Publication: Öğretmen Adaylarının Yazılı Argümanlarının Gelişiminde Akran ve Öğretmen Değerlendirmesinin Etkisinin Karşılaştırılması
Loading...
Date
2019-09
Authors
Metin Peten, Duygu
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesi
Abstract
Bu araştırmada, Argüman Temelli Sorgulayıcı Araştırma (ATSA) yönteminin değerlendirme basamağında akran veya öğretim üyesi değerlendirmelerinden hangisinin öğretmen adaylarının yazılı argümanlarının gelişimine daha çok katkı sağlayacağı araştırılmıştır. Araştırmaya, bir grupta 20, diğer grupta 16 öğretmen adayı olmak üzere toplam 36 fen bilgisi öğretmenliği 3. sınıf öğrencisi katılmıştır. Karşılaştırma gruplarından birinde bir dönem boyunca ATSA orijinal haliyle (akran değerlendirmesi) kullanılırken, diğer grupta ise ATSA yönteminin akran değerlendirme basamağı öğretim üyesi değerlendirmesi olarak değiştirilmiştir. İki grupta da bir dönem boyunca “Basit Sarkacın Salınımı”, “Yüzey Gerilimini Etkileyen Faktörler”, “Görünüşü Aynı Olan Küplerin Belirlenmesi” ve “Uçan Cisme Etki Eden Faktörler” gibi dört argüman temelli sorgulayıcı araştırma yapılmıştır. Öğretmen adaylarından dönem başında ve sonunda derste araştırdıklarından farklı üç içerikte argüman yazmaları istenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre her iki grupta, her içerikte oluşturulan argümanların kalitesinin dönem başından sonuna doğru arttığı, fakat öğretim üyesi tarafından değerlendirilen öğretmen adaylarının kanıt ve gerekçe yazma becerilerinin daha iyi geliştiği söylenebilir.
In this study, it was researched which one of the effect of peer or teacher assessment would contribute more to the development of written arguments of preservice teachers in the review stage of Argument-Driven Inquiry (ADI) model. Thirty-sixpreservice science teachers (PSTs)participated in this study. In one of the comparison groups(n=20), ADI was used in its original form (peer assessment); while in the other group peer assessment was changed as lecturer assessment(n=16). In both groups, four ADI activities were conducted for a period such as the Oscillation of Simple Pendulum, Factors Affecting the Surface Tension, Determining the Cubes with Same Appearance and Twirly. The PSTs were asked to write three different arguments apart from they studied in the class at the beginning and end of the semester. According to results, the quality of the arguments created in each form increased from the beginning to the end of the semester, but in terms of evidence and justification, argument-writing skills of PSTsreviewed by the lecturer improved better.
In this study, it was researched which one of the effect of peer or teacher assessment would contribute more to the development of written arguments of preservice teachers in the review stage of Argument-Driven Inquiry (ADI) model. Thirty-sixpreservice science teachers (PSTs)participated in this study. In one of the comparison groups(n=20), ADI was used in its original form (peer assessment); while in the other group peer assessment was changed as lecturer assessment(n=16). In both groups, four ADI activities were conducted for a period such as the Oscillation of Simple Pendulum, Factors Affecting the Surface Tension, Determining the Cubes with Same Appearance and Twirly. The PSTs were asked to write three different arguments apart from they studied in the class at the beginning and end of the semester. According to results, the quality of the arguments created in each form increased from the beginning to the end of the semester, but in terms of evidence and justification, argument-writing skills of PSTsreviewed by the lecturer improved better.
Description
Keywords
Argüman Temelli Sorgulayıcı Araştırma, Akran Değerlendirmesi, Öğretmen Değerlendirmesi, Argument-Driven Inquiry, Peer Assessment, Teacher Assessment