Publication:
What Drives Consumers to Buy Online? A Study on Exploring Online Consumer Behavior

dc.contributor.authorKuşçu, Aslı
dc.contributor.authorYOZGAT, UĞUR
dc.date.accessioned2022-12-26T11:50:31Z
dc.date.available2022-12-26T11:50:31Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractThis research contributes to the understanding of online shopping by investigating influential factors on consumers’ online search andpurchase intentions. Given the fact that previous studies mostly concentrated on the utilitarian and hedonic aspects and yet still provided mixed results, a comprehensive theoretical framework is developed thatcombines current research on utilitarian and hedonic values and factors that lead to those values while also emphasizing the importance of the perceived congruence between the consumer and online shoppingand linking it to both hedonic values and to online search and purchase intentions. The structural model design tested with 358 online consumers enables the researchers to evaluate all factors in a holistic fashionand our results demonstrate the importance of making use of the properties of the medium while also providing the consumer with a shopping experience that is rich in information, sensory stimulation, and also in selfexpression. Results are consistent across demographics and product categories.en
dc.description.abstractBu çalışma müşterilerin elektronik ortamda arama ve satın alma niyetlerine etki eden faktörleri inceleyerek literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Daha önceki çalışmalarda çoğunlukla faydacı ve hedonic yararlara yoğunlaşılması, buna rağmen çelişkili sonuçlar elde edilmesi sebebiyle bu çalışmada literatürde kullanılmış olan bu faydalara ek olarak müşteri ve elektronik satınlama arasında yaşanan imaj açısından uyumun eklenmesi ile geniş açılı bir teorik model oluşturulmuştur. Oluşturulan yapısal eşitlik modeli 358 adet elektronik müşterinin cevapları doğrultusunda test edilmiş ve sonuçlar elektronik ortamın özelliklerinin ve müşteriye sunulan bilgi, duygular ve kendini ifade etme açısından yoğun satınalma deneyiminin elektronik ortamda arama ve satın alma niyetlerine etkisi olduğunu göstermiştir. Sonuçlar farklı ürün kategorileri ve demografilerde farklılık göstermemektedir.tr
dc.identifier10
dc.identifier.citationKUŞÇU A, YOZGAT U (2019). WHAT DRIVES CONSUMERS TO BUY ONLINE? A STUDY ON EXPLORING ONLINE CONSUMER BEHAVIOR. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , 10(19), 74 - 103. 10.9775/kauiibfd.2019.004
dc.identifier.issn1309-4289
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/8122
dc.language.isoen_US
dc.publisherKafkas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
dc.relation.journalKafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOnline Shopping
dc.subjectHedonic Motivation
dc.subjectUtilitarian Motivation
dc.subjectSelf-concept Conguity
dc.titleWhat Drives Consumers to Buy Online? A Study on Exploring Online Consumer Behavioren
dc.title.alternativeMüşteriler Neden Elektronik Ortamda Satın Alıyor? Elektronik Satınalma Üzerine Bir Çalışmatr
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.indexed.attrdizin
local.journal.endpage103
local.journal.issue19
local.journal.startpage74
relation.isAuthorOfPublication0340930e-552d-49d2-8e72-8216d4f7f4ee
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0340930e-552d-49d2-8e72-8216d4f7f4ee

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Tam Metin/Full Text
Size:
366.84 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.82 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: