitelikte görülen normlar, kadınların fikirleriyle şekillenen yeni bir yapıya evrilmektedir. Kadınlar kendilerini doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularla ilgili olarak fikirlerini beyan etmekte, karşı tezlerini ortaya koymakta ve mevcut durumun değiştirilmesi için çabalamaktadırlar. Kadınların kollektif olarak hareket etmesi, bilinçli örgütlenme, sivil toplum kuruluşları vs. yapılar sonucu feminizm kuramı şekillendirilmiştir. Bu kuram edebi eserlere de yansımış, yazılan yeni eserlerde kendine yer bulduğu gibi eski eserlerin eleştirilmesine de neden olmuştur. Bu anlayışla oluşturulan feminist edebiyat eleştirisi yazın dünyasına yeni bir yol açmıştır. Feminist eleştiri söylemin değiştirilmesi gerektiğini savunmaktadır. Burada erkeklerin dünyası vasıtasıyla aktarılan kadın söyleminden vazgeçilerek yeni bir kadın söylemi oluşturulması, bunu yaparken var olan eril söylemin de ortaya konulması hedeflenmektedir. Bu şekilde yeni bir yazın ve okur kitlesi oluşturularak feminist eleştiriye yeni alanlar açılabilecektir. Bu çalışmada feminist edebiyat eleştirisinin ne olduğu (ya da olmadığı) üzerinde durularak bu alanda çalışmalar yapan birçok isme yer verilerek feminist eleştirinin ana başlıklarından bahsedilecektir. Sonrasında ise Cumhuriyet döneminden seçilen romanlarda bu anlayış örneklendirilerek seçilen eserler feminist edebiyat kuramı bağlamında incelenecektir.
Yüz İfadesi Tanımada Önyargısız ve Ayrıştırılmış Temsillerin Öğrenilmesi
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) KOCAÇINAR, BÜŞRA; Fatma Patlar Akbulut
Sözsüz iletişimin bir parçası olan yüz ifadelerinin tanınmasına yönelik geliştirilen sistemler incelendiğinde yüzde bulunan kişisel özelliklerin ve aksesuarların duygu tanıma sistemlerini olumsuz etkilediği tespit edilmektedir. Bu problemin ortadan kaldırılmasına yönelik literatürde kullanılan yöntemler incelendiğinde ayrıştırılmış temsil öğrenimi öne çıkmaktadır. Hassas değişkenlerin, hedef temsilinden ayrıştırılması değişimsel oto kodlayıcılar ile mümkün olmaktadır. Çalışmada bir temel sınıflandırıcı, bir beta-vae kullanılarak eğitilen bir sınıflandırıcı, son olarak da temsillerin doğru bir şekilde ayrıştığını kontrol edebilmek için ortogonalite kaybı kullanan bir mimari ile yüz ifadesi sınıflandırma modelleri eğitilmiştir. Hassas olarak seçilen özellikler yüz ve boyun bölgesinde bulunan kişisel özellikler ve aksesuarlar olarak belirlenmiştir. Kullanılan veri setine göre seçilen duygu gülümseme üzerinden değerlendirilmektedir. Elde edilen model sonuçları temel sınıflandırıcı modeli ile karşılaştırılmıştır. Belirlenen hassas özellikler için ayrıştırılmış temsil yönteminin doğruluğu olumlu yönde etkilediği gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra hassas özelliklerin hedef temsilden çıkarılması ile daha adil bir sınıflandırıcı elde edilmiştir.
Orman Okullarında Görev Yapan Yöneticilerin Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) DEMİR, MELEK; Demet Zafer Güneş
Bu çalışmanın amacı, orman okulları yöneticilerinin eğitim sürecinde yaşadıkları zorlukları ele almak ve bu zorluklara yönelik çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir çalışmadır ve durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu; 2023-2024 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan orman okullarında görev yapan okul yöneticileri oluşturmaktadır. 8 orman okulu yöneticisi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki sorular yöneticilere yöneltilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Gerçekleştirilen çalışmada, okul yöneticileri alternatif eğitim yaklaşımlarının çocuk merkezli bir süreci ele aldığını ifade etmiştir. Orman okullarının avantajları ve dezavantajlarına yönelik geleneksel eğitim sisteminden uzaklaşmanın ve eşitliğin bulunduğu bir ortamda yer almanın verdiği güvenden bahsederken; maddi kaynakların yetersizliği, risk durumunun fazlalığı ve öğretmen devamlılığının sağlanamaması da değinilmiştir. Öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik eğitimlere ihtiyaçları duyulduğu belirtilmiştir. Öğrencilere sosyal, duygusal ve psikomotor alanda destek verilmesinin önemine yer verilirken velilere yönelik daha açık bir iletişim kurulması, güven temelli yaklaşım uygulanması ve işbirliği içinde olunması gerektiği ifade edilmiştir. Orman ziyaretlerinde yaşanılabilecek her türlü duruma karşı yöneticilerin önceden alana giderek risk analizi yapması gerektiği belirtilmiştir.
