Publication:
Özne ve Öznellik İlişkisi Bağlamında Film Anlatısında Ses İnşası

dc.contributor.authorÖZ, PERİHAN TAŞ
dc.date.accessioned2023-02-15T11:41:45Z
dc.date.available2023-02-15T11:41:45Z
dc.date.issued2021
dc.description▪ Bu makale, Perihan Taş Öz’ün “Bağımsız Türk Sinemasında Erkek Egemen Söylemin Oluşturulması ve Bakış: Bir Çözümleme Örneği ‘Üç Maymun’ başlıklı doktora tez çalışmasından üretilmiştir.
dc.description.abstractFilmsel tasarım süreci, en temel katmanlar olarak görüntü ve ses üzerinden yapılandırılmakta ve bu iki temel öğe yoluyla sinemasal söylemin oluşmasına aracılık etmektedir. Bir sinema filminde öyküsel olan (diegetic) ve öyküsel olmayan (non-diegetic) sesler olarak iki farklı anlatısal işlev gören ses öğesi, gelişen anlatım tekniklerine bağlı olarak yeni işlevler üstlenmekte ve yeni kavramlara odaklanmaya imkân sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı filmsel anlatının tasarım sürecinde, ses inşasının önemini öznellik (subjectivity) kavramı üzerinden analiz etmektir. Sinema teorisyenleri tarafından sıkça tartışılmış bir kavram olan öznellik, çalışma içerisinde Edward Branigan’ın görüşlerinden yola çıkılarak, özne-öznellik ilişkisi bağlamında, karakter anlatısı olarak ele alınmıştır. Çalışma, örneklem olarak Nuri Bilge Ceylan’ın 2008 yılında yönettiği Üç Maymunisimli filmi ele almış ve filmdeki ses kullanımının karakter anlatısına olan etkisini analiz etmiştir. Sinemasal söylem araçlarının yapılandırılması doğrultusunda incelendiğinde, Üç Maymun filminde sesin; görüntünün bir parçası olmaktan öte, bir yandan kendi bütünlüğü içerisinde bağımsız bir söylem aracı olarak inşa edildiği, diğer yandan özne-öznellik ilişkisi bağlamında karakter anlatısını belirlemekte oldukça önemli bir işleve sahip olduğu görülmüştür.tr
dc.identifier2021
dc.identifier.citationTAŞ ÖZ P (2021). Özne ve Öznellik İlişkisi Bağlamında Film Anlatısında Ses İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2021(53), 1 - 13. https://doi.org/10.47998/ikad.859376
dc.identifier.eissn2147-4524
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.47998/ikad.859376
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/8325
dc.language.isotr
dc.publisherAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi
dc.relation.journalİletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSes
dc.subjectFilm Anlatısı
dc.subjectÖznellik
dc.subjectKarakter Anlatısı
dc.subjectÜç Maymun
dc.titleÖzne ve Öznellik İlişkisi Bağlamında Film Anlatısında Ses İnşasıtr
dc.title.alternativeThe Use of Sound in Terms of The Relationship Between Subject-Subjectivity in Film Narrativeen
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.indexed.attrdizin
local.journal.endpage13
local.journal.issue53
local.journal.startpage1
relation.isAuthorOfPublication0122397c-eb58-49f2-bf4e-50768eff7f4e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0122397c-eb58-49f2-bf4e-50768eff7f4e

Files