Publication: Görsel Kültürde Bilgilendirme Tasarımı Ürünleri: Üniversite Kampüsleri
Date
2015-10
Authors
Karaalioğlu, Sevim
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
The Turkish Online Journal of Design Art and Communication
Abstract
Araştırmanın konusu üniversite yerleşke alanlarında yer alan bilgilendirme tasarımı ürünlerini
kapsamaktadır. Bu araştırmada amaç, kullanıcıların üniversite yerleşkelerinde gitmek istedikleri yere
kolaylıkla gidebilmelerini sağlayan bilgilendirme tasarımı ürünlerinin grafik tasarım öğeleri ve iletişim
açısından incelenmesidir. Ayrıca bu alanda karşılaşılan sorunların giderilmesine katkı sağlayacaktır.
Araştırmanın modeli betimlemeyi amaçlayan tarama modelidir. Verilerin toplanması için kullanıcılara
araştırmacı tarafından hazırlanan 21 soruluk bir anket uygulanmıştır. Çalışma grubunu Ankara’da
bulunan Atılım Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi, Gazi Gölbaşı Yerleşkesi ve Hacettepe Beytepe
Yerleşkesi oluşturmaktadır. Bir üniversitede öğretim elemanı, öğrenci, idari personel ve ziyaretçilere
30’ar kişi olmak üzere 120 kişiye ulaşılmıştır. Anket üniversitelerde toplamda 480 kişiye
uygulanmıştır. Sonuçların analizi için SPSS programında verilerin yüzde ve frekansları alınmış ve
konu hakkında yorum yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda üniversite yerleşke içerisinde var olan
eksiklikler saptanmıştır ve nasıl olması gerektiği hakkında önerilerde bulunulmuştur. Yerleşke
içerisinde yer alan bilgilendirme tasarımı ürünleri kurumsal kimlik açısından uyumlu olması gerekir.
Ayrıca üniversite yerleşke alanlarında bir yerleşke haritasının olması gereklidir. Genel olarak
üniversite yerleşkelerinde yer alan yönlendirme tabelalarının yetersiz olduğu saptanmıştır. Kullanıcı
görüşleri arasında anlamlı farklılık vakıf üniversiteler (Atılım-Bilkent) lehinedir.
The study subject involves directional tools and aids found throughout university campuses. The objective of this study is to analyze the directional tools and aids via graphics and written communication, enable users to find their way easily around campus. This study will also contribute to overcoming problems encountered in this field. The model of the study is the scanning model which focuses on description. A survey of 21 questions prepared by the researcher was given to participants, and data was subsequently collected. The participants forming the study group were selected from the following four universities located in Ankara: Atılım University, Bilkent University, Gazi University’s Gölbaşı Campus and Hacettepe University’s Beytepe campus. 120 participants were selected from each university; participants were further divided into the following 4 categories: lecturers, students, administrative staff, or visitors. 30 participants were selected from each category for each university. Data from the surveys were calculated as percentages and frequencies determined using SPSS analysis software, and results of the analysis were discussed. As a result of this study, deficiencies in the campus have been identified and recommendations on improvement have been made. The directional tools and aids used within the campus should be compatible with the corporate identity. Furthermore, universities are required to have campus maps located throughout campus. In general, It has been determined that guiding signs found throughout university campuses are insufficient. Significant differences between user opinions in favor of private universities (Atılım-Bilkent).
The study subject involves directional tools and aids found throughout university campuses. The objective of this study is to analyze the directional tools and aids via graphics and written communication, enable users to find their way easily around campus. This study will also contribute to overcoming problems encountered in this field. The model of the study is the scanning model which focuses on description. A survey of 21 questions prepared by the researcher was given to participants, and data was subsequently collected. The participants forming the study group were selected from the following four universities located in Ankara: Atılım University, Bilkent University, Gazi University’s Gölbaşı Campus and Hacettepe University’s Beytepe campus. 120 participants were selected from each university; participants were further divided into the following 4 categories: lecturers, students, administrative staff, or visitors. 30 participants were selected from each category for each university. Data from the surveys were calculated as percentages and frequencies determined using SPSS analysis software, and results of the analysis were discussed. As a result of this study, deficiencies in the campus have been identified and recommendations on improvement have been made. The directional tools and aids used within the campus should be compatible with the corporate identity. Furthermore, universities are required to have campus maps located throughout campus. In general, It has been determined that guiding signs found throughout university campuses are insufficient. Significant differences between user opinions in favor of private universities (Atılım-Bilkent).
Description
Keywords
Grafik Tasarım, Bilgilendirme Tasarımı, Yerleşke Kimliği, Graphic Design, Information Design, Corporate Identity