Publication: Dönüştürücü Liderlik İle İşe Adanmışlık Arasındaki İlişkide Lider-Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü
Program
Authors
Advisor
Date
Language
Type
Publisher:
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, küresel rekabet ortamında değişimin gücünden en iyi şekilde yararlanabilmek için olmazsa olmaz olan liderin dönüştürücü etkisi ile işe adanmışlık arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Aynı zamanda, dönüştürücü liderlik ve işe adanmışlık ilişkisinde lider-üye etkileşiminin rolünün bir araştırmasıdır. Araştırmanın Evrenini, Haziran 2024 – Ağustos 2024 tarihlerinde, Türkiye'de yaşayan, 18 yaş ve üzeri aktif iş hayatındaki kişiler oluşturmaktadır. Toplamda 304 kişiden veri toplanmıştır. Araştırma evreninden veri toplanmak için kolayda örneklem yöntemi tercih edilmiştir. Toplanan 304 anket, SPSS programının 24.versiyonu ile analiz edilmiştir. Veri toplama aracı dört bölümden oluşan toplamda 41 ifadenin bulunduğu bir ankettir. Ankette Çok Faktörlü Liderlik Ölçeğinin (Multifactor Leadership Questionnaire – MLQ) dönüştürücü liderlik bölümü ifadeleri, işe adanmışlık ölçeği ve lider-üye etkleşimi ölçekleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, dönüştürücü liderlik ile işe adanmışlık arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu ilişki, korelasyon ve regresyon analizi ile test edilmiş, dönüştürücü liderlik arttıkça çalışanların işlerine olan adanmışlık düzeylerinin de arttığı gözlemlenmiştir. Ayrıca, lider-üye etkileşiminin bu ilişkide aracılık rolü test edilmiş, ancak aracılık analizi ve Bootstrapping yöntemi kullanılarak yapılan incelemeler sonucunda anlamlı bir aracılık etkisi bulunamamıştır. Bu bulgu, lider-üye etkileşiminin, dönüştürücü liderlik ve işe adanmışlık arasındaki ilişkide aracı bir unsur olmadığını göstermektedir. Sonuç olarak, yapılan analizler, dönüştürücü liderliğin çalışanların işe adanmışlık düzeylerini doğrudan etkilediğini, ancak lider-üye etkileşiminin bu ilişkide belirleyici bir rol oynamadığını ortaya koymuştur.
Description
Yüksek lisans tezi.
