Publication: Sigortacılar için web tabanlı eğitim sistemi
Date
2004-01
Authors
Akalın, Hasan Mete
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İstanbul Kültür Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı
Abstract
Bu tez çalışması, sigorta acentelerinin, sigorta poliçeleri ve acentecilik konularında
eğitilmeleri ile ilgili olarak, web üzerinden ilgililere verilecek eğitim üzerine
odaklanmıştır. Sigorta acenteleri, acentelik işlerinde kullandıkları poliçeler ile ilgili
bilgilere, kendilerine verilmesi gereken eğitimler sayesinde hakim olabilirler. Ancak
bu sayede, hangi koşullarda hangi poliçeyi hazırlayıp müşterilerine sunacaklarına
karar verebilirler. Bu durumda, sigorta genel müdürlüklerine bağlı olan ve
Türkiye’nin hemen hemen her ilinde mevcut olan acentelere bir şekilde ulaşılıp, bu
bilgi ve eğitimlerin verilmesi gerekmektedir.
Genellikle bu eğitimler, bölge bölge ayrılmış acenteleri bir araya getirerek bir eğitim
salonunda verilmekterdir. Bu durumda, genel müdürlük eğitmenlerinin devamlı
olarak Türkiye’nin her iline gitmesi ve bu illerde gerekli olan eğitimleri düzenlemesi,
eğitimin yeterli olmadığı veya katılımın gerektiği kadar olmaması halinde, tekrar
eğitim verilmesi gibi zorluklar söz konusu olmaktadır. Sigorta şirketi tarafından yeni
bir poliçe hayata geçirildiği ve acentelere sunulduğu zaman, bir an önce bu poliçeye
ait eğitim ya da eğitimlerin düzenlenmesi ve tüm acentelere anlatılması
gerekmektedir, bu acentelerin de bu yeni poliçeye hızlı bir şekilde adapte olabilsin ve
böylece müşterilerine bu poliçeye uygun çözümler sunabilecek seviyeye
gelebilmesini sağlamaktır.
Bu gerekçelerle; sigorta şirketi için yeni bir eğitim programı ve seyahati, acenteler
için de, yeni bir ürün için eğitim alma zorunluluğu doğmaktadır. Verilen bu
eğitimlerde, eğitmenlerin verdikleri poliçe eğitimileri ile ilgili bazı raporlar alması,
acenteler açısından bu eğitimin ne kadar yararlı olduğunu ölçmesi ve gerektiği
taktirde aynı eğitimi yeniden vermesi durumu ortaya çıkmaktadır. Eğitim sırasında
ve sonrasında bu raporların ve değerlendirmelerin yapılıp bir yerde tutulması gerekir.
Böylelikle, hangi acente hangi konuda eksik bilgiye sahip, hangi acente hangi
eğitime katılması gerekmesine rağmen katılmamış, sorularının cevaplarına göre yeni
bir eğitim planlanıp, düzenlenebilmesi mümkündür. Sigortacılık sistemi içinde geleneksel, eğitim planlanması ve düzenlenmesi
yapılırken; öncelikle genel müdürlük, hangi bölgedeki veya hangi ildeki acentelere
eğitim verileceğine karar verir. Daha sonra, bu seçilen acenteler, eğitim tarihi, eğitim
içeriği ve kapsamı, eğitim için gerekli materyaller hakkında bilgilendirilir. Bu
aşamada, yapılacak eğitimden sorumlu genel müdürlük çalışanı, eğitim gününe kadar
verilecek eğitimde kullanılacak dökümanları hazırlar. Eğitim günü geldiğinde
acenteler, daha önceden belirlenmiş olan bir salonda toplanırlar. Eğitmen hazırlamış
olduğu dökümanları acentelere dağıtarak, bir sunum gerçekleştirir ve yeni ürün ya da
poliçe ile ilgili bilgileri acentelere aktarır. Eğitim interaktif bir şekilde devam eder.
Eğitim sonunda her acente, almış olduğu eğitimle ilgili bir memnuniyet formu
doldurur. Bu bilgiler ışığında eğitim sona erer.
Buraya kadar, acentelere verilen eğitimler ile ilgili yaşanan zorluklar ve problemler
sıralanmıştır. Bu problemlere çözüm olarak, günümüzde yaygın olarak kullanılmakta
olan olan “Web Tabanlı Eğitim” (WTE) sistemi önerilmektedir.
Internetin gelişmesi, web tabanlı eğitim teknolojisinin, eğitim alanında nasıl
kullanılabileceği sorusunu gündeme getirmiş, sonuç olarak, e-mail yoluyla
eğitimciye ulaşım, basit grafik ve metinlerin yer aldığı intranet üzerinde bilgisayar
tabanlı eğitim ve web üzerinde ses ve görüntünün, parçalar halinde aktarıldığı web
tabanlı eğitim ortaya çıkmıştır. Günümüzde web aracılığıyla, sınıf eğitimi, eş zamanlı
danışmanlık, geliştirilmiş eğitim hizmetleri ve güncel içerik birleştirilerek, etkili ve
çok boyutlu bir öğrenme ortamı yaratılmaktadır. WTE, şirketlerin bu tür gruplara
hızla ve düşük maliyetle ulaşarak kişilerin takvimine uygun özel eğitimler
verilmesine imkan sağlamaktadır.
Web tabanlı eğitimde amaç, bir eğitim yapılacağı zaman, yukarıda bahsedilen
sorunlar ve zorluklar ile karşılaşılmaması ve kişilerin zaman ve mekandan bağımsız
olarak Internet veya Intranet’ler üzerinden bilgiye ulaşabilmesidir. Geliştirilecek bir
uygulama ile, tüm acentelere aynı anda ulaşılması sağlanabilir ki bu özellik başta
eğitim maliyetlerinden tasarruf olmak üzere çalışanların ve dolayısıyla şirketin
verimliliğinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Acenteler için eğitimin Internet
ortamından alınması, acentelerin bu eğitime Internet bağlantısı olan herhangi bir
yerden katılmaları anlamına gelmektedir. Böylece acenteler için de aynı kazançlar sağlanır. Eğitmenler de, bir eğitim
verebilmek için tüm Türkiye’yi dolaşmak zorunda kalmayacaklardır.
Raporlamalarını ise, kendileri için geliştirilecek arayüz sayesinde kolaylıkla alıp,
gerekli bilgileri eğitim için hazırlanacak olan bir veritabanında tutabilirler ve
istedikleri anda düzenlenmiş herhangi bir eğitimin bilgisine ulaşabilirler.
Web tabanlı eğitimin avantajlarından biri de, sistem Internet ortamında olduğu için
acentelerin bilgisayarlarına herhangi bir program ya da bilgi yüklemesi yapılmasına
ihtiyaç yoktur. Tüm bilgiler server’da tutulmakta olup, acenteler bu server’a
bağlanarak eğitimleri alabilirler. Acentelerin kullanmış oldukları işletim sitemi,
Internet tarayıcısı gibi sistem kısıtlamaları bulunmadığından dolayı, platform
bağımsız çalışan bir sistem olarak teknik ve kullanım rahatlığı sağlamaktadır. Aynı
zamanda bu işler içinde insan kaynağı ayırmaya gerek kalmamaktadır. Buna bağlı
olarakta eğitimlere katılacak acente sayısında da ciddi bir artış yaşanır.
Herhangi bir mazeretten ötürü ki, bu genellikle vakit darlığı olmaktadır, eğitim ya da
eğitimler için salona gelip katılamamış acente web tabanlı eğitim sistemi sayesinde
ofisinde veya evinde bilgisayarı başında verilecek olan eğitime katılabilir.
Eğitime katılım bilgileri ise, eğitmenler tarafından online olarak görüntülenebilip
raporlar alınabilir. Bu raporlar analiz edilerek, eğitimlere katılmamış acenteler için
ilgili eğitimler yeniden düzenlenebilir. Web tabanlı eğitim sisteminde, eğitimlere ait
tüm bilgiler veritabanında saklanmaktadır. Daha önceden düzenlenmiş olan bir
eğitim, yeniden verilmek istendiğinde ilgili eğitimi aktifleştirmek yeterli olur.
Web tabanlı eğitim sisteminde teknik destek konusuna çok fazla ihtiyaç
duyulmamaktadır. Dolayısıyla, sistem olabildiğince kullanıcı dostu şekilde tasarlanıp
uygulanmalıdır. Bununla birlikte, eğitmenler eğitim içeriklerini çok kolay ve hızlı bir
biçimde güncelleyebilmelidir. Böylelikle web tabanlı eğitim alan kişilerin, eğitim ile
ilgili son bilgilere erişmeleri sağlanmalıdır. Ayrıca, eğitime katılacak herkes, tüm bu
güncellenmiş bilgilere eş zamanlı olarak erişebilmelidir. Bu çalışma, klasik
eğitimlerde yaşanan öncelik sorununa çözüm sunar.
Klasik eğitimlerin, diğer bir deyişle, acenteler ile yüz yüze yapılan eğitimlerin en
önemli ve can alıcı özelliklerinden birisi, eğitmen ile acente arasındaki
interaktivitedir. Bu eğitimlerde acente, eğitmene sunum sırasında sorular yöneltebilmekte ve aynı
anda cevabını alabilmektedir. Web tabanlı eğitim sisteminde bu konu için bulunan
yöntem, bir chat platformu kurmak olmuştur.
Eğitmen ile acenteler arasındaki bu platformda, acente aynen klasik eğitimde olduğu
gibi sormak istediği soruyu chat ortamına yazar ve eğitmen tarafından cevabı online
olarak verilir. Bu sayede, chat platformu da interaktiviteyi koruma açısından web
tabanlı eğitimin sisteminin en önemli araçlarından biri haline gelmiştir.
Büyük firma ve üniversiteler kendi Öğretim Yönetim Sistemlerini (ÖYS)
geliştirmektedirler. Bir çok kurum da kendi ihtiyaçlarına uygun Öğretim Yönetim
Sistemini satın alma yoluna gitmektedir. Yeni yazılım dillerinin ve veri depolama
yöntemlerinin keşfi ile Öğretim Yönetim Sistemleri 1999 yılında dünyada kendilerini
göstermeye başlamışlardır. İlk Öğretim Yönetim Sistemi geliştiricileri, olanakları
sınırlı ve bir çok pahalı ayarlamalar gerektiren e-eğitim projeleri içerisinde yer
alırken bugün projeler organizasyonlardaki eğitim ve çalışma inisiyatiflerini
birleştirme yoluna giderek tek bir yaygın altyapı oluşturmaktır. Sağlam bir Öğretim
Yönetim Sistemi bir örgün eğitim kurumunun insan kaynakları, mali işler, öğrenci
işleri ve diğer bölümleri ile ortak çalışabilir ve bu bölümlerdeki bilgisayar sistemleri
ile bilgi paylaşımında bulunabilir. Böylece tüm uzaktan eğitim faaliyetlerinin
temelini oluşturabilir.
Öğrencilere ilişkin raporlar alabilmek, bir öğrencinin gelişimini takip etmek ve
herhangi bir aksama durumunda kendisine yardımcı olmak açısından oldukça büyük
önem taşımaktadır. Bahsedilen kayıtlar öğrencinin sadece ÖİYS içinde yaptığı
işlemleri değil, online içeriklerde gezinirken yaptığı işlemleri de içermektedir.
Öğrenim Yönetim sistemleri online ders içeriğine müdahale şansı vermese de online
içeriklerin düzenlenmesinde aktif rol oynayan Eğitim İçerik Yönetim Sistemleri
(Learning Content Management System, LCMS) ile de ortak çalışabilirler.
Tüm bu bilgiler ışığında, web tabanlı eğitim sisteminin ne kadar faydalı olduğu,
geliştirilecek olan bir e-Eğitim uygulaması bu çalışma ekseninde ele alınmıştır.
Bununla birlikte e-eğitimin önemine yönelik olarak sigortacılık için yeni bir ÖİYS
oluşturmaktır. Bu uygulamada, yukarıda bahsedilen ve web tabanlı eğitimin hem temelini hem de
detayını oluşturan tüm materyaller kullanılmış ve sigorta acentelerine bu uygulama
sunulmuştur. Ancak, daha öncesinde acentelere, seçilecek bir poliçe ile ilgili bir “ön
test” uygulanmıştır. Bu testin sonuçları ve acentelerin almış oldukları notlar bir
veritabanında tutulmuştur. Bu testin sonrasında, belirlenecek bir tarihte, web tabanlı
bir eğitim oluşturulmuş ve bu eğitim “ön test”i dolduran acentelere verilmiştir.
Eğitim sonrasında ise, acenteler “son test” diye adlandıralacak olan ve hemen hemen
aynı tarz soruları içeren bir eğitim sonu teste tabii tutulmuşlardır. Bu testten
alacakları notlar da bir veritabanında saklanmıştır. Sonuç olarak, her iki testten
aldıkları notlar karşılaştırılmış ve web tabanlı eğitimin faydaları net bir şekilde
gösterilmiştir.
Description
Keywords
Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control