Publication:  Ergenlerde Olumsuz Kimlik Gelişiminin Önlenmesine Yönelik Aile Rehberlik Programı
Program
Authors
Karaırmak, Özlem
Özeke Kocabaş, Ezgi
Toker, Nedim
Advisor
Date
Language
Type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Creative Commons license
 Except where otherwised noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Abstract
Çalışmada, anne-babalara yönelik yapılandırılmış bir aile rehberliği programı ile gençlerde olumsuz kimlik  oluşumu  sonucu  ortaya  çıkabilecek  problemler  ve  olası  nedenleri  konusunda  bilgilendirici  ve koruyucu bir çalışma yapılmıştır. Lise birinci ve ikinci sınıf öğrenci ebeveynlerine aile rehberliği programı uygulanmıştır.  Program,  anne-babalarla  tek  grup  halinde  yapılarak  6  haftalık  bir  aile  rehberliği çalışmasından  oluşmuştur.  Programın  içeriği  temel  alınarak  araştırmacılar  tarafından  geliştirilen  Bilgi Düzeyi Belirleme Ölçeği ve araştırmacılardan biri tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Anne-Babalık Becerileri ve İletişim Ölçeği ön-test ve son-test olarak kullanılmıştır. Ayrıca, açık uçlu sorulardan oluşan bir form  ile  katılımcılardan  çalışmanın  etkililiğini  değerlendirmeleri  istenmiştir.  Anne-babaların  ergenlik dönemi gelişim özellikleri ve etkili iletişim yöntemleri ile ilgili bilgi düzeylerinde bir artış gözlenmesine rağmen  katılımcıların  ergen  çocuklarıyla  iletişimlerinde  tutum  ve  davranış  düzeyinde  bir  farklılık bulunamamıştır.
In this study, a structured family guidance program on the prevention of negative identity development among adolescences. The structured preventive program included giving information about negative identity development leading to potential problem areas and plausible reasons. The program applied to the parents of the 9th and 10th graders in high school. The program originated family guidance sessions lasting six weeks. A knowledge-based scale was developed to determine the level of knowledge about adolescence by the researchers. The knowledge-based scale and parenting skills and communication scale were used as pre and post test measures. Besides, a form including open-ended questions was given to the participants to evaluate to the effectiveness of the program. The results showed that the knowledge level of the parents was increased, on the other hand the attitude and behaviors of the parents while interacting with their children did not show any change.
In this study, a structured family guidance program on the prevention of negative identity development among adolescences. The structured preventive program included giving information about negative identity development leading to potential problem areas and plausible reasons. The program applied to the parents of the 9th and 10th graders in high school. The program originated family guidance sessions lasting six weeks. A knowledge-based scale was developed to determine the level of knowledge about adolescence by the researchers. The knowledge-based scale and parenting skills and communication scale were used as pre and post test measures. Besides, a form including open-ended questions was given to the participants to evaluate to the effectiveness of the program. The results showed that the knowledge level of the parents was increased, on the other hand the attitude and behaviors of the parents while interacting with their children did not show any change.

