Publication: Ortaöğretim Öğrencilerinde Affetme Esnekliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Date
2017
Authors
Çolak, Tuğba Seda
Koç, Mustafa
Eker, Halime
Düşünceli, Betül
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinde
affetme esnekliğini belirleyen bir ölçek
geliştirmek ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini
test etmektir. Araştırma 651 ortaöğretim
öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı
geçerliliğini test etmek için kullanılan açımlayıcı
faktör analizi sonucunda ölçeğin toplam
varyansının %45.5’ini açıklayan bir yapı elde
edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına
göre; toplam 14 madde, üç faktörde
toplanmaktadır. Faktörler affetmeyi tanıma,
affetmeyi içselleştirme ve gerçek affetmeyi
uygulama olarak tanımlanmıştır. Ölçeğin
güvenirlik çalışması testi ikiye ayırma yöntemi ile
gerçekleştirildiğinde .71 (p<.01) korelasyon
bulunmuştur. Bu sonuçlara dayanarak Affetme
Esnekliği Lise Formu Ölçeğinin eğitim ve
psikoloji alanında kullanılabilecek, geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
The aim of the study is to develop a scale which determines forgiveness flexibility level of secondary education students and to test reliability and validity of the scale. The study was actualized with 651 secondary education students. As result of exploratory factor analysis, which was used to test structure validity of the scale, a structure which explains 45.5% variance of total scale was attained. According to results of exploratory factor analysis, total 14 items collected at three factors. Factors were identified as recognition of forgiveness, internalization of forgiveness and practice of genuine forgiveness. When scale’s reliability study was made by splithalf reliability method, correlation found .71 (p<.01). It can be said based on the findings that Forgiveness Flexibility Scale High School Form is a reliable and valid instrument which can be used in the fields of education and psychology.
The aim of the study is to develop a scale which determines forgiveness flexibility level of secondary education students and to test reliability and validity of the scale. The study was actualized with 651 secondary education students. As result of exploratory factor analysis, which was used to test structure validity of the scale, a structure which explains 45.5% variance of total scale was attained. According to results of exploratory factor analysis, total 14 items collected at three factors. Factors were identified as recognition of forgiveness, internalization of forgiveness and practice of genuine forgiveness. When scale’s reliability study was made by splithalf reliability method, correlation found .71 (p<.01). It can be said based on the findings that Forgiveness Flexibility Scale High School Form is a reliable and valid instrument which can be used in the fields of education and psychology.
Description
Keywords
Affetme, Affetme Esnekliği Ölçeği, Geçerlik, Güvenirlik, Forgiveness, Forgiveness Flexibility Scale, Validity, Reliability