Modelling Electricity Generation Based on Coal in Türkiye
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) MOHAMED, YASIR HASSAN; Duygun Fatih Demirel
This thesis investigates electricity generation modeling in Turkey with a focus on coal-fired power plants. Turkey's rapidly rising economy has led to a huge increase in energy consumption, and coal plays a critical role in the energy mix. The study takes a comprehensive approach to analyze various aspects of coal-based energy production, taking into account technical, economic and environmental factors. The thesis uses modeling methods and simulations to predict future trends in coal-fired electricity generation, taking into account various situations such as changes in energy demand, technological advances, and changing regulatory environments. The findings are intended to provide useful insights for policymakers, industry players and academics interested in the long-term growth of Turkey's energy sector. Finally, this thesis provides a comprehensive overview involving technical, economic and environmental factors, contributing to a better understanding of the complex dynamics surrounding coal-fired electricity generation in Turkey. In the context of Turkey's evolving energy environment, the findings aim to guide decision makers and shape plans for the future of coal-based electricity.
Çanakkale İli Gelibolu İlçesi Köyleri Ağız İncelemesi (Burhanlı, Cevizli, Cumalı, Güneyli, Ilgardere, Karainebeyli, Kocaçeşme, Pazarlı Köyleri)
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2024) ÇAY, AYÇA; Emre Berkan Yeni
Bir dilin tarih sürecinde yaşadığı değişikliklerin daha net bir biçimde anlaşılmasına önemli katkılar sunan ağız araştırmaları, ölçünlü dilin dışında kalıp unutulmaya yüz tutmuş, kaybolma tehlikesi yaşayan dil ve kültür unsurlarının adeta bir fotoğrafını çekerek bunların kayıt altına alınmalarını sağlamaktadır. Son dönemlerde Türkiye Türkçesi ağızları üzerinde yapılan derleme çalışmalarına ilgi artarak devam etmektedir. Gelinen noktada son derece kıymetli çalışmalar yapılsa da bazı bölgelerde halen kapsamlı çalışmalar yapılmamıştır. Çanakkale ilinin Gelibolu ilçesi ve köyleri de bu bölgelerden biridir. Gelibolu ilçesi 1877-1950 yılları arasında iskân edilen göçmenlerin en çok yerleştirildiği bölgelerden biridir. Bu durum derleme yapmayı zor ve zahmetli bir hale getirmektedir. Bu sebeple bölgede yapılan kapsamlı araştırmalar nadirdir. Mübadil olarak iskân edilenlerin Gelibolu'daki yerleşim birimlerine göre dağılımı: Gelibolu merkeze 323, Evreşe'ye 310, Galata'ya 290, Bayırköy'e 415, Burgaz'a 224, Tayfur'a 183, Fındıklı'ya 232, Yeniköy'e 359, Bolayır'a 373 ve toplamda 2709 kişidir. Resmi kaynaklar ve yöre halkından edinilen bilgilerden hareketle çalışmada yerli köyleri (Burhanlı, Cevizli, Cumalı, Güneyli, Ilgardere, Karainabeyli, Kocaçeşme, Pazarlı) ağız özellikleri incelenmiştir. 8 bölgede 15 kaynak kişiyle konuşma imkânına sahip olunmuştur. Çalışmamız, derleme bölgesinin özelliklerini içeren "Giriş" kısmının ardından "İnceleme, Metinler ve Sözlük" olmak üzere üç ana bölümden meydana gelmektedir. İnceleme kısmı kendi içinde Ses Bilgisi ve Şekil Bilgisi olarak iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Ağızlar, gün geçtikçe teknolojik gelişmeler, kültürel etkileşim ve göçlerin etkisiyle günümüzde eskiye nazaran daha hızlı bir şekilde değişerek kaybolma tehlikesiyle karşı karşıyadır. Bu durum değişmekte ve yitime uğramakta olan ağızların hem değişme esnasında gösterdikleri eğilimlerini takip edebilmek hem de bu eğilimlerden hareketle geriye doğru düşünerek dilin tarihi ile ilgili birtakım fikirler edinebilmek açısından titizlikle incelenmeleri gereğini ortaya koymaktadır.Çanakkale ili Gelibolu ilçesi köyleri ağızlarının içinde sakladığı tarihi dil değerlerini kaybetmeden dil özelliklerinin ortaya çıkarılması çalışmamızda amaçlanmıştır. Çalışmanın, Türkiye Türkçesi ağızlarıyla ilgili çalışmalar başta olmak üzere dil ile ilgili yapılacak olan her türlü çalışmaya ve Derleme Sözlüğü'ne katkı sağlaması hedeflenmektedir